Niet willen eten

chaza,

jeanin vraagt om tips en die geef ik.
je moet begrijpen dat ik zelf ook een zoontje heb en heel goed bekent ben met dit probleem!
ik heb zelf die tip ook gehad en gebruikt.
het was maar een tip meer niet!

gr moni
 
hoi hoi,

regelmatig schreef ik hier stukjes over mijn dochtertje van 1.5 die overwegend potjes wilde.... Sinds een week of 2 begint ze te praten en nu wil ze ineens met de pot mee-eten!!! die lekker zegt ze en wijst naar ons eten. Gisteren heeft ze een beetje zelfgemaakte bami gegeten, deels gevoerd, deels zelf gegeten me de handjes.
Nou ik kon het wel van de daken gillen. Ze wil ineens allerlei dingen proeven die ze daarvoor alleen maar uitspuugde, plakje worst, stukje kaas enz enz.
Misschien een opsteker voor velen van jullie, ik hoop nog niet teveel maar nu weet ik zeker dat het allemaal wel goed komt (zonder dwang overigens, ik heb steeds geprobeerd me er niet druk om te maken, wat niet altijd lukt natuurlijk)

gr sandra
 
Hallo allemaal,

Ik dacht dat ik een probleem had maar als ik dit allemaal lees stelt het niets meer voor. Mijn zoon eet wel maar doet er heel lang over. Hij draait iedere keer zijn hoofd weg of duwt mijn hand weg als ik met de lepel naar zijn mondje kom. Als we hem boekjes geven of iets van speelgoed eet hij wel. Ik moet hem dus continu afleiden. Ook moet ik zijn eten goed prakken want zodra er een klontje in zit spuugt hij het weer uit. Soms ben ik wel een half uur tot drie kwartier bezig om hem zijn eten te geven. Een boterham gaat nog redelijk snel maar als ik het vergelijk met kindjes van mijn vriendinnen dan duurt dit nog een eeuwigheid.  Af en toe word ik er echt moedeloos van. Maar goed, als ik jullie verhalen lees mag ik niet klagen.

Groetjes,
Nanda
 
hoi hoi,

moeilijk he, dat opvoeden tijdens het eten. Ik probeer zelf zo min mogelijk stijd te krijgen over het wel/ niet eten van dat wat ik aanbied. Wel wil ik dat mijn kinderen zich goed gedragen tijdens het eten (dus niet knoeien en blijven zitten totdat iedereen klaar is). Hoewel het soms moeilijk en frustrerend is om te zien dat er weinig gegeten wordt, heb ik het idee dat het wel helpt om hierin soepel te zijn. Zo lang ik niet de nadruk leg op het leeg eten van het bordje, is het ook niet een strijdpunt tijdens de nee-fase en wordt er soms en soms ook vaak toch nog goed gegeten. Beter dan bijna nooit iets... Strijd hebben we al vaak genoeg tijdens het ontdekken van de ik van mijn kleintjes.

groetjes steef
 
Hoi,

Wat bij mijn 4e goed helpt  zijn die aardappel-groenten producten voor in de oven van Farm Frites. Met doperwten heet Shrek en met wortel Letterpret. In het diepvriesvak van onze Super de Boer en Albert Heijn liggen ze. Erg makkelijk om klaar te maken en ze zijn er dol op. Bovendien zijn het letter vormpjes dus kunnen ze er ook mee spelen en dat leidt dan weer af bij het eten. Voor mij een uitkomst en de zekerheid dat hij iets gezonds binnenkrijgt en voor hem een traktatie!
Succes!
Deborah
 
Hallo,

Ga geen strijd aan. Dan wordt het eten alleen maar een negatief iets. Als je kleine niet wilt eten, dan niet. Geen tussendoortjes meer aanbieden, alleen de hoofdmaaltijden. En zorg er wel voor dat je kleine genoeg drinkt. Mijn zus at soms een aantal dagen niet. Is niet erg volgens de huisarts. Op ten duur krijgen ze vanzelf weer honger en gaan ze weer eten. Als ze maar niet uitdrogen, dus voldoende drinken blijven aanbieden.

Komt allemaal goed
Mama van Wessel
Maaike
 
Ja precies zo hier. Wat herkenbaar allemaal. Mijn dochter is 2 en een beetje.

Ik probeer er ook met man en macht geen strijd van te maken, maar ik merk wel dat hoe ouder hoe makkelijker het wordt om te belonen. Eerst snapte ze gewoon niet, eerst eten en dan een toetje. Dan begon ze meteen om het toetje te schreeuwen hihi.
Er zijn wel weken dat je je echt zorgen kan maken, als ze 3 erwtjes eet ofzo en verder haar bord wegschuift. Maar inderdaad het beperken tot de 3 maaltijden en minder suikerhoudende dranken tussendoor, het helpt wel.
Uiteindelijk is het toch een wonder waar ze het op doen dan he? Waar halen ze de energie vandaan? In ieder geval toch niet uit die halve boterham en die knakworst (dat lust ze namelijk wel altijd ).
En nog een kilo aangekomen ook het afgelopen half jaar  zeiden ze bij het CB!!! Tja waar blijf je dan met je: 'Mijn kind eet niet meneer.....'


 
quote: Nanda2 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-07-2005 11:46:01'));

Hallo allemaal,

Ik dacht dat ik een probleem had maar als ik dit allemaal lees stelt het niets meer voor. Mijn zoon eet wel maar doet er heel lang over. Hij draait iedere keer zijn hoofd weg of duwt mijn hand weg als ik met de lepel naar zijn mondje kom. Als we hem boekjes geven of iets van speelgoed eet hij wel. Ik moet hem dus continu afleiden. Ook moet ik zijn eten goed prakken want zodra er een klontje in zit spuugt hij het weer uit. Soms ben ik wel een half uur tot drie kwartier bezig om hem zijn eten te geven. Een boterham gaat nog redelijk snel maar als ik het vergelijk met kindjes van mijn vriendinnen dan duurt dit nog een eeuwigheid.  Af en toe word ik er echt moedeloos van. Maar goed, als ik jullie verhalen lees mag ik niet klagen.

Groetjes,
Nanda

Hallo Nanda,
Dit lijkt mijn zoontje wel (ruim 2,5 jaar). Op de een of andere manier is het erin geslopen om te spelen aan tafel en dit krijgen we er niet meer uit. Het is ook de enige manier om hem te laten eten, met  "afleiding". Met name warm eten en ook het liefst zonder te kauwen. Gisteren gaf ik heb een rijstdessertje, 1 hap en spuugde deze  direct weer uit, hij voelde de rijstkorrels in zijn mond. Hij eet zo'n nu 4 mnd met de pot mee ipv potjes, dit is sinds zijn zusje van 1,5 dit ook doet. Zij eet al redelijk goed zelf, hij nog steeds niet. Probeer nu wel steeds grotere stukken aardappel en vlees op zijn bordje en soms lijkt dit beter te gaan dan te malen. Brood gaat redelijk, af en toe afwisselen met wit brood, beschuit, croissant (kan dit hebben want hij heeft een vrij platte ontlasting). Fruit maak ik nog altijd fruitpap van ca. 4 stuks fruit,dit gaat altijd op en soms krijgt hij alleen een banaan uit het vuistje (dit eet hij iedere dag sinds hij fruit mag hebben en verveelt hem nooit). Soms word ik er wel een beetje moedeloos van om nog steeds 3 à 4 keer per dag eten moeten geven ipv lekker zelf eten en het valt ook niet altijd mee om van het eten geen punt te maken. Mijn zoontje is niet zo'n sterk mannetje,  is ook best wel vaak ziek (griep verkouden oor/oog-ontsteking enz)  en ik heb altijd het idee dat hij alle voedingsstoffen  erg hard nodig heeft.
 
Terug
Bovenaan