nieuwe regeling kraamzorg

Hallo
Het gaat voor mij nog een hele tijd duren voor ik moet bevallen maar, toch maar deze vraag.

Weet iemand hoe het met de huidige kraamzorg geregeld is. Ik las laatst nl een artikel waar in stond dat de kraamverzorgende alleen nog voor moeder en kind zorgt evt voor hun een wasje draait. Maar geen boodschapjes of ff een stofzuiger door het huis.

Dit gaat de tweede worden dus ik maak me best een beetje zorgen.
De eerste keer perfecte zorg gehad, ook voor mijn man werd gezorgd en mijn huisje werd eens 1 de tweedag gezogen (ook voor mijn eigen hygiene)

Hopelijk weten jullie wel hoe het nu zit.

lfs Gonnie

Hoi Gonnie,
Het wisselt een beetje van buro tot buro wat ze wel en niet doen.
In principe komt de moeder-kindzorg op de eerste plaats.
Daarnaast zal ze ook nog wel dingen doen maar dat ligt er een beetje aan hoeveel
tijd ze nog over heeft. Ik krijg 5.5 uur hulp per dag. Dus als ze bijv 2 uur overheeft zal
ze daarin wel anderen dingen doen die wij hebben afgesproken.
Maar dit soort dingen kun je heel goed vragen bij de intake.
Liefs Melanie 33.5 wk zwanger van nr 2

Hoi Gonnie,

Ik hoor ook de wildste verhalen over de kraamzorg. Zo zou de kraamverzorgster wel jouw was en die van het kindje doen, maar die van je man laten liggen! Of dat waar is, weet ik niet hoor.

Het verschilt van bureau tot bureau wat ze doen, als ik dat hier zo lees. Bij ons komt ze natuurlijk eerst voor moeder en kind. Die krijgen de eerste zorg. Ze zorgt voor ontbijt en lunch. Daarnaast, indien nodig en tijd voorhanden, kan ze de was doen, stofzuigen, kleine boodschappen, afwassen etc. Maar er moet wel deugdelijk materiaal voor handen zijn en volgens arbonormen. Bij ons op zolder staat de wasmachine op een moeilijke plaats, wil ze niet wassen, prima, dan zij wij daar heel goed zelf toe in staat. We weten nu eenmaal dat het wassen bij ons geen makkie is. Zo moet het strijkijzer en de stofzuiger in goede staat zijn etc. Wat ik op zich logisch vind. Wat ze niet doen is de zorg voor evt. andere kinderen. Tuurlijk krijgen die ook een boterhammetje tussen de middag of wat drinken, maar dan gaat het meer om het in bad doen, het aankleden etc. Verder zorgen ze hier niet voor de huisdieren.

Ik vind dit op zich logische dingen, want als je geen deugdelijk materiaal hebt, dan wordt het werken ook moeilijk. En als ze alles moet doen, dan heeft ze heel wat uren te kort! Standaard krijg je 44 uur over 8 dagen, maar als ze al twaalf uur bij de bevalling zou zijn, dan heb je nog maar 32 uur over (4 uur per dag). Dat is niet zo veel. Ons interesseert het ook niet of ze nu wel of niet het huishouden doet. Wij vinden zorg voor moeder en kind erg belangrijk. Ze moet onze leerschool zijn (wij verwachten ons eerste kindje). Het huishouden zal dan in de eerste dagen door mijn man gedaan moeten worden (en evt. (schoon)moeder) en wat niet af is, is niet af.

Gr. Tamara.

Ik heb gelukkig een kraambureau die ouderwetse kraamzorg biedt! ZINkraamzorg heten ze.
Niks geen gezeur, echt gewoon zoals het voorheen aangeboden werd.
Inderdaad zijn er instanties die dus echt zo werken dat ze de was van partner en andere kinderen gewoon laten liggen, en amper nog huishoudelijk werk doen.
En trouwens, 12 uur bij een bevalling....ze roepen de kraamverzorgster pas op als je bijna aan het persen toe bent... En persen dat doe je vaak niet langer over dan een uur of anderhalf uur, want dan moet je naar het ziekenhuis!

Hoi,
wij hadden een kraamverzorgster die gewoon nog veel deed. We hadden er voor gezorgd dat ons huis wel netjes opgeruimd en schoon was, zodat zij gewoon het maar bij hoefde te houden. En dat er veel voorraad aan eten en drinken was.
Ze deed qua huishoudelijk werk: stofzuigen, de douche en wc poetsen, eten voorbereiden zodat mijn man het maar even hoefde af te maken, alle was wassen en strijken, bed verschonen. En verder dus de verzorging van mij en Quinn en ons alles leren.
Wij waren dus zeer tevreden.
Groetjes Veerle

hoi,
ik heb ook de meest spannende dingen gehoord,maar de onze deed gewoon lekker aanpakken hoor.je moet ook zo'n checklist invullen over wat er allemaal moet;emmer met wringer,stofzuigerslang van minstens 2 meter enz..ik heb het opzij gegooid,zo van;als t niet goed is doe je het maar niet.maar zo moeilijk zijn de meeste niet,zolang ze geen gekker dingen hoeven te doen.
groetjes kari

Hey hey,

Ik ben zelf bevallen al in augustes vorig jaar..
Mijn kraamzorg was wel oke...
Ik bedoel iemand die in je huis komt en jou huishouden even regelt vond ik zelf niet zo prettig...Maarja je kan zelf weinig doen he haha!
Maar inderdaad als eerste instantie ben jij en je kindje het aller belangrijkste.
Maar de meeste werken nog steeds als de ouderwetse manier zeg maar!
Alleen de opvang over je andere kinderen ofzo daar doen ze wel moeilijk mee heb ik van horen en zeggen....
Ik heb zelf niet meer kinderen dus daar kon ik niet over oordelen..
Maar ze ging gewoon stofzuigen en de badkamer helemaal schoonmaken en wasjes draaien....Dus opzich doen ze nog best veel!

Je moet het net maar treffen met een kraamverzorgster....
Het verschilt echt per persoon denk ik! En je kan altijd met de eerste gesprek na je bevalling met de kraamverzorgster erover praten wat jij prettig vind!

Succes!

Volgens het landelijk protocol heeft de kraamverzorgster nog zo'n 8 uur (verdeeld over die 8 dagen dus) voor huishoudelijke taken. Dus als het goed is, besteedt ze toch zo'n uur per dag aan schoonmaken en wassen, dat soort dingen. Als je precies wil weten waar je aan toe bent, kun je even de kraamzorgorganisatie bellen, maar laat je niets wijsmaken hoor! Het belangrijkste (sanitair schoonhouden, wassen) doen ze sowieso. Maar volgens de mevrouw van mijn kraamzorgbureau is het dus niet de bedoeling dat ze straks je achterstallige was van vijf weken komen wegwerken, haha - het gaat dus om huishoudelijke taken die samenhangen met de geboorte.

De meesten zijn echter niet zo moeilijk; als ze er tijd voor over hebben, halen ze met liefde even de stofzuiger erdoor of dweilen ze even de keuken. Als je problemen met je kraamverzorgster hebt: altijd het bureau bellen! Beter dat je een ander krijgt dan dat je je kapot gaat zitten ergeren in je kraamweek...

~Hilde

Terug
Bovenaan