nieuwe regeling kraamzorg

Nee hoor Annemieke je bent niet ouderwets.

Ikzelf vind hygiene ook erg belangrijk, vooral de andere kleintjes erbij betrekken en dat het een feestje is met lekker fruit en een leuk opgemaakt bord als je je eten opgediend krijgt, maar als je maar 5 a5 1/2 uur per dag krijgt en vooral in het begin dan heb je daar soms geen tijd voor, vooral als er opstart problemen zijn.

Ik ben er zelf een van de oude stempel om het zo te zeggen, ken nog 10 dagen van 8 uur zorg, dus voor mij is het behoorlijk balen dat ik de gezinnen de zorg niet kan geven wat ze eigenlijk verdienen, maar we kunnen niet eenmaal die 8 uur in 5 uurtjes stoppen.

Hopelijk gaat er per 1 januari wat veranderen betref de uren, iets meer zou zeker welkom zijn, in 1e plaats voor de gezinnen, maar voor ons ook, want de werkdruk is soms erg hoog.

hallo.
ik ben 24 maart (2007) bevallen van onze zoon dmv een keizersnee.
na de bevalling kreeg ik longontsteking en moest daardoor 10 dagen in het ziekenhuis blijven.
hierdoor kreeg ik maar 3 dagen kraamzorg, de kraamhulp die wij hadden was geweldig ze deed alles voor de baby en ook huishoudelijke dingetjes.
maar doordat ik die longontsteking had gehad was ik erg verzwakt en kon eigenlijk nog niks. het is me heel erg tegen gevallen dat ik niet meer hulp kreeg dan is 3 dagen echt niks.
groetjes henny

Mijn kraamzorg was ook geweldig.
Ook wij hadden een lijst met dingen waaraan mijn inboedel moest voldoen maar daar heb ik ook niet naar gekeken. Toen ze kwam had ik niet eens de klossen onder mijn bed staan. Ik heb een bed met 12 poten dus dat zou een gedoe worden en daar had ik geen zin in. Maakt niet uit zei ze, maar dan kan ik niet je bed verschonen. Dat maakte mij ook niet uit. Toen puntje bij paaltje kwam deed ze het toch. Ze was geen poets koningin en ik wel dus ben vaak terug het bed in gemopperd omdat ik weer eens een poetsdoek te pakken probeerde te krijgen, maar ze stond 100% voor me klaar! Ze maakte allemaal leuke fotosessies van de kleine omdat ik bijna niet kon blijven staan. Zo heb ik nu toch een hoop leuke foto's van de kraamtijd. Ik had een doodzieke kat aan de sonde voeding en ook die gaf ze een paar keer per dag aandacht en eten. Ze deed gewoon de wasjes en we hebben flink wat afgekletst! Toen ik na mijn kraamtijd nog een borstontsteking en een tepel infectie kreeg heeft ze nog een hele nacht bij mij op bed gezeten en me er doorheen geloost terwijl haar werk er bij mij allang opzat! Lang daarna heb ik haar nog kunnen bellen om dingen te vragen en bij mijn volgende kind zal ik ook echt wel vragen of ik haar weer zou kunnen krijgen. Ik heb er goede ervaringen mee gehad, maar dat moet je maar treffen denk ik.. Infomeer gewoon bij meerdere buro's en kijk waar je een lekker gevoel bij krijgt. Meer kun je niet doen denk ik, veel succes, hoop dat jou kraamzorg je zal bevallen!!!!

Groetjes Jemaima

Toevallig gisteren intake gesprek gehad met de kraamzorg en nieuwsgierig even een 'kraamzorg' onderwerp op het forum opgezocht.

Blij dat er ook kraamverzorgsters op het forum reageren want ik vraag me eigenlijk af wat al die uren zorg & instructie allemaal inhouden? Uiteindelijk ben ik degene die de baby voedt en als dat een half uur duurt hoeft de kraamverzorgster daar niet naast te blijven staan.

Bij de geboorte van mijn zoon 3 jaar geleden hadden wij een allerliefst piepjong meisje wat het grootste gedeelte van de dag formulieren in zat te vullen. Ze wilde echt wel van alles aanpakken maar  kwam doodleuk mijn temperatuur opnamen als ik net in slaap gevallen was omdat dat zo in het schema stond. Na een paar dagen hebben we haar naar huis gestuurd omdat ik het gevoel kreeg ook nog voor haar te moeten zorgen.

Dus eigenlijk wil ik zeggen, impopulair als het waarschijnlijk klinkt; voor mij is inderdaad het draaiende houden van het huishouden de grootst toegevoegde waarde van de kraamzorg, zodat de moeder zich alleen maar met haar kindje bezig hoeft te houden.

Overigens; het is natuurlijk een bijzondere luxe dat wij in NL zomaar een paar dagen kraamhulp krijgen

het belangrijkste is inderdaad moeder en kind maar huishouden als je na die 10 dagen enorm achterloopt heb je ook geen bal aan, wat heb je dan aan die rust als je daarna 2 keer zo hard aan de slag moet om alles weer op te pakken dus vind het huishouden er zeker wel bijhoren hoor, ik denk minder met een eerste als dan met een tweede (meet huishoudelijk werk met al een kind rondlopend)

Mijn moeder help wel met de huishouding (daar heb je immers familie voor) echter als je die niet hebt of een slechte band ermee dan word het wel lastig!

ik ben in decmber uitgeteld van de 3de.
mn man kan dan 2 week vrij krijgen,hij is internationaal chauffeur,dus ik ben veel alleen thuis.
alleen mijn vader leeft nog,broers en zussen,vriendinnen en buren,werken allemaal,dus over mantelzorg kunnen we niet beschikken.
en daarom vind ik het wel heel erg belangrijk dat het huishouden ook bijgehouden word,zodat ik na 2 weken niet direkt een achterstand in huis heb en tegen oud en nieuw kapot ben.
en ik weet ook wel dat de kraamzorgsters er niks aan kunnen doen hoor,dat de fout bij de overheid ligt.
maar toch heb ik niet zo van mn kraamtijd genoten dan bij de 1ste,want de kraamzorgster deed ook echt niet meer dan ze hoefde te doen.
op de laatste dag heeft ze door heeeel vriendelijk te vragen het bed verschoont.
maar het ging niet van harte.

Hallo dames,

even vanuit een heel ander perspectief: ik woon in het buitenland, ik heb twee kinderen, en heb nog nooit kraamzorg gehad. Dus als ik jullie hoor over "maar" 8 keer 5 uur etc,dan denk ik wel eens: beseffen jullie eigenlijk wat voor enorme luxe het is? Ik ben beide keren in het ziekenhuis bevallen, na 1 nachtje naar huis en toen moesten we het helemaal zelf uitzoeken. Gelukkig beviel ik op vrijdag en kwam ik zaterdag naar huis zodat ik in ieder geval het weekend mijn man nog over de vloer had. Gelukkig had ik twee makkelijke bevallingen en kon ik mezelf best redden. Maar ook mijn vriendinnen die een keizersnee hadden gehad, die konden na 2 of 3 nachten naar huis en dan dus ook geen kraamzorg. Nou moet ik zeggen dat ik het soms stiekem ook wel prettig vond om mijn eigen gang te kunnen gaan, en mijn eigen plan kon trekken (voor zover dat kan met een pasgeborene ;-)). Voor informatie over borstvoeding en babyverzorging konden we terecht bij de baby-clinic, waar je 2 ochtenden per week terecht kon voor het wegen van je kindje en hulp bij problemen, vragen etc.

Geniet er dus lekker van dat je het wel krijgt, en bedenk dat je heel erg mazzel hebt, ook al krijg je "maar" een klein aantal uren hulp.

Groetjes,

Ellen

Terug
Bovenaan