nieuwe regeling kraamzorg

Ze doen wat ze kunnen (en sommigen wat ze willen, als je het slecht treft)

Wat betreft zorg voor andere kinderen. Ik ben twee weken terug bevallen en er werd wel degelijk voor mijn zoon van net 1 jaar gezorgd. Dat is ook zorgen voor moeders, want die was er niet toe in staat. En dat daardoor de strijk niet gedaan werd, jammer dan, ik vond het wel fijn dat ze zich over ons ventje ontfermde.
Het sanitair werd gedaan, en de was, en ook die van mijn man, die werd er gewoon bij in gegooid, want een half wasje draaien deed ze natuurlijk niet.

Ook mijn biede dochters kregen tussen de middag een boterham, en na school wat te drinken. Al die spookverhalen is vaak niets van waar. Tuurlijk er zijn er die   de kantjes er van aflopen, maar dat geldt zeker niet voor alle kraamverzorgsters.

Miep

Hoi. Ik heb toevallig vorige week mijn intake gehad met de kraamzorg, en ik vond het ook wel spannend, want bij mijn eerste had ik een hele dag hulp en dat 8 dagen lang en nu hoorde ik idd de wildse verhalen..
Wij krijgen hier standaard 5,5 uur hulp per dag, maar als je bv borstvoeding geeft krijg je extra uren, is je partner thuis krijg je weer minder, en zo bouw je je eigen uren op zeg maar...
Ze nemen ook als het ware de taak van de moeder op zich, dus ze doet echt wel een wasje (ook die van je man..), verschoont je bed en als het echt nodig is zou ze ook nog wel een boodschapje doen, maar het is niet zo dat ze je hele huis poetsen..
Gr. Anne-Marie

Hoi dames,

Ik ben in juni 2005 bevallen van een zoontje met een keizersnede  en ben nu 9 wk zwanger van ons tweede kindje.

Onze kraamverzorger kwam 8 dagen  lang 6 uurtjes per dag.

Ze deed echt alles.

Hele huis stofzuigen, dweilen, de 2 w.c. , badkamer, de was van mij mijn man en mijn zoontje, en alles strijken, ontbijt klaarmaken,koffie/thee,

Ze deed zelfs de achtertuin vegen en dan de tegels van de tuin dweilen!!!

Mij en mijn zoontje verzorgen, stoffen, en echt van alles en nog wat.

Ze zeggen dat oudere kraamverzorgers meer huishoudelijke dingen doen dan jongere kraamverzorgers. Onze kraamverzorger was 56 jaar.
Mijn vriendin is 5 weken na mij bevallen van ook  een zoontje en haar jonge kraamverzorger deed bijna niets vertelde ze!!!

Ze was zooo lief dat ze haar mobiele nummer aan mij gaf en ik heb haar een paar keer gesproken en ze zei dat als ik later weer zwanger wordt dat ze dan weer bij ons wou komen als kraamverzorger.

Ik heb haar nummer nog en ik bel haar zeker binnenkort een keer op.

ik hoop dat jullie ook zo'n lieve kraamverzorger krijgen,

Groetjes mama van Emir en 9 wk zwanger van ons tweede kindje

Hoi
poosje terug in take gehad van Icare kraamzorg. standaard wordt miv 1 januari 2007 er 44 uur gegeven, geef je kunstvoeding, krijg je dus minder. ik krijg dus 40 uren verdeeld over 8 dagen, hoe die dagen worden ingevuld qua uren wordt afgesproken met de desbetreffende kraamhulp als het kindje er is. Zorg voor moeder en nieuwgeboren kind heeft hoogste prioriteit. PErsoonlijke hygiëne hoort daarbij (dus douche/wc) als er nog tijd over is, kunnen andere lichte huishoudeloijke klusjes gedaan worden. Ze   mogen geen boodschappen doen (mocht bij mij in 2004 ook al niet toen ik nog 64 uur kreeg bij mijn eerste) en voor het eten wordt ook niet gezorgd. als je mazzel hebt krijg je een kraamhulp die dat toch allemaal wel doet, maar het hoeft dus niet meer.
Er is sinds 1-1-2007 wel het nodige veranderd. ook moet je nu een standaard eigen bijdrage betalen, ik ben verzekerd bij het zilveren kruis, aanvullend pakket 2 sterren, dat kost je dus ook nog eens rond de 3.50   per uur dat ze bij je komen (dat was in 2004 ook inet zo). Zo is het dus geregeld bij Icare en Zilveren Kruis

Hoi,

ik ben zwanger van de 3e, en bij de 1e had ik combizorg (3dgn 8h en 5dgn 5h), we woonden toen in een 3-kamerappartementje. Bij de 2e nog steeds en toen zeiden ze: neem toch lekker volledige 8-uurs zorg. Nu, bij de 3e, met een 3x zo groot huis, en 1 kleuter op school; zouden ze opeens minder mogen doen... Ik vond het ook maar niks.

Bij de intake (wederom kraamzorg delfland/careyn) heb ik geinformeerd; de mevrouw verontschuldigde zich er bijna voor dat ik, met al 2 kinderen rondlopend, zo weinig zorg krijg! Ze moeten het landelijk protocol uitvoeren, maar volgens mij doen ze dat niet van harte! Ik denk dus dat het wel mee zal vallen, en dat het uiteindelijk aan de kraamverzorgende zelf zal liggen hoe veel er gebeurt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die al jaren zijn vak op een bepaalde manier uitoefent, nu opeens half werk zou leveren.

Als je dat indicatieprotocol leest (google er eens op) word je echt gek, ze hebben tot op het kwartier nauwkeurig berekend wat bijv het uitzoeken van een was kost (enne, uitsorteren van mannenkleding lijkt me echt meer werk dan het erbij mikken!)!

Ook de vk heb ik er nog over gesproken (na mijn 1e bevalling kon ik na een week echt nog niks zelf!, en dat is mijn schrikbeeld nog steeds, vanwege veel bloedverlies) en zij doen na de bevalling een  herindicatie. Dus als je zelf je bed na een paar dagen niet uit kunt, heet dat "niet zelfredzaam" en kun je extra uren krijgen.

Succes,

Mama van Sarah en Lotte en 39w2d

Hi,

Twee dagen na mijn vorige berichtje ben ik via de keizersnede bevallen. Ik heb vier dagen in het ziekenhuis gelegen en daarmee dus ook vier dagen minder kraamzorg gehad. Dit even ter aanvulling op alle andere verhalen.

Als je in het ziekenhuis ligt, dan tellen die dagen gewoon door als zijnde dat je al zorg hebt gehad. Ik kreeg dus nog vijf dagen hulp. Mijn borstvoeding wilde niet op goed beginnen, dus kreeg ik per dag gelijk een uur extra en na twee dagen werd besloten dat ik nog twee dagen verlenging zou krijgen. Dat waren maar 4 uur per dag.

Ik moet wel zeggen: toen ik thuis kwam, kon ik niets. Kon niet eens mijn kindje in bad doen omdat ik niet lang kon staan. Maar ik had een sterke wil en toen de kraamverzorgster naar huis ging, kon ik alles: borstvoeding geven, mijn kindje wassen en verschonen, in bad doen. Tuurlijk ging dat gepaard met veel pijn en moest ik echt tussen de voedingen wel gaan rusten. Maar ik heb het gered.

Ik vind nog wel dat de totale uren aan zorg weinig zijn, maar wees niet bang: je wordt in no-time bijgeschoold.

Overings werd ons hele huishouden draaiende gehouden door de kraamverzorgster. Het huis zag er picobello uit, toen ze weg ging de laatste dag. Een pluim voor die dame, want ik weet dat er ook kraamverzorgsters zijn die "de kantjes" er van af lopen. Ze hoeven het niet te doen, dus doen ze het ook niet. Zo was die van ons niet. Mocht ik ooit weer zwanger zijn, dan vragen we haar weer, want behalve hard werken, was ze erg lief voor mij, mijn kindje en ook voor mijn man.

Gr. Tamara.

hoi alle moeder en alle aanstaande moeders.
ik ben kraamverzorgster en ben 25 jaar dus jong.
en ik weet heel goed dat somige kraamverzorgsters de kantjes er af lopen.
jullie moeten wel weten dat het voor kraamverzorgsters niet bepaald leuk is dat er minder uren gegeven worden, er zijn een hoop vragen over van jullie maar ook van onze kant.
wat ik vind zouden niet alle kraamverzorgsters het mee eens zijn.
maar ik baal er goed van dat somige mensen weinig uren krijgen, het is niet aan het kraamcentrum om te bepalen hoeveel uur iemand krijgt die moeten zich ook aaan regels houden waar ze het ook niet altijd mee eens zijn. het is sinds 2007 erg veranderd.

de huis houding is ook niet meer zoals het was, moeder en kind zorg staat voorop.
daarbij moeten we wel de badkamer en wc schoon maken elkedag.
ja en een was draaien en de meeste laten echt niet de kleren van de man liggen ik niet in ieder geval. kleine moeite.
het bed verschonen hoord er ook bij.
en een keer de stofzuiger door het huis halen als er tijd over is dat is ook geen probleem.

wat je gewoon moet doen als de kraamverzorgster bij jullie komt dan maak je afspraken, het is voor ons vaak ook moeilijk omdat er voorheen veel meer gedaan werd en ook moest maar dat is niet meer.
en ja het is belachelijk je betaald meer en krijgt minder..
maar geniet van je kraam tijd. en als je ergens mee zit zeg het tegen de kraamverzorgster dan kan je same een oplosing zoeken, en lig je niet met krome tenen in bed. laat het op je af komen.

en voor ons kraamverzorgsters is het er ook niet beter op geworden wandt het is niet zo dat als een gezin 5,5 uur hebt wij maar 5,5 uur moeten werken en daarna vrij zijn.
wij gaan vaak dan nog naar een ander gezin of door naar een bevallig

begrijp wel dat wij kraamverzorgster er ook niks aan kunnen, wij hadden het ook liever gehad zoals het een paar jaar geleden was..dat was ook pretiger voor ons.

ik wens alle ouders en aanstaande ouders veel geluk toe,

groetjes sherina ( kraamverzorgster)

PS reageren mag

Hoi

Ik ben 10 maart bevallen en had een supper kraamhulp. Ze deed echt alles zelfs de aardappelen schillen zodat man lief ze alleen nog op moest zetten. Boodschappen deed ze ook en voor mijn zoontje van 3 deed ze alles. Ze ging zelf als ik lag te rusten voetballen buiten met hem. Het is inderdaad maar net wat voor kraamhulp je krijgt. Mijn zoontej ging een dag naar de  dagopvang en daar bracht ze hem ook naar toe. Wij hadden echt en schat en we hebben haar ook bedankt in de vorm van een mooie groot boeket van ons en een paashaas  van chocola  van zoontje. Zoonlief vond het zelf jammer dat ze wegging.

Groetjes Lucretia

Terug
Bovenaan