nieuwe regeling kraamzorg

He dames, ik las dit en dacht, ik moet even reageren...
 Ik ben zelf kraamverzorgende en ik maak toch wel heel andere dingen me...

Ik vraag mij ook af als ik jullie berichten lees, wat is belangrijk...? Het lijkt wel als of jullie alleen huishouden belangrijk vinden. Wij zijn er in eerste instantie voor moeder en kind, tevens zorgen we ook dat de andere gezinsleden ook kunnen genieten. Wij zijn druk met de zorg, controles, borstvoeding, instructies en informatie geven... Daarnaast houden we het sanitair bij en ook de was. Tuurlijk is het zo dat als het goed gaat en er is nog wat tijd over dat we best even met een stofzuiger het huis door willen. Ik denk dat je heel reeel moet zijn, er wordt minder zorg gegeven (bepaald door de zorgverzekeraar) en dan is het toch logisch dat het huishouden als eerste af valt en dat we onze tijd in de goede zorg voor moeder en kind stoppen...? De mantelzorg (de familie of vrieden, buren) willen vaak best even in het huishouden bij springen en willen best een boodschapje voor je meenemen. Het zou toch gek zijn dat de kraamverzorgende boodschappen gaat doen en dat de buurvrouw de controles moet doen en moet helpen bij de borstvoeding...?

Niet te druk om maken, komt allemaal goed en gewoon genieten!!!

quote: el82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-06-2007 13:29:13'));

Ik vraag mij ook af als ik jullie berichten lees, wat is belangrijk...? Het lijkt wel als of jullie alleen huishouden belangrijk vinden. Wij zijn er in eerste instantie voor moeder en kind, tevens zorgen we ook dat de andere gezinsleden ook kunnen genieten. Wij zijn druk met de zorg, controles, borstvoeding, instructies en informatie geven...

Hi El,

Dit soort dingen lees ik op meer forums en ik heb mezelf ook wel eens afgevraagd wat bij de moeders het belangrijkste was: het huishouden of de zorg voor het kindje. Wij hebben altijd de zorg voor ons kindje het belangrijkste gevonden, iets wat we in het intake ook heel duidelijk hebben aangegeven. Dat onze kraamhulp ook ons huishouden draaiende heeft gehouden, dat vond ik gewoonweg knap!

Ik heb veel respect gekregen voor de kraamzorg! Er zijn zo weinig uren en de tijd vliegt voorbij. Ik heb nooit begrepen waar onze hulp alle tijd vandaan haalde!

Gr. Tamara.

hoi,
In 2003 bevallen van onze eerste, toen 8 x 8uur zorg gehad vanuit Icare. Dit was perfect. De kraamverzorgende deed veel voor mij als moeder en voor onze baby. Deed de was en strijk, deed boodschappen en hield de kraam- en babykamer schoon. Heeft beneden een keer gedweild.
Daarnaast heeft mijn man gewoon dagelijks beneden stof gezogen en mijn moeder een keer het stof weggehaald beneden, ach je leeft in de kraamtijd toch boven is mijn ervaring.
Ik ben nu 38 weken zwanger van onze 2e en verzekerd bij de IZZ met een hele goede aanvullende verzekering. Hierdoor krijg ik standaard 20 uur extra zorg. Ik kom ook nu op 8 x 8 uur exclusief partusassistententie. Onze eigen hulp komt 1 x per week het huis schoon maken en als manlief weer stofzuigd en dweilt beneden vind ik het allemaal wel best. Ik vind het wel belangrijk dat ze de was en strijk doen, vind dat ook gewoon hun taak. Zeker zoals in mijn geval als ze 8 x 8 uur hebben. Daarnaast heb ik aangegeven dat er ook best een stagiaire bij mag komen. Dit zijn ook weer extra handjes he.

Succes allemaal,

STanneke

hmm als ik het zo lees is er inderdaad veel veranderd.

Ik ben in 2004 bevallen en heb een week in een kraamzorghotel gelegen en daarna nog 7 dagen kraamhulp thuis gehad omdat ik gesprongen hechtingen had en echt niet goed ter been was. Ik had het meeste bezoek al in het kraamzorghotel gehad dus de kraamhulp had alle tijd voor mij. Zover ik me kan herinnneren heeft ze alles gedaan omdat ik me amper kon bewegen en alleen woonde. Ze kwam zelfs elke keer vragen of ze middageten voor me moest koken, maar dat deed mijn moeder al. Ik vond het een super lief mens en hoop dat ze er nog werkt zodat ik haar dit keer weer kan hebben. We hebben het echt heel rustig en gezellig gehad, we hebben regelmatig een uurtje zitten kletsen met koffie omdat ze alles al gedaan had en ik een nogal makkelijke baby had. Ik vond ook de rust die die vrouw uitstraalde enorm prettig, omdat ik nogal een zenuwpees ben. Verder heb ik heel veel van haar geleerd.

Moet hoeveel maanden krijg je dat gesprek met de kraamzorg ook weer? Ben nu 6,5 maand maar heb nog niets gehoord?

quote: el82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('07-06-2007 13:29:13'));

Ik vraag mij ook af als ik jullie berichten lees, wat is belangrijk...? Het lijkt wel als of jullie alleen huishouden belangrijk vinden. Wij zijn er in eerste instantie voor moeder en kind, tevens zorgen we ook dat de andere gezinsleden ook kunnen genieten. Wij zijn druk met de zorg, controles, borstvoeding, instructies en informatie geven... Daarnaast houden we het sanitair bij en ook de was. Tuurlijk is het zo dat als het goed gaat en er is nog wat tijd over dat we best even met een stofzuiger het huis door willen. Ik denk dat je heel reeel moet zijn, er wordt minder zorg gegeven (bepaald door de zorgverzekeraar) en dan is het toch logisch dat het huishouden als eerste af valt en dat we onze tijd in de goede zorg voor moeder en kind stoppen...? De mantelzorg (de familie of vrieden, buren) willen vaak best even in het huishouden bij springen en willen best een boodschapje voor je meenemen. Het zou toch gek zijn dat de kraamverzorgende boodschappen gaat doen en dat de buurvrouw de controles moet doen en moet helpen bij de borstvoeding...?

Niet te druk om maken, komt allemaal goed en gewoon genieten!!!

Ik denk dat het idd duidelijk moet zijn dat de kraamhulp er is voor jou en je kind en niet om heel je huishouden te doen.
Zij kunnen er ook niks aan doen dat er minder uren worden toegewezen, en de uren die er zijn zullen gebruikt worden voor moeder/kind en alles wat daar mee samen hangt.
Ik vraag me ook wel eens af of mensen een kraamverzorgende als een soort assepoester zien?
Ik had overigens een giga-lieve kraamhulp die haar best deed om zoveel mogelijk te doen. Maar als de was bijv. niet lukt binnen haar tijd, deed mijn vriend het gewoon.
(Of ik zelf stiekem)
Sil

Hoi,
Ik hoop met een week of twee te bevallen van ons derde kindje.
We hebben al een dochter van ruim 7,5. en een zoon van 4,5.
Die beiden thuis zijn ivm de zomervakantie die al is begonnen bij ons.
Dus drukte genoeg. Ik krijg maar 8 keer 5 uur zorg!!
En ze garanderen ivm de vakantietijd maar 4 uur per dag.Niet heel veel dus.
Dus ik vind het vooral belangrijk dat mijn was en strijk gedaan word, en dat de wc badkamer en babykamer schoon is. De kids willen ook aandacht, dus dat doen we vnl zelf lijkt me. Of een opa en oma, en tante..
Denk ook dat alles afhangt van de bevalling..Als het soepel thuis gaat, en ik ben snel weer op de been, dan is het al gauw goed lijkt me.
Maar als het moeilijk is, of zelfs een zh verhaal word..dan kun je zelf gewoon niet veel, en heb je die zorg wel nodig. Heb ook een stagiaire gevraagd, maar dat is geen garantie voor meer wapperende handen..Soms kletsen ze de dag vol..haha..
Gewoon genieten, en de vk kan al;tijd nog een nieuwe inschatting maken he voor de uren, dus het kan worden aangepast indien nodig.
Groet R

Hier ook een reactie van een kraamverzorgster. Een staigaire betekend niet dat je huis helemaal aan kant wordt gemaakt, dat de een dus poetst en de andere de verzorging doet. Als je extra uren geindiceerd krijgt bv voor de borstvoeding dan is het de bedoeling dat die uren daar ook aan besteed worden en niet voor het huishouden.

Het valt mij op dat het huishouden nog voor veel mensen hoog staat, wij zijn ip kraamverzorgsters en geen hulpen, het belangrijkste is dat de kraam en babykamer gedaan wordt, toilet en douche en natuurlijk de was, strijken e.d kan evt uitbesteed worden.

Extra uren krijg je er niet zomaar bij, tegenwoordig is het de bedoeling dat er mantelzorg geregeld wordt en dat dit het "probleem " is van het gezin helaas

Ik heb zelf ook in het kraambed gelegen, dus ik kan ook meepraten van de andere kant, tuurlijk is het fijn als je huis aan kant is, maar belangrijker is dat de controles gedaan worden en dat jij en je kind goed verzorgd worden. Huishouden vind ik dan een bijzaak.

Over een week of 6 hoop ik te bevallen van ons vijfde kindje.
Je snapt dat het voor een groot gezin toch redelijk belangrijk is dat het normale door gaat.
Ik red mij wel met deze baby, geef flesvoeding en vind het helemaal niet erg dat ik iets minder zorg krijg daardoor.
Belangrijker vind ik dat het hier schoon blijft die week, dat de was aan kant komt en dat de keuken netjes is en de wc's.
Dat de kinderen wat aandacht krijgen en betrokken worden bij het gebeuren rond de baby.
Zelf zal ik daar niet meteen zin of energie voor hebben en ik zou het prettig vinden als de kraamhulp dit soort dingen gaat doen voor mij.
Even een weekje de taken van de moeder overnemen, zodat die op krachten kan komen om daarna een goede start te maken met haar gezin als de kraamhulp niet meer komt.
Ik vind het geen veredelde huishoudster hoor!!!!! Het is veel meer dan dat!!!
Het voelt beter dan familie vragen of ze wat willen doen in huis voor mij.
Daarbij vind ik het ook belangrijk dat de vader een beetje rust krijgt die eerste week.
Ook hij mag best even verwend worden.

Én moeder en kind in de gaten houden én het gezin draaiende houden in de kraamweek als moeder ligt uit te puffen van alles. Dát is voor mij kraamhulp!!!
(of ben ik dan ouderwets????)

groetjes Annemieke

Terug
Bovenaan