NIPT, wel of niet?

<p>Hi dames,</p><p>ik zit in een enorme tweestrijd; wel of géén nipt-test laten doen? </p><p>Nu zou ik graag willen weten waar jullie voor hebben gekozen én waarom.</p><p>Misschien dat dat mij helpt met het maken van de (juiste) keuze. </p><p>Liefs Milou ?</p>

Wij hebben de Nipt laten doen, daaruit kwam dat er kans was op het edwardsyndroom... Na verder onderzoek, vlokkentest, bleek dit idd zo te zijn. Wij hebben besloten om de zwangerschap af te breken bij 14 weken.

Wij hebben de Nipt laten doen, daaruit kwam dat er kans was op het edwardsyndroom... Na verder onderzoek, vlokkentest, bleek dit idd zo te zijn. Wij hebben besloten om de zwangerschap af te breken bij 14 weken.

Wij hebben ook de nipt laten doen, om toch ernstige afwijkingen uit te sluiten. En meer relaxt te kunnen genieten van de zwangerschap. Gelukkig kwam er bij ook niets uit en ben ik inmiddels al meer dan 24 weken zwanger. Succes met je keuze.

Wij doen het niet, omdat we verder niets met de uitslag zullen doen. Daarnaast is dit al een spannende zwangerschap en minimaal 10 werkdagen wachten op een uitslag zorgt alleen maar voor stress. Daar zit ik/zitten we niet op te wachten.

Wij hebben het wel laten doen, hadden vooraf ook besloten dat als er een afwijking is de zwangerschap (spijtig genoeg) wordt afgebroken. 
Bij een afwijking kies je volgens mij niet enkel voor het vervolg van jullie leven, maar ook van het baby'tje. Als ouders ben je misschien bereid om heel je leven in te staan voor de extra zorg van jouw kind, maar het kind op zich heeft nooit gekozen om zo op de wereld gezet te worden. 
De enige reden waardoor wij wat twijfelden is dat het vaak pas bevestigd kan worden met een vruchtwaterpunctie, die dan wel weer schadelijk is en vaak ook onnodig (blijkt dan achteraf).

Ik heb het wel gedaan, ook omdat ik 36 jaar ben. En met een slechte uitslag zouden wij de zwangerschap ook afbreken.
Zoals het er nu naar uit ziet, is alles goed en gezond, maar we zijn er ook van bewust dat de uitslag niets hoeft te zeggen. En bij de geboorte kan er natuurlijk ook nog van alles mis gaan. 

Wij hebben het niet gedaan omdat we vinden dat de resultaten te vaag zijn. Bij ene goede uitslag kan het alsnog slecht blijken en vice versa. 
Persoonlijk vind ik de opmerking van V i o behoorlijk kort door de bocht. Al blijkt je kind iets te hebben is het vaak vooraf nog niet te zeggen in welke mate.
Zo zijn er gehandicapte kindjes die weinig tot niets zelf kunnen, maar er worden ook een hoop kinderen geboren met een handicap die opgroeien tot gelukkige er (semi) zelfstandige volwassenen. 
Prima als je er zelf niet voor zou kiezen, ik persoonlijk ook niet, maar veroordeel geen mensen die dat wel doen. 

Terug
Bovenaan