NIPT, wel of niet?

Het geeft idd geen garantie, maar als de uitslag goed is dan is dat ook zo. En als de uitslag niet goed is dan is er idd vervolg onderzoek nodig. De kans op schade daarmee is echt heel klein.
De reden dat wij 'blij' waren het nu te weten, wij hadden al een kindje. Als je weet wat het edwardsyndroom inhoud, zou je hier niemand blij mee maken, wij niet, ons andere kindje niet en vooral het kindje zelf niet.. 
Er word gezegd dat je de ernst van de afwijkingen niet weet maar bij edward en pataus is het kindje gewoon niet levensvatbaar, daar zit geen verschil in. Toen ons kindje geboren was, zagen we zelfs heel duidelijk dat het afwijkingen had. Dan nog de inwendige afwijkingen die niet zichtbaar zijn. 
Zodra bekend is dat het kindje 1 van die syndromen heeft, word er medisch niks voor gedaan, hoogstens pijnstilling.
Het word heel anders zodra je zelf zoiets hebt meegemaakt!!

Wij hebben geen NIPT test gedaan maar wel de combinatietest. Je krijgt dan met ongeveer 10 en 13 weken een echo en een bloedonderzoek. Ik heb me goed ingelezen + advies gevraagd van de verloskundige. De NIPT heeft nog met enige regelmaat negatieve uitslag die uiteindelijk vals blijkt te zijn. Hoeft zeker niet maar voor ons voelde de combinatietest beter omdat er ook 2x zeker 15-20 minuten naar ons kindje is gekeken middels een echo. Daardoor konden wij meekijken hoe ze alles goed bekeken. Heb er zelf een heel positief gevoel aan overgehouden en zou het bij de volgende weer doen. Uiteraard geeft het, net als bij de NIPT geen 100% zekerheid.

Ik wist al meteen vanaf het begin dat ik geen nipt wou doen.. ik accepteer het kindje zoals het is en het zal net zo veel liefde krijgen als een gezond kindje als er wel wat is.. 
mijn partner en ik hebben de keuze gemaakt om voor een kleine te gaan en vind dat je dan ook als er iets is je verantwoordelijkheid moet nemen en het niet moet laten afbreken omdat het ziek is.. het laten afbreken vind ik heel erg.. ja het is misschien nog klein en nog niet af maar het leeft wel.. het hartje klopt en is dagelijks bezig om te groeien en te ontwikkelen.. ik kan dat gewoon niet afbreken! 
Ik accepteer ook zeker de keuze van de vrouwen die het wel laten afbreken als er wat mis is hoor en vind het ook zeker heel knap en dapper dat ze die stap ook kunnen maken! 
Zoals andere al zeiden; denk goed na wat je met de uitslag zou willen doen.. ben je net zoals mij dat je het accepteerd no matter what dan is zo een test in mijn ogen overbodig want je voorbereiden op een ziek kindje kan je gewoon niet.. je zal nooit van te voren weten hoe pittig en zwaar het zal worden.
succes met deze moeilijke keuze maken.

Ik heb gekozen voor de NIPT zonder nevenbevindingen, omdat de uitkomst hiervoor een stuk minder betrouwbaar is dan voor de drie "primaire" syndromen.
In het geval van Down is het zowel handig voor jezelf als voor de artsen om voorbereid te zijn.
In geval van de andere twee syndromen is het kindje zoals eerder gezegd niet levensvatbaar en komt dan te overlijden of tijdens de zwangerschap of in de dagen na de geboorte. Omdat een zwangerschap best behoorlijk ingrijpend is voor jouw lichaam leek het mij daarom beter om zo'n zwangerschap in een vroeg stadium af te breken. Ook om eventueel lijden bij het kindje te voorkomen.
Daarnaast maakt het ook wel uit wat jullie eigen leeftijd en gezondheid is. In Nederland doen we niet echt aan risicogroepen en kan iedereen de test doen, in sommige andere landen wordt het bijvoorbeeld pas aangeraden als je ouder bent dan 35.
Ik hoorde de (goede) uitslag uiteindelijk binnen 5 werkdagen en ik vond het wel spannend maar ook weer niet zo dat je er continu mee bezig bent.
Succes met de afweging! Ik vond het ook verschrikkelijk moeilijk maar zou het de volgende keer weer zo doen.

@Dubbelvla, ik zie nergens staan dat ik mensen veroordeel die er dan voor kiezen om het wel te laten door gaan? Wat ik wel zeg is dat je je moet realiseren dat de kindjes met een afwijking heel hun leven extra zorg zullen nodig hebben en nooit volledig zullen geaccepteerd worden in de maatschappij (jammer genoeg). Mensen kijken naar het tv programma  Down the road en denken "alé, die mensen zijn toch gelukkig en hun beperkingen zijn beperkt". Voor de mensen in dit programma klopt dat, maar er zijn zodanig veel gradaties in Down (die je helaas vooraf niet kan voorspellen) dat je ook niet weet wat er in de toekomst te wachten staat.
Mochten wij plots een kindje met Down hebben zou het idd minstens even veel liefde, aandacht en zorg krijgen. Het punt is gewoon dat het kind op zich een moeilijkere toekomst tegemoet gaat, ook al hopen we op een voledige integratie in de maatschappij.
Ik zeg dit niet uit de losse pols, maar vanuit ervaring... Hopelijk heb ik dan ook niemand gekwetst mocht ik mij verkeerd uitgedrukt hebben. 

Wij vonden het ook lastig, maar hebben uiteindelijk geen nipt laten doen. Omdat we hoe dan ook ons kindje willen houden. En ik geen zin had om voor of na de uitslag te stressen. Vond de 20w echo al spannend genoeg. Die was gelukkig goed.
Luister gewoon naar jullie eigen gevoel, wat goed voelt!

Wij hebben de nipt met nevenbevindingen gedaan met daarbij een uitgebreide echo zoals bij de combinatietest. De echo moest ik wel zelf aankaarten bij de verloskundige.
Onze redenen waren oa onze leeftijd, we hadden al een kind en wij wilden het ook graag weten. Gelukkig was alles goed, maar anders hadden wij de zwangerschap wel afgebroken.
Volg je eigen gevoel. 
Goede zwangerschap nog! 

Hallo, 
Ik heb de nipt test gedaan en weet nou niet of ik je het moet aanraden. 
Ik wilde het graag doen en heb het 5 juli bloed laten prikken. Ik heb zo in een angst geleefd en elke dag bleef k naar mijn telefoon kijken of ze hadden gebeld. 
Na 21 werkdagen i.p.v. 10 werkdagen om 18:45 werd ik gebeld dat er eindelijk twee van de 10 uitslagen binnen waren gekomen onderander die van mij. 
Het was een goede uitslag en natuurlijk ben ik heel blij! Maar ben nu 16 weken zwanger en heb 16 weken lang mijn mond gehouden tegen mensen en kon er niet van genieten. 
Het is heel dubbel dat snap ik! Je moet jezelr afvragen of je de baby wilt houden als hij/zij toch meerdere chromosomen heeft en dus een afwijking heeft. 
En idd de kans is er ook dat de uitslag negatief is. Dan zal k een vruchtwaterpunctie doen om het zeker te weten. Onthou wel je kan dan al zo richting de 20 weken gaan. Een heel lang traject ! 
Succes met beslissen 

Terug
Bovenaan