NIPT, wel of niet?

Hallo, 
Ik heb de nipt test gedaan en weet nou niet of ik je het moet aanraden. 
Ik wilde het graag doen en heb het 5 juli bloed laten prikken. Ik heb zo in een angst geleefd en elke dag bleef k naar mijn telefoon kijken of ze hadden gebeld. 
Na 21 werkdagen i.p.v. 10 werkdagen om 18:45 werd ik gebeld dat er eindelijk twee van de 10 uitslagen binnen waren gekomen onderander die van mij. 
Het was een goede uitslag en natuurlijk ben ik heel blij! Maar ben nu 16 weken zwanger en heb 16 weken lang mijn mond gehouden tegen mensen en kon er niet van genieten. 
Het is heel dubbel dat snap ik! Je moet jezelr afvragen of je de baby wilt houden als hij/zij toch meerdere chromosomen heeft en dus een afwijking heeft. 
En idd de kans is er ook dat de uitslag negatief is. Dan zal k een vruchtwaterpunctie doen om het zeker te weten. Onthou wel je kan dan al zo richting de 20 weken gaan. Een heel lang traject ! 
Succes met beslissen 

Wij hebben het ook laten doen, maar het is een heel persoonlijke keuze. Mij zou het meer stress gegeven hebben dit niet van tevoren te weten. Ook al is het spannend om te wachten op de uitslag (ik vond het trouwens nog wel meevallen), die spanning voel je omdat je in feite graag wil horen dat alles goed is. Doe je de test niet, krijg je die uitslag ook niet - maar weet je het dus ook niet.
Daarbij kwam voor ons dat mijn vriend een oom heeft met het syndroom van down en hoe lief hij ook is, wij zouden ervoor gekozen hebben het kindje niet te houden vanwege de hoeveelheid zorgen tot ver in het volwassen leven (inmiddels 60+). Voor de andere twee afwijkingen waarop getest wordt geldt wat al eerder hierboven gezegd is, dat het (vrijwel) niet met het leven verenigbaar is en ik zou er toch niet aan moeten denken nu (39 weken zwanger) het niet te weten en dan mijn kindje dagen na de geboorte te verliezen.
Ik zou als ik jou was dus goed nadenken wat voor jullie geldt, of jullie het kindje hoe dan ook geboren willen laten worden of niet. Ik had het erg fijn gevonden er relatief vroeg in de zwangerschap achter te zijn gekomen, moet er niet aan denken om na de 20 weken echo het pas geweten te hebben, mocht er iets zijn geweest, en had dan bovendien de hele tijd in spanning gezeten.
Succes met je keuze!!

Wij hebben het wel laten doen en zullen dit bij ons 2e kindje weer doen .
De tante van mijn man heeft het syndroom.en uit  ervaring weet vooral hij wat voor een grote  zorg dit met zich mee brengt.
Wij zullen dan ook de zwangerschap  afbreken als dit het geval  is. 
Mij bracht het meer rust 
Ik vind het een persoonlijke keus  die niemand voor jullie kan nemen.?
Succes met de keuze en de zwangerschap ?

Ik heb het niet gedaan maar dat komt meer om de reden dat ik volgens artsen en onderzoeke helemaal geen kinderen zou kunnen krijgen en ben nu heel onverwachts toch 27 weken in verwachting. De kleine is hier meer dan welkom met of zonder beperkingen. 

Ik heb de NIPT test niet gedaan, ik heb er lang over getwijfeld en uiteindelijk deze keuze gemaakt. 
Ik voel me er ook gewoon prima bij, ik ben zelf dan medisch zwanger en voor mij zijn echo's geen keuze maar een wekelijkse/ 2 wekelijkse verplichting. Ik vind het allemaal extra informatie waar als er iets uit komt eigenlijk alleen maar meer stress uit voortkomt bij mij. Idd zou ik de keuze afbreken/ doorgaan als er iets mis zou zijn heel moeilijk vinden. 

[quote quote=10227527]Wij hebben het wel laten doen, hadden vooraf ook besloten dat als er een afwijking is de zwangerschap (spijtig genoeg) wordt afgebroken. Bij een afwijking kies je volgens mij niet enkel voor het vervolg van jullie leven, maar ook van het baby’tje. Als ouders ben je misschien bereid om heel je leven in te staan voor de extra zorg van jouw kind, maar het kind op zich heeft nooit gekozen om zo op de wereld gezet te worden. De enige reden waardoor wij wat twijfelden is dat het vaak pas bevestigd kan worden met een vruchtwaterpunctie, die dan wel weer schadelijk is en vaak ook onnodig (blijkt dan achteraf).[/quote]
100% mee eens! Dat is ook de reden geweest waarom wij er ook voor hebben gekozen bij beide zwangerschappen. Inclusief nevenbevindingen trouwens 

Ik heb gekozen voor de combinatie test! Het bloedprikken + uitgebreide echo ( soort mini 20 weken echo ) plus alle andere factoren zoals leeftijd etc. Gaven een duidelijke kansberekening op afwijkingen. Het maximale is 1:5000 en dit was bij mij bij alles het geval. Ik vond dit een erg geruststellende uitslag plus dat het hele lichaam van het kindje gecontroleerd is. Geeft ook geen zekerheid maar vond ik fijner dan een NIPT ?

Wij hebben niet voor de nipt test gekozen.
sowieso was het kindje hoe dan ook welkom. En ik zou anders niet van de zwangerschap kunnen genieten. Voor ons waren de standaard echo’s en de 20 weken echo goed genoeg. 

Terug
Bovenaan