NIPT, wel of niet?

Wel gedaan. Met nevenbevindingen. Ik was op dat moment 38 jaar. Wij wilden het graag weten zodat we weloverwogen een keuze konden maken als er iets niet goed zou zijn. Ivm leeftijd nl. iets groter risico op afwijkingen. Ook kunnen ze afwijkingen bij jou als moeder ontdekken.
Je moet alleen rekening houden met dat ze DNA van de placenta onderzoeken (dat circuleert in jouw bloed). Dat kan soms afwijken van het DNA van de baby, daarom is de test niet sluitend en is vervolgonderzoek nodig mochten ze iets ontdekken.
Het wachten op de uitslag kan misschien een beetje spannend zijn, maar voor mij persoonlijk geeft het meer spanning als later blijkt dat er iets niet goed is wat met de NIPT ontdekt had kunnen worden.

Hoi, wij hebben wel voor de nipt gekozen. Niet bij het sydroom van down maar bij de twee andere is de kans op het overleven van het kindje na de bevalling zeer gering vertelde ze ons. We wilde de stress en onnodig lijden voorkomen, zowel voor ons, maar vooral van het kindje. 
De uitslag had ik binnen 5 dagen. Even spannend maar goed te doen.
Uiteindelijk een positieve uitslag en ook was de opluchting zeer fijn!

Wij hebben het ook gedaan.
Ik denk dat je vantevoren moet beslissen wat je met een eventuele slechte uitslag gaat doen. Als je er niets mee doet, waarom dan de test wel doen?

Wij hebben ook een test gedaan. Had het kindje down gehad, dan wilden we dat graag op voorhand weten, zodat we ons daarop voor konden bereiden (voor zover dat mogelijk is natuurlijk). Was eruit gekomen dat 't kindje een van de andere 2 syndromen had, dan hadden we de zwangerschap afgebroken. Gelukkig was alles goed! 

Ik heb ook voor de nipt gekozen voor mijn beide kindjes. Bij een slechte uitkomst de zwangerschap laten afbreken. 
Ik heb een broertje met downsyndroom en hoe lief ik hem ook vind, ik zou geen kindje met down willen. De zorgen van mijn ouders over zijn toekomst blijven, ook nu hij al geruime tijd volwassen is en uit huis is. 
Jezelf voorbereiden op een kindje met down lijkt mij niet mogelijk. Je kiest geen andere naam, koopt geen andere kleertjes, richt de kamer niet anders in en je koopt geen andere luiers. Je volgt altijd de ontwikkeling van je kind en kijkt wat wel en wat niet werkt. De gebruiksaanwijzing krijg je pas bij de geboorte. Bij een kindje met down is ie alleen een stuk dikker.
Zeker bij mijn tweede was ik nog zekerder van de nipt. De uitkomst heeft niet alleen op ons leven, maar ook op die van onze oudste.
Ik weet dat je niet alles uit kunt sluiten. Een zwangerschap blijft een risico en ook daarna kan er nog vanalles gebeuren. Maar op dat gebied steek ik graag mijn kop in het zand. 
Bedenk goed wat je wil met de uitkomst. Succes

Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen dit niet te doen. Vonden het wel een moeilijke keuze. Ik denk dat ik zelf niet de keuze zou kunnen maken om het af te breken. Met name omdat de ernst niet bepaald kan worden. Omdat ik die keuze niet wil maken wilde ik het liever ook niet weten. Wel hebben we gekozen voor de 20 weken echo. Die kan ook onzekeheid met zich meebrengen, maar geeft wel andere mogelijkheden voor vervolgonderzoek, en sommige dingen zijn dan wel heel handig om te weten voor het kindje geboren wordt. 
Wat betreft de andere syndromen dan down daarbij is de kans al heel groot dat het in de zwangerschap niet goed gaat waardoor ik dit dan wel zie. Stel dat dit het geval zou zijn heb ik dat liever zo dan dat ik het af heb laten breken en nooit zeker weet hoe het gegaan zou zijn. 

Wij hebben het niet gedaan, omdat er voor mij geen enkele reden is om een kindje weg te laten halen. Ook een kindje met een afwijking is welkom. Ondertussen 38 weken zwanger, ik vertrouw erop dat het kindje gezond is. En zo niet, dan is het net zo welkom.
Er kan tijdens de bevalling of daarna  ook  nog zoveel mis gaan, en dan heb je alsnog een kindje met een handicap. Is het dan ineens wel 'goed' omdat je dan te laat bent om het af te breken?
En ik hoor ook dat de uitslagen vaak vaag en onzeker zijn en dat mensen onnodig aan het schrikken worden gemaakt.

Jeetje, wat een snelle reacties! 

Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaring/mening. 
Ik neig persoonlijk steeds meer naar het niet testen. Dit omdat, zoals er al gezegd is, het geen garantie geeft. Ik blijf het een lastige keuze vinden ...

liefs! 

Terug
Bovenaan