Oma zoent baby op mond

<p>Wat erg dat ik hier serieus van wakker lig nu, maar moet het even kwijt. Ik heb niet echt een goede band met mijn schoonmoeder en sinds ik bevallen ben, is het voor mijn gevoel nog erger geworden. Zij weet dit niet maar, ik hou haar het liefst zo ver mogelijk van mijn dochter uit de buurt. Als zij er was met de kraamweek voelde ik me verschrikkelijk. De eerste dag lag ik op bed en zij kwam mijn dochter naar boven brengen nadat mijn man haar mee naar beneden had genomen. Ze kwam vol trots mijn slaapkamer binnen. Maar ze presenteerde mijn dochter alsof ze van HAAR was. Ik wilde haar zo snel mogelijk weer in mijn eigen armen, dus ik zei rustig: geef haar maar. Maar dat deed ze dus niet! Ik moest het 2x vragen. Ik was zo boos, maar kon dit toen niet uiten. Toen ze wegging ging het opeens zo snel. Ze bukte zich naar voren en gaf mijn dochter zo een kus op de mond. Ik schrok, maar zei niets. Ik later enorm in tranen (hallo hormonen) omdat zelfs ik mijn dochter nog niet op de mond had gezoend en zij was nu de eerste. Heel eerlijk, hier zit ik nog steeds mee. Er zijn eigenlijk nog ergere dingen gebeurt in de kraamweek, maar dat wordt even te veel om op te noemen en daar gaat het nu niet om. Nu is mijn dochter 9 maanden en ik heb al vaker geprobeerd aan te geven dat met afscheid nemen ze geen zoen op de mond hoeft. Een zoen op de wang of voorhoofd is prima. Maar ze wil het niet horen. Nu lig ik dus wakker met de vraag, moet ik haar gewoon appen? Dan kan ze er niet om heen en ben ik van deze stress af. Wat vinden jullie?</p>

Wat vreselijk! Heeft niet zoveel te maken met hormonen vind ik. Idd, bespreek het met je man en die tranen verduidelijken de boel alleen maar. Ik vond het bij mijn kind ook intiem om te doen, nog steeds! Dus ja! Dat mogen alleen papa en mama en waarsch tot n bepaalde leeftijd, dat voel ik tegen die tijd wel aan. 
Gooi het niet op bacteriën of ziektes oid want dat is te tijdelijk. Gewoon maar eerlijk zijn en dag recht heb je ook, het is jouw kind.

Ik hekelde mijn schoonmoeder ook, dus ik snap je helemaal.
Bespreek het met je man. Het is zijn moeder dus waarschijnlijk kan hij het beter met haar overleggen.
Het is jullie kind, dus nee is nee. Ik zou hier heel duidelijk over zijn. Er zullen waarschijnlijk nog meer dingen komen in de toekomst die zij doet mbt jullie kind en jij niet wilt. 
Succes

Mijn mam weet het natuurlijk en stond hier in het begin ook achter. Ik heb haar toen ook gezegd dat ze mijn dochter helemaal niet mocht zoenen als ze lippenstift op heeft. Dat vond ze echt niet leuk, maar mijn man stond achter mij. Toch zag ik het haar af en toe stiekem doen op haar voorhoofd als ze dacht dat ik niet keek. Dit waren kleine kusjes uit liefde, dus zei er niets van.
Mijn man vindt nu dat het niet zo erg meer is. Ik heb gevraagd of hij het de volgende keer wilt zeggen, maar ik denk dat hij dat niet gaat doen of niet duidelijk genoeg is. En dit is natuurlijk niet de eerste keer dat ik mopper over zijn moeder en ik merk dat het hem nu gaat irriteren. Soms overdrijf ik idd zelf echt wel een beetje. Dus misschien moet ik dit gewoon zelf oplossen? 

Toen ik zwanger was en dit soort topics las, werd ik altijd heel boos. Ik dacht altijd, dat gaat mij echt nooit gebeuren! Ik zal altijd zeggen waar het op staat. En toch zit ik hier nu mee. Best gek eigenlijk.
Maar op dit moment verloopt het verder allemaal gemoedelijk tussen ons en omdat er 2 mensen in de familie ziek zijn, wil je dat niet verpesten. En toch baal ik op dit moment erg van mezelf.. 

Hoi Hoi,

Mijn schoonmoeder was idd ook de eerste die onze dochter een kus op de mond gaf.
Dit gaf mij en mijn vriend een raar en teleurstellend gevoel. We zeiden er op dat moment niets van. En toen we de auto in stapte zei ik tegen mijn vriend dat ik er eigenlijk niet van gediend was. Hij was het hiermee eens. Toen we een week later op bezoek gingen wilde ze het weer doen. Waarop mijn vriend gelijk zei, ma wij willen niet dat ze op haar mond gekust wordt, dat doen we zelf niet eens. Ze keek een beetje verward en antwoorde met dat deed ik bij mijn eigen kinderen ook en kijk daar zit je, je leeft nog steeds....
Dit schoot bij mij verkeerd waarop ik gelijk inhaakte met; dat kan wel zijn.. Maar dit is ons kind en wij willen het niet hebben. 
Toen bood ze haar excuses aan. En sindsdien doet ze het niet meer. Zelfde verhaal met de lippenstift, van die hardnekkige weet je wel... ook aangeven geen kussen te geven met lippenstift op. en je weet altijd wanneer we komen, doe dan gewoon geen lippenstift op als je perse wilt kussen ?.. 
Ik ben gewoon best vaak niet de vriendelijkste als ik mijn schoonouders iets probeer duidelijk te maken, maar anders komt de boodschap gewoon niet bij ze aan. En als mijn vriend er iets van zegt wordt het sowieso weggewuifd. Dan ben ik maar de boeman maar het gaat om onze dochter. Dus onze regels. 
Geef je grenzen duidelijk aan, sommige (schoon)ouders zijn geneigd om over je heen te walsen. "Ze hebben nu eenmaal zelf ook kind(eren) groot gebracht."
Ik snap je frustratie enorm goed.. sinds onze dochter geboren is doen wij, mijn vriend en ik er eigenlijk niet meer toe, alles draait om dochterlief. Hopelijk wordt het minder. 
Succes met alles, en nogmaals geef je grenzen goed aan!
Liefs.

Als jij het niet wilt, wil je het gewoon niet, punt. Het feit dat je hierom wakker lag, zegt genoeg. Ik snap ook niet zo goed waarom er per se een kus op de mond gegeven moet worden. Wang of voorhoofd whatever is toch ook goed? Ik zou dus gewoon op m'n strepen gaan staan hierin. 

Terug
Bovenaan