Onrustige baby en krampen

Goedemorgen allemaal,

Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik momenteel niet zo goed weet wat ik precies met de situatie aan moet die ik hieronder zal beschrijven, in de hoop dat iemand dit herkent en mij misschien in de goede richting kan helpen daar ik inmiddels al van alles geprobeerd heb.


Dit is ons verhaal:

Na een eerste zwangerschap van 33,5 weken is mijn dochtertje Ella geboren met 2146 gram en 46cm, zij doet het vanaf de geboorte super goed, en ze mocht al na 2 weken met ons mee naar huis waar wij uiteraard ontzettend blij mee waren!
Zelf ben ik ook een week opgenomen geweest i.v.m. complicaties, veel bloed verlies nadat de moederkoek er niet uit wilde, en een laag HB gehalte.
Ik lag al snel samen op een kamer met Ella, s 'avonds ging zij op advies van de vpk naar de couveuse kamer zodat ik ook een beetje rust kreeg.
In het ziekenhuis was Ella vaker wat onrustig, uiteraard als kersverse moeder van ons eerste kindje dacht ik dat het er gewoon bij hoorde, maar later blijkt het waarschijnlijk toch iets anders te zijn geweest...

Sinds Ella thuis is, is ze nog steeds erg onrustig, er is eigenlijk bijna geen moment geweest dat ik niet met Ella bezig was door onrust of omdat ze erg huilde, dit komt ook omdat ze enorm veel last heeft van krampen, vaak tot schreeuwen aan toe, met haar longen is zeg maar niets mis ;-).
Zodra Ik Ella neerlegde om te slapen omdat ze dus al in slaap gevallen was in mijn armen, werd ze meteen wakker en was erg onrustig, maaien met de armpjes, en uiteindelijk ook huilen, waardoor ik dus zelf ook geen rust kreeg en ook niet de dingen kon doen die ik wilde doen, ik werd zelf erg vermoeid daardoor...
De krampen die Ella heeft ontstaan nu ook al tijdens het drinken, wij hebben geprobeerd om van voeding te veranderen, zij krijgt al vanaf de geboorte Nutrilon 1 standaard en borstvoeding (gekolfd), maar omdat mijn lichaam compenseerde met het herstel van mijn lichaam daar ik geen bloed gekregen heb, had ik niet genoeg productie en kreeg zij meestal de Nutrilon gemengd met de moedermelk.
Wij hebben uiteindelijk besloten om over te stappen naar Nutrilon Omneo tegen de krampen en wij hebben het geleidelijk afgebouwd, maar daar reageerde ze helaas niet op, verder hebben wij massage geprobeerd, fietsen, een Kip Kep (warmte) dat helpt soms wel, en nu sinds eergisteren Sab Simplex waar het resultaat ook nog niet optimaal van is en misschien ook niet word, maar dat valt ook niet te zeggen na 3 dagen.

Omdat ik mij geen raad meer wist met de situatie heb ik uiteindelijk vorige week de kinderarts opgebeld en bovenstaande verteld, aan de hand van wat zij van mij hoorde zei ze dat Ella overprikkelt en vermoeid is, mijn eerste gedachte was, hoe dan?!
Wij hebben namelijk vanuit het ziekenhuis meegekregen dat het beter is om Ella de eerste week tot twee weken te laten wennen thuis zodat ze niet teveel prikkels in een keer binnen zou krijgen, dus ook dat alleen wij haar vasthouden, dit hebben wij aangehouden, wij hebben ook geen bezoek ontvangen zodat ze even rustig kon wennen.
Verder hebben wij geen gekke dingen gedaan, ik ging wel met Ella wandelen, voornamelijk omdat wij een hond hebben, maar ook omdat ik het heerlijk vind om even buiten te zijn, ook ging ik naar het overdekte winkelcentrum of de supermarkt omdat ik ook boodschappen nodig had, dat ging allemaal binnen de "fles tijd" zoals ik het maar even noem, tot dat ze de volgende fles kreeg, ik begreep dus helemaal niets van wat de kinderarts zei.
Uiteindelijk gaf zij mij het advies om Ella in te bakeren, en rust en regelmaat te bieden door Ella maar op twee plekken te laten slapen, bv de kinderwagen en het ledikantje.
Een dag na het telefoongesprek met de kinderarts hadden wij een afspraak bij het CB met de jeugdarts, ik vertelde het verhaal en zij gaf dus inderdaad hetzelfde aan als de kinderarts, verder gaf ik aan dat we haar al deden inbakeren met de Puckababy als ze s' avonds in het ledikantje gelegd werd als ze rustig was (anders nog wel eens in een babynestje bij ons omdat ik niet goed wist wat te doen en ik ook te moe was, ze ging wel weer in het ledikantje als ze de volgende fles rustig was, maar meestal niet). De jeugdarts zei dat de Puckababy niet effectief genoeg was voor Ella omdat ze er nog in kon bewegen omdat ze nog te klein is en nog niet het gewicht heeft van een baby die geboren is met 40 weken, Wij kregen een Pacco Piccolo mee en het advies om de volgende volgorde aan te houden:
Slapen - de fles - verschonen - 15 minuten spelen - en bij de eerste tekenen van vermoeidheid weer inbakeren en in het ledikantje leggen, dus rust en regelmaat, ook om even een paar dagen binnen te blijven.
Al bij het geven van de fles is ze vrij moe, ook al haal ik haar op tijd uit het bedje en geef haar meteen de fles, verder zit "spelen" er niet in omdat ze dus moe is.
Bovenstaand advies doe ik nu sinds donderdag, ik heb het meteen toegepast toen wij thuis waren en zij de fles kreeg, ze is meestal rustig bij mij, maar zodra ze dus neergelegd word dan is ze alweer onrustig, ik pas nu whitenoise (stofzuiger op de app) toe om haar rustig te krijgen zodat ik haar kan inbakeren, dat werkt meestal, maar dan is ze dus ook alweer vrij "wakker", je mag haar dus niet in slaap wiegen omdat ze wakker in bedje gelegd moet worden zodat ze weet waar ze is zodra ze wakker word, soms is ze wel moe genoeg en gaat ze zodra ze ligt ook meteen slapen of rommelt even met wat krampjes en slaapt dan, maar ook enkele keren huilt ze wat, ik wacht dan meestal 10 tot 15 minuten, meestal is ze dan wel rustig, maar het heeft ook een keer of twee langer geduurd voordat ze eindelijk sliep, dan was ze gewoon onrustig en aan het bewegen in bed.

Nu komt mijn eigenlijke vraag aan de moeders die dit misschien herkennen, namelijk werkt het inbakeren wel al is het soms met iets moeite, maar heb ik het idee dat ik nu te weinig contact heb met mijn dochtertje, ook doe ik vanaf dat ze geboren is buidelen, nu heb ik het idee dat ik daarmee het hele ritme dat we aan het opbouwen zijn verstoor en heb ik er dus geen enkele rust voor, gisteren wilde ik het toch doen maar was Ella weer erg onrustig waardoor het dan niet lukt.
Ook heb ik nog een keer geprobeerd om haar zonder haar in te bakeren in bed te leggen omdat ze haar armen los frummelt omdat de pacco ook nog niet helemaal goed aansluit op haar omdat het eigenlijk vanaf 4kg bedoelt is, en ik dus dacht dat ze dat misschien toch het fijnst vind, ze sliep ook eventjes maar ze werd dus ook heel snel weer onrustig
Nu vraag ik mij dus af hoe het precies verder moet, het kan toch niet zo zijn dat het elke dag zo moet gaan omdat ze erg gevoelig is voor prikkels? Ik ben dus ook niet meer met haar buiten geweest maar ik wil toch graag weer gaan wandelen of even naar de winkel, hoe moet ik dat precies gaan doen?
Jullie zullen vast denken, wat een verhaal voor één vraag, maar ik wilde toch even het hele verhaal vertellen zodat er een beetje een beeld gevormd kan worden over de huidige situatie.
Ik zou erg dankbaar zijn als een moeder die dit meegemaakt heeft mij advies zou kunnen geven omdat ik het zelf niet meer weet...
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes en een fijn weekend gewenst!

Kim
 
Wat vervelend! Ben je al wellus bij een osteopaat geweest? Heb veel goede verhalen over gehoord. Of een afstemming door een luisterkind werker, daar heb ik zelf zeer goede ervaring mee.
 
 
Ik lees mee... momenteel ook radeloos. Mijn meidje van 2 wk is ook erg onrustig. De eerste week had ze een paar krijsaanvallen deze bouwde zich al snel op tot 20 uur non stop krijsen. Tussen de aanvallen door was ze rustig en tevree. Momenteel is ze de hele dag ontevreden/huilerig met afwisselend krijsaanvallen. Inbakeren lijkt ze boos van te worden dus tips zijn welkom. Ook alle "buikkramp" tipsonderhand al diverse keren gepasseerd. Houdingen (onderarm/knie/rug/zijligging etc.) draagdoek, wipstoel, massage, tummytub, infacol, cinnababy lijken niks uit te halen. We houden zoveel mogelijk structuur aan en proberen alles prikkelarm te houden. Ze heeft bv productie is aardig op gang, heb niet het idee dat ze te weinig binnen krijgt (8x daags 30/40 min) ze valt niet af, geen koorts, ontlasting is wel wisselend. 
 
 
 
 
 
 
Gebruiker:
Dank je wel voor je reactie, bij een osteopaat ben ik nog niet geweest maar dat stel ik ook nog even uit. Bedankt voor de tips!
Sam:
 
Bij jou is het zelfs nog erger lees Ik, een tip bij het inbakeren kan ik je wel geven, doe het niet als ze onrustig Is, en probeer white noise uit, je hebt er ook apps van, white noise zijn geluiden zoals de stofzuiger, kraan, hartslag, daar worden ze rustig van. Het inbakeren moet een geborgen gevoel geven, dat lukt bij Ella gelukkig wel.
 
Hoi Kim

ik heb een goede draagdoek gekocht. Voordeel is dat ze minder krampjes heeft, minder prikkels krijgt (als daar al sprake van is bij jullie), minder huilt, ik heb mijn handen meer vrij en raak zelf ook ontspannen. Dat laatste is volgens mij ook belangrijk: probeer je gevoel te volgen en niet te hard te werken, zo'n kleintje voelt jouw zorgen goed. 
Ik gebruik de draagdoek zowel in huis als soms ook even naar buiten als ze een slechte dag heeft

Wij zweren ook bij de sabsimplex, dus hou nog even vol! 
 
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt ik heb maar 1 advies, osteopaat!

na de 2e behandeling heb ik een ander kind! Ontspannen, slaapt en drinkt goed.

Ik had verder alles al uitgeprobeerd qua voeding en alle tips die ik kreeg

Ik heb vanaf de 2e week met een krijsende baby in een draagzak gelopen kon niks, belde alle visite af en had het zo met dat kleine meisje te doen maar ik kon niks vinden wat werkte voor haar. Tot mijn vriendin de osteopaat dus aanbeveelde en ik ben gegaan toen ze 4 weken was nu is ze 7 weken en een blije baby!

 
 
Hallo Marloes,
Bedankt voor je reactie, ik ben inderdaad vorige week ook aan de slag gegaan met de draagdoek maar heb er tot nu toe nog niet veel mee gedaan omdat ik wat onzeker Was, gisteren toevallig weer geprobeert maar toen was Ella onrustig, en ik dus automatisch ook, dan lukt het helaas niet, vandaag ging het goed!
 
Hallo Nicole,
Ook bedankt voor je reactie, misschien dan toch het overwegen waard maar hoe weet ik of ik met een goede osteopaat te maken Heb? Tegenwoordig weet je het helaas niet meer en denk je dat ze de diploma's van marktplaats afhalen haha. Wij wonen in omgeving Utrecht.
 
Terug
Bovenaan