Ja de vraag is bij mij inderdaad ook op welk gebied je kindje dan extra uitdaging nodig heeft. Kindjes met een ontwikkelingsvoorsprong hebben geen voorsprong op ALLE ontwikkelingsgebieden.
Even een voorbeeld:
Vriendin van me heeft een dochter van 7. Ze is hoogbegaafd. Als peuter kwam ze al bij mij op de peutergroep waar ik toen werkte. Ze was een bijzondere peuter. Zei geen woord, sociaal zeeeer zwak meisje. Bijzondere opmerkingen en uitspraken áls ze een keer wat zei. Thuis praatte ze natuurlijk wel (en heeeeel goed) en ze was bijvoorbeeld zeer geïnteresseerd in de ruimte, het heelal en planeten. Mn vriendin heeft daar heel veel informatie van opgezocht (boekjes, filmpjes, knutsels) en toen ze net 3 jaar was een paar maanden over dit thema 'gewerkt' thuis. Dit had echt haar interesse en bood haar uitdaging. De maanden daarna hebben ze bijvoorbeeld 'gewerkt' over soorten bomen en planten, dit vond ze ook mega interessant.
Dat is natuurlijk heel bijzonder voor een kind van 2 a 3 jaar. Iedereen stond versteld. Dat kleine meisje wist meer over het heelal dan ik (!!)
Maar of m'n vriendin er blij mee was/is? Zeker niet. Sociaal was ze dus heel zwak. Heeeeel vaak verdrietig, problemen met de emoties. Ze is gewoon naar groep 1 gegaan want mn vriendin wilde er niet direct een stempel op leggen en pleiten dat ze direct een groep hoger zou moeten starten.
Uiteindelijk heeft ze toch 2 klassen overgeslagen, omdat het onderwijs echt veel te makkelijk voor haar was, zelfs met extra opdrachten. Maaaarrrr sociaal blijft een probleem. Ze kon sociaal niet meekomen met kindjes die jaren ouder waren. Zij praatte over dingen als het heelal en auto-onderdelen en andere kinderen vonden haar natuurlijk maar raar en gek.
Ondertussen is ze dus 7 en ze heeft er redelijk haar weg in gevonden, maar t blijft een enorme zoektocht. Ze blijft een bijzonder meisje. Mn vriendin is er best ongelukkig onder. Een hoogbegaafd kind is niet leuk. Ze heeft nog 2 kinderen die gemiddeld meekomen en ze heeft vaak gehuild dat ze het voor haar oudste ook zo zou willen. Zij heeft het nooit gepushd om haar kind 'hogerop' te helpen, juist tegengehouden omdat ze haar zo graag gewoon kind wilde laten zijn.
Bedenk dus goed waar de interesse van je kind ligt, waar wil hij over 'leren'? Geef hem daarin uitdaging en 'onderwijs'. Maar pas alsjeblieft op, want je kind loopt ongetwijfeld niet op alle vlakken voor. Dat is vrijwel onmogelijk. Laat hem ook gewoon rennen, buiten spelen en steeds 3 minuten met iets spelen, want dat is heeeeel normaal voor een kind van 2. De concentratie boog is niet langer dan een paar minuten!