Ontwikkelingsvoorsprong

<p>Dag allemaal, </p><p> </p><p>Zijn hier ouders met peuters die een ontwikkelingsvoorsprong hebben? Bij onze zoon van 2 jaar was dit vanaf 3 maanden al te zien. Nu gaan we in gesprek hierover met het CB om te kijken naar vervolg stappen omdat de voorsprong steeds groter wordt met leeftijdsgenoten. <br />willen jullie je ervaring delen? Heb je al stappen ondernomen ? Op welke manier biedt je genoeg uitdaging aan je kind? </p>
 
Jep, zowel zoon als dochter hebben een ontwikkelingsvoorsprong (16 m en 3,5 jaar oud). Wij vinden het totaal niet nodig iets extra te doen. We hebben speelgoed dat aanspreekt en dus voor oudere kinderen is en op het kdv vermaken ze zich kostelijk. Ondertussen leert onze dochter de letters en cijfers, dat wil ze zelf graag. Wat wil je dan gaan bespreken met het CB? Ik ben van mening dat ze lekker kind mogen zijn en niet meteen een traject in hoeven als ze gelukkig zijn. Tenzij je kind diep ongelukkig is, is er toch niks aan de hand?
 
Hij is niet ongelukkig. Maar raakt snel uitgekeken. We willen hem op de juiste manier uitdaging bieden. Daar lopen we nu een beetje vast. Ook de keuze voor een basisschool die er straks aankomt willen we zo goed mogelijk maken door op zijn behoeftes in te kunnen spelen. Zijn voorsprong op leeftijdsgenoten is steeds groter aan het worden. Dus hem in groep 1 plaatsen in een regulieren klas heeft geen zin. 
 
Eens met hierboven. Ik werk op een kinderdagverblijf en sommige kindjes zijn gewoon wat sneller of 'pienterder' dan anderen. Maar onder de 4 jaar wordt zelden gesproken van een ontwikkelingsvoorsprong. Je kind is gewoon kind, en als hij toe is aan wat meer uitdaging dan pak je dus spelletjes en activiteiten van 3+/4+. Uitdaging genoeg te verzinnen op deze leeftijd!

Pas op school wordt er echt gekeken of je kindje écht een ontwikkelingsvoorsprong heeft en kijken ze of je kindje extra activiteiten kan doen etc voor meer uitdaging. Maar dat zal ook zeker niet direct zijn, de eerste maanden gaat hij gewoon mee in het traject van school en zullen ze zijn gedrag goed observeren.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje huiverig in zulk soort dingen, ik hoor op het kinderdagverblijf al ruim 10 haar van veel ouders : mijn kind is zo slim en loopt zo ver voor, terwijl wij het op het kinderdagverblijf vaak écht niet zo zien. Het is nogal een gevoelig iets.

Gaat je kindje naar de peutergroep of kinderdagverblijf? Heb je daar eens contact gehad hoe ze hem zien? En als hij niet naar de opvang gaat, hoe ben je er dan zo zeker van dat hij een ontwikkelingsvoorsprong heeft? Vergelijken met andere kindjes die je soms even kort ziet is niet bepaald een goede graadmeter.

Hoe dan ook, wees er alsjeblieft voorzichtig in. Laat je kind heerlijk kind zijn, genieten van het leven en het spelen en als hij meer behoefte heeft aan uitdaging dan bied je hen gewoon wat moeilijkere activiteiten aan!
 
We hebben hier een pientere jongen van bijna 2. Maar wij willen hem vooral kind laten zijn! En ja, snel uitgekeken zijn op speelgoed is ook logisch op deze leeftijd. Dat moeten ze ook nog leren.
Ben wel benieuwd waaraan je merkt dat hij een grote ontwikkelingsvoorsprong heeft!
 
Ik zal het duidelijker formuleren. 
een ontwikkelingsvoorsprong is al vastgesteld. En dat er andere stappenplan genomen moeten worden ook. 
ik ben opzoek naar ouders die ervaring hebben met de stappen die genomen worden en de uitdagingen die zij aan hun kinderen bieden. 


als je er niks mee doet. Heb ik nu even niks aan je reactie. 
 
Mijn vraag komt vooral, omdat ik nu niet zo goed weet aan welke gebieden ik moet denken. Ik heb wel ervaring met kleuters in het reguliere onderwijs met een ontwikkelingsvoorsprong en op latere leeftijd met hoogbegaafdheid.
 
Ja de vraag is bij mij inderdaad ook op welk gebied je kindje dan extra uitdaging nodig heeft. Kindjes met een ontwikkelingsvoorsprong hebben geen voorsprong op ALLE ontwikkelingsgebieden.

Even een voorbeeld:
Vriendin van me heeft een dochter van 7. Ze is hoogbegaafd. Als peuter kwam ze al bij mij op de peutergroep waar ik toen werkte. Ze was een bijzondere peuter. Zei geen woord, sociaal zeeeer zwak meisje. Bijzondere opmerkingen en uitspraken áls ze een keer wat zei. Thuis praatte ze natuurlijk wel (en heeeeel goed) en ze was bijvoorbeeld zeer geïnteresseerd in de ruimte, het heelal en planeten. Mn vriendin heeft daar heel veel informatie van opgezocht (boekjes, filmpjes, knutsels) en toen ze net 3 jaar was een paar maanden over dit thema 'gewerkt' thuis. Dit had echt haar interesse en bood haar uitdaging. De maanden daarna hebben ze bijvoorbeeld 'gewerkt' over soorten bomen en planten, dit vond ze ook mega interessant.

Dat is natuurlijk heel bijzonder voor een kind van 2 a 3 jaar. Iedereen stond versteld. Dat kleine meisje wist meer over het heelal dan ik (!!)
Maar of m'n vriendin er blij mee was/is? Zeker niet. Sociaal was ze dus heel zwak. Heeeeel vaak verdrietig, problemen met de emoties. Ze is gewoon naar groep 1 gegaan want mn vriendin wilde er niet direct een stempel op leggen en pleiten dat ze direct een groep hoger zou moeten starten.

Uiteindelijk heeft ze toch 2 klassen overgeslagen, omdat het onderwijs echt veel te makkelijk voor haar was, zelfs met extra opdrachten. Maaaarrrr sociaal blijft een probleem. Ze kon sociaal niet meekomen met kindjes die jaren ouder waren. Zij praatte over dingen als het heelal en auto-onderdelen en andere kinderen vonden haar natuurlijk maar raar en gek.

Ondertussen is ze dus 7 en ze heeft er redelijk haar weg in gevonden, maar t blijft een enorme zoektocht. Ze blijft een bijzonder meisje. Mn vriendin is er best ongelukkig onder. Een hoogbegaafd kind is niet leuk. Ze heeft nog 2 kinderen die gemiddeld meekomen en ze heeft vaak gehuild dat ze het voor haar oudste ook zo zou willen. Zij heeft het nooit gepushd om haar kind 'hogerop' te helpen, juist tegengehouden omdat ze haar zo graag gewoon kind wilde laten zijn.

Bedenk dus goed waar de interesse van je kind ligt, waar wil hij over 'leren'? Geef hem daarin uitdaging en 'onderwijs'. Maar pas alsjeblieft op, want je kind loopt ongetwijfeld niet op alle vlakken voor. Dat is vrijwel onmogelijk. Laat hem ook gewoon rennen, buiten spelen en steeds 3 minuten met iets spelen, want dat is heeeeel normaal voor een kind van 2. De concentratie boog is niet langer dan een paar minuten!
 
Terug
Bovenaan