Ontwikkelingsvoorsprong

Inderdaad, er komt veel meer bij kijken dan goed kunnen rekenen en snel leren lezen. Wij zijn daarom ook erg blij dat zijn juf hem ziet, aandacht heeft voor zijn mindset. Onze zoon is ook gelukkig momenteel, maar soms ook intens ongelukkig. Daar vrees ik ook weleens voor. Hij draagt het wereldleed op zijn schouders zeggen we weleens. Zijn enorm sterke rechtvaardigheidsgevoel zit hem dan echt in de weg.
Succes ook, jullie stappen wat eerder in dit proces dan wij. 
 
Hier inmiddels een kleuter van 4 met het vermoeden van ontwikkelingsvoorsprong. We hebben dit bewust nog niet vast laten stellen omdat het voor ons nog geen meerwaarde heeft, mede omdat hij nog heerlijk kan genieten van spelen.
En ja ook hij is snel uitgekeken op speelgoed, kan slecht tegen zijn verlies, bedenkt terplekke er regels bij, heeft een grote fantasie (beleeft veel met zijn kleine blauwe auto), slaapt al 4.5 jaar niet door wat niet bevorderlijk is voor onze slaap, is ontzettend koppig en eigenwijs maar ook heel lief, een knuffelkont, sociaal, erg gevoelig en een knobbel heeft voor cijfers. Ook is hij erg perfectionistisch (lukt het niet in 1 keer dan wil hij het niet meer doen want hij kan het niet) en ligt faalangst erg bij hem op de loer. Gelukkig heeft hij een fijne juf die dit ook al door had. 
al vanaf dag 1 is het een mannetje wat erg wakker de wereld inkijkt, erg bewust is van zijn lichamelijk kunnen en dus ook vroeg liep. Nu heeft hij een oudere broer die juist weer langzaam opgang komt met leren en binnen het gezin door verschillende diagnoses het nooit saai is.
De vraag is wat je er zelf mee wilt bereiken en voor wie je het doet.  Bij het Kdv hebben ze mini loco ingezet bij hem en een andere jongen omdat beide voor lopen, dit werkte voor die van mij iig prima want ging niet meer lopen klieren en is nog steeds vriendjes met hem. 

wij laten hem zelf komen met wat hij wil leren. Zoals met cijfers tijdens het voorlezen in een boek onderaan de bladzijden leren, kleine moeite en kind gelukkig. En een juf die ik zijn eerste schoolweek verbaasd was dat hij de datum al van het bord af las.


mijn advies hierin is om vooral te kijken naar wat je kind Zelf aangeeft te willen leren en wat jezelf belangrijk vind. Welke stappen zou je moeten nemen? Is hij vervelend als hij erop uitgekeken? En als je iets pakt wat alweer even geleden is dat ermee is gespeeld, wat gebeurt er dan? Vertrouw op jezelf en je kind, niet alleen op een consultatiebureau om te bepalen wat het beste is voor je kind. 
suc6! 
 
Terug
Bovenaan