Ontwikkelingsvoorsprong

Wij hebben hier ook ervaring mee. Peuter is enkele dagen geleden 3 geworden en heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong. Vastgesteld door oa de opvang (scoorde toen ze 2,5  was op meerdere vlakken leeftijd 5+) en door een hbcoach. Wat wordt gezegd over laat je kind kind blijven is aardig bedoeld maar het is geen kwestie van gewoon speelgoed voor een oudere leeftijd kopen, ook daar in de interesse zo vanaf omdat de uitdaging weer weg is. Als iets juist een x niet meteen lukt (zoals haar naam schrijven: wil ze graag en weet de letters Ed maar is motorisch daar nog niet) is dat juist meteen erg frustrerend. Daarbij is een kind kind laten zijn ook gewoon bij elk kind anders. Hier wordt bv graag met mini loco gespeeld nu (totdat dat weer te makkelijk is waarschijnlijk), een ander kind speelt liever met iets als duplo. Wij willen juist onze dochter helpen haar eigen pad en interesses te volgen en als dat minder 'kinds' is dan is dat maar zo. Geen idee of ze echt hoogbegaafd is want dat is nog niet te testen nu. De voorsprong is er voor nu zeker wel dus we zijn wel bij verschillende scholen wezen kijken en uitgekomen bij een school met veel persoonlijke aandacht en plusklassen. Wel op fiets afstand, maar zeker niet het meest dichtbij. Doordat we al met een coach gepraat hadden en zij onze dochter heeft geobserveerd hadden we wel goede handvatten om op scholen gesprekken aan te gaan. Blijft altijd afwachten hoe een school bij een kind past, maar hopelijk zit ze hier volgend jaar mooi op haar plek 
 
Door wie wordt zoiets vastgesteld? Hier een peuter van 3 die ook in bepaalde dingen vooruit loopt. Zo maakt ze met gemak puzzels van meer dan 100 stukjes. Leren schrijven wil ze ook, maar de boekjes van 3-4 jaar zijn al te makkelijk voor haar. Ik heb dus nog geen ervaring met wat je het beste kan doen, maar ben wel benieuwd door wie ik zoiets zou kunnen laten vaststellen.
 
[quote quote=10512204]Wij hebben hier ook ervaring mee. Peuter is enkele dagen geleden 3 geworden en heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong. Vastgesteld door oa de opvang (scoorde toen ze 2,5 was op meerdere vlakken leeftijd 5+) en door een hbcoach. Wat wordt gezegd over laat je kind kind blijven is aardig bedoeld maar het is geen kwestie van gewoon speelgoed voor een oudere leeftijd kopen, ook daar in de interesse zo vanaf omdat de uitdaging weer weg is. Als iets juist een x niet meteen lukt (zoals haar naam schrijven: wil ze graag en weet de letters Ed maar is motorisch daar nog niet) is dat juist meteen erg frustrerend. Daarbij is een kind kind laten zijn ook gewoon bij elk kind anders. Hier wordt bv graag met mini loco gespeeld nu (totdat dat weer te makkelijk is waarschijnlijk), een ander kind speelt liever met iets als duplo. Wij willen juist onze dochter helpen haar eigen pad en interesses te volgen en als dat minder ‘kinds’ is dan is dat maar zo. Geen idee of ze echt hoogbegaafd is want dat is nog niet te testen nu. De voorsprong is er voor nu zeker wel dus we zijn wel bij verschillende scholen wezen kijken en uitgekomen bij een school met veel persoonlijke aandacht en plusklassen. Wel op fiets afstand, maar zeker niet het meest dichtbij. Doordat we al met een coach gepraat hadden en zij onze dochter heeft geobserveerd hadden we wel goede handvatten om op scholen gesprekken aan te gaan. Blijft altijd afwachten hoe een school bij een kind past, maar hopelijk zit ze hier volgend jaar mooi op haar plek[/quote]
Dit is wat ik juist bedoelde met kind kind laten zijn. Volg waar de interesses liggen, maar ga op 2-jarige leeftijd niet allerlei trajecten in en laat je kind gewoon doen wat het wil doen, of dat nou letters leren, klimmen in de speeltuin of puzzelen is. En ja, ik weet waar ik het over heb. Ik werk op een school in groep 6 met een groot aantal hoogbegaafde leerlingen. Kennelijk wordt topic starter meteen passief agressief als ze niet het antwoord krijgt wat ze kennelijk wil horen, maar wel een gedegen en professioneel advies krijgt, niet alleen van mij, maar van meerdere experts hier.
 
Mooi gezegd MamaVanTweeSchatten!! Zo is het helemaal :) Volg je kind in zijn interesses en bied hem hierin uitdaging, maar laat hem ook lekker ravotten en stort jezelf niet met deze leeftijd in een molen en trajecten.. daar zak hij z'n hele leven waarschijnlijk nog mee te maken krijgen. Persoonlijk zou ik m'n kind daar zo lang mogelijk voor willen behoeden.
 
Molen en trajecten hangt er denk ik wel een beetje vanaf. Bij ons ging het om 1 bezoek aan een coach met dochter en ons als ouders en nog 1 bezoek zonder dochter. Wij hebben er wel veel aan gehad, voornamelijk met adviezen voor de basisschool. Geen idee natuurlijk nog of we nu de beste keus hebben gemaakt, maar het voelt wel als goed en waarschijnlijk passend. 
 
[quote quote=10512222]Dan had ik je daarin verkeerd begrepen (ben niet de topicstarter trouwens) en zijn we het juist helemaal eens wat betreft het kind kind laten zijn ?[/quote]
Ik richtte me ook zeker niet op jou hoor :) Topic starter zei dat ze er niks aan had als je niks met de ontwikkelingsvoorsprong doet (wat wij natuurlijk wel doen in de vorm van kindvolgend zijn, maar dat is schijnbaar niet voldoende ;) )
 
Wow wat een houding gelijk weer in dit topic, belachelijk. Laat iemand gewoon in z'n waarde?!

Als iemand een vraag stelt, daarna nog een keer specificeert, en jullie op je pik zijn getrapt omdat ze aangeeft jullie adviezen niet over te nemen, zegt dat meer over jullie dan over haar.

Ze geeft 0 invulling over welke gesprekken, met wie, welke stappen, etc er allemaal al hebben plaatsgevonden. Dus jullie vullen een hele hoop in, door ervan uit te gaan dat ze keuzes zou maken die jullie anders zouden adviseren.

Dus al zijn jullie ontzettende experts, dit is simpelweg ongevraagd advies. Heel irritant. En later wordt ze er nog op aangesproken dat jullie niet op een voetstuk worden gezet ook.

Doe gewoon aardig!
 
Terug
Bovenaan