Ook hier maar even over slapen.....

Daar ik zo triest wordt van de verhalen over baby's die huilen en niet slapen wilde ik een stukje uit een boek tikken in de hoop dat er moeders zijn die er iets mee doen....het boekje is van Desmond Morris, een wetenschapper uit Amerika.
Dit stukje gaat over slapen........( ik probeer het hele stuk kort samen te vatten)

(Ik heb een zoon van drie die altijd tussen ons in heeft geslapen en een zoontje van 3 maanden die het grootste gedeelte tussen ons in ligt en tot die tijd in een wiegje naast mijn bed staat...die van drie is zonder morren overgegaan in een groot bed zonder 1 traan te laten...)

Het is tegenwoordig gewoonte onze baby's alleen in een kinderkamer in een ledikant te slapen te leggen. Vaak is een kamer zeer fraai ingericht en aangekleed. Het bedje is warm, mooi, schoon en zacht. Is dit werkelijk wat baby's willen ?? Is het natuurlijk hem zo alleen te leggen ? Enige objectieve observaties leveren ons wat antwoorden op, al sluiten die mogelijk niet altijd aan bij onze wensen. Feit is dat een fraaie babykamer de moeder meer plezier doet dan het kind. Iedere baby geeft er de voorkeur aan in een bouwvallig holletje in de armen van zijn moeder te liggen boven alleen te zijn in de pracht zijn zijn kamertje. Dit wordt bewezen door het aantal keren dat de baby in elk van beide situaties zijn nood klaagt. Huilen en schreeuwen zijn een roep om hulp, niet de akelige streken van een verwend kind dat berekend en met overleg zijn uitgeputte ouders teistert, hoewel dergelijke geluiden in het verleden in alle ernst naar voren zijn gebracht. Kwestie is dat die eenzame baby's, die op zo onnatuurlijke wijze van hun ouders werden gescheiden uit protest begonnen te huilen. Ouders konden het kind gewoon laten huilen tot zijn ' wil was gebroken ', of ze konden heen en weer blijven hollen naar de babykamer om hun kind te troosten. Geen wonder dus dat deskundigen striktere gedragsregels bij gehuil in de nacht voorstelden. Jammer genoeg namen ze niet de tijd om de baby's goed te observeren en iets van ze te leren; ze droegen oplossingen aan die gebaseerd waren op verkeerde regels en disciplines. Baby's die dag en nacht bij hun moeder in de buurt blijven, hebben niet steeds huilbuien. Bij primitieve volkeren slapen de kleintjes vrijwel altijd bij de moeder, ze hebben vrijwel voortdurend lichamelijk contact met hun moeder en huilen aanzienlijk minder.
Om er zeker van te zijn dat er niets kon gebeuren, ontwikkelde het kind een doordringende, niet mis te verstane hulpkreet, die viel te beluisteren zodra de baby de veilige aanwezigheid van zijn beschermers moest missen. Het kind wat niet in staat zich als een aapje aan de moeder vast te klampen, evenmin was het in staat als een hinde met de moeder mee te rennen, dus bleef hem alleen de stem over om zich te beschermen. 's nachts verbleef het kind vlak bij de moeder, zodat ze hem onmiddelijk kon koesteren. Deze vorm van samen zijn betekende ook dat nachtvoedingen weinig inbreuk maakten. De moeder werd wel uit haar slaap gehaald maar op een heel rustige en eenvoudige wijze. Geen gespannen luisteren naar mogelijke geluidjes uit de babykamer, niet uit bed stommelen, of heen en weer lopen om een kind te kalmeren. De moeder werd ontspannen en uitgerust wakker, niet nerveus en uitgeput. Als dit allemaal zo goed werkte, waarom zijn we er dan vanaf gestapt ????
1 van de grootste punten is de opkomst van allerlei ongelooflijk strenge, harde opvoedingsideeen. Die draaiden wel voornamlijk om grotere kinderen, maar de algemene opvatting dat bij kinderen de roede niet gespaard dient te worden , breidde zich gaandeweg ook uit naar de babytijd. Baby's moest je in hun eentje laten huilen om ze strek en zelfstandig te maken. Het is opvallend dat de enkele primitieve stam die zich ook zo opstelde, oorlogzuchtig en strijdbaar stond tegenover de wereld.
Naast het idee dat de baby in zijn eigen bedje minder kans op infecties liep, speelde nog een derde overweging een rol....de vrees het kindje in het ouderlijk bed te zullen verpletteren. De suggestie dat een ouder boven op het kind zou kunnen rollen en het verstikken is tamelijk opmerkelijk als je bedenkt hoe onze soort het een miljoen jaar heeft moeten stellen zonder de "zegeningen"van een aparte babykamer. Een kind kind dat een beetje bewegingsvrijdheid heeft draait, worstelt en schreeuwt zodra hij in het nauw dreigt te raken. Iedere ouder die niet verdoofd is door alcohol slaappillen of drugs wordt hier wakker van.

Kortom de baby die bij zijn ouders slaapt geniet het voordeel dat die ouders voortudrend weten hoe het met hem gaat. Als het kind het te warm heeft, of te koud, als er iets ander is, weten zijn ouders dat veel eerder dan wanneer eerst een afstand naar de kinderkamer moet worden overbrugd. Bij elkaar slapen is daarom gezonder. De baby heeft bovendien het heerlijke gevoel dat hij veilig en gliefd is; die gevoelens zorgen er later voor dat het kind zich zelfstandiger op weet te stellin in plaats van vreesachtig in de wereld te staan met zijn 'gebroken wil'
Bij elkaar slapen is voor de moeder waarschijnlijk net zo belangrijk als voor het kind. Met heeft wel geopperd dat het bekende verschijnsel van postnatale depressie bijna volledig te wijten zou zijn aan het gevoel van anti-climax dat de moeder ervaart als het kind de baarmoeder heeft verlaten en om allerlei sociale gewoonten uit het zicht verdwijnt, eerst in het ziekhuis, later in de kinderkamer.

Moeders die met enige schaamte bekennen dat ze indertijd de regels hebben overtreden door hun huilende kind uit de wieg te halen en bij zich in bed te nemen, moeten zich maar bedenken dat echte schaamte op zijn plaats is bij diegenen die de misleidende, arrogante regels wel aanvaardden, en hun kleintjes aleen lieten om zichzelf eenzaam en verdrietig in een onnatuurlijke, verlaten slaap te huilen
 
Het zal allemaal best wel dat het kind zich geborgener voeld bij vader en moeder in bed. Maar dan moet je me het volgende ook uitleggen. Hoe zit het dan met ( en dat is het belangrijkste) wiegendood. Het word je constant verteld: je kindje mag niet onder een dekbed of in een te groot bed omdat het anders onder de dekens terecht kan komen en stikken. En hoe zit het dan met de tijdstippen waarop het kind naar bed gaat. Ik neem aan dat jullie niet om zeven uur 'savonds op bed gaan. En hoe zit het dan met het sexleven van pappa en mamma. Of doe je dat waar dat kind bij is. Het liefst zou ik mijn kleintje ook vierentwintig uur bij mij houden en op zich is er niks mis met het kindje op je kamer houden. Maar wanneer wil je hem dan naar zijn eigen kamer doen? Als hij zes is of zeven? Word er ook bij stilgestaan of hij of zij dan wel naar zijn eigen bedje wil. Lijkt me een groot drama worden. Ik denk als ze er meteen aan wennen   dat dat toch het beste is.  
 
Hallo

Ik word verschikkelijk prikkelig van zo'n stellige opstelling. Ik vind het best hoe jij je kind liefde, rust en geborgenheid geeft. Maar geef iemand die dat niet op deze manier doet niet een ongemakkelijk gevoel. Ik heb verschillende voorbeelden van slapen bij de ouders en waarvan de kinderen zeker huilbuien en zeer driftig zijn als mama niet altijd in de buurt is. En ze zijn nog niet gewend aan alleen slapen ondanks hun leeftijd. Denkt deze geweldige Amerikaan dat ieder kind hetzelfde is?? Gelukkig is dat niet zo... En om nou de arme mensen erbij te halen die geen keuze hebben om een schitterend kamertje te maken voor hun kleintjes vind ik ook een beetje ondoordacht. Ik wens je veel succes met het opvoeden van jouw kinderen maar laat de mensen in hun waarde die het op hun manier doen...

gegroet van een moeder die haar kindje wel eens laat huilen
maar ondanks dat wel zielsveel van haar houd
 
Ik wordt er ook een beetje kriebelig van, als ik dat zo lees!Onze zoon van nu   1 maand ligt sinds dag 1 in zijn eigen bedje op zijn eigen kamer!
Dit omdat we het gezeik willen voorkomen als hij wel op onze kamer zou slapen en dan naar zijn eigen kamer moet!We zien het vaak genoeg bij vrienden wat voor problemen dit 'kan' geven!
En inderdaad, de intimiteit is ook ver te zoeken als je kind in je bed slaapt, tussen jullie in!Laat staan wat er allemaal kan gebeuren!Of is de bank in de woonkamer de plek van intimiteit!?!
Het zal vast wel gedeeltelijk kloppen, en het ene kind is makkelijker dan het andere kind!
Bjarne heeft er tot nu toe totaal geen moeite mee om op zijn eigen kamertje te liggen! Dat is zijn plekje, en onze kamer is ons plekje!We zien wel hoe het in de toekomst gaat!
Iedereen bepaalt zelf wat hij/zij het beste vindt, en dit is onze visie!

Veel succes met alles!
Tamara
 
Sorry, ik heb absoluut niemand proberen aan te vallen of een rot gevoel willen geven. Ik ben ervan uitgegaan dat een ieder die het zelf, naar zijn eigen gevoel,  goed doet en waar een baby thuis goed in zijn of haar vel zit zich niet aangesproken zou voelen. Als alles goed gaat is er ook geen reden om dit soort stukken te lezen leek mij.... En al zeker niet als aanval beschouwd hoeven worden... Wie de schoen past trekke hem aan was het toch ?
Er zijn echter ook moeders die andere gevoelens hebben en daar ben ik er 1 van...
Maar dit is mijn gevoel en ik citeer een stuk uit een boek van een wetenschapper, dit boek heeft mij, en jullie reakties bevestigen maar weer hoe de wereld  in elkaar zit,  rust  gegeven, omdat ik mij niet in de "normale" manier van baby's omgaan kan/kon vinden.
Ik hoop dat er vrouwen zijn die zich ooit zoals ik gevoeld hebben en hier ook een rust invinden. Want zoals je ziet is er een heel snel oordeel als je het niet doet zoals het in andermans ogen hoort....en wordt je keihard aangevallen omdat je afwijkend normgedrag vertoond. Ik vind het erg jammer als ik mensen gekwetst heb. Dat is absoluut niet de opzet van dit stukje geweest. Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die met dezelfde gevoelens leven als ik en ik hoop dat die er straks ook over durven te spreken. Want zoals je ziet zijn de reakties altijd erg negatief...en er wordt trouwens ook niet GOED gelezen....maar dit ter zijde....


 
Hoi 'prikprak' en andere moeders,

Jammer dat moeders zich meteen zo aangevallen voelen door deze tekst, het is toch gewoon een bepaalde kijk op het slapen van baby's? Maar ja, die moederdieren willen alles nu eenmaal perfect doen en kunnen daarom soms niet zo goed tegen kritiek. Ik vond het in ieder geval een interessant stukje om te lezen. Ik lees namelijk alles wat los en vast zit over baby's en pik daar de dingen uit die op mijn kindje van toepassing zijn (denk ik dan...). Zo heb ik het boek ''oei ik groei' naast 'regelmaat en inbakeren' liggen. Ze spreken elkaar regelmatig tegen. En dat is nu ook het probleem, niemand van de deskundigen heeft helemaal gelijk omdat elk kindje anders is! Er zijn veel dingen hetzelfde bij baby's maar ook zo veel dingen anders. Iedere moeder wil het beste voor haar baby (lijkt mij), ook wat slapen betreft. Mijn kleine meid heeft veel gehuild de eerste weken, ondanks dat ik haar veel bij me had en naast me liet slapen. Ik ben haar gaan inbakeren, dat leek de oplossing (dankzij het boek van Ria Blom). Het hielp goed, ze maakte zichzelf niet meer wakker met maaiende armpjes en was daardoor beter uitgerust en veel vrolijker. Sinds twee weken werkt deze truuk niet meer overdag en volg ik mijn gevoel, ik laat haar niet lang huilen, wat wie dan ook zegt, en ga haar troosten. Mijn aanwezigheid, zonder iets te zeggen is vaak al genoeg om haar rustig te krijgen. 's nachts is dat niet nodig, dus waarom zou ik haar dan overdag laten huilen? Ze slaapt overigens sinds een week wel op haar eigen kamertje, een deurtje verder... Ik kon namelijk niet slapen van al haar kreuntjes en gilletjes tijdens haar slaap en werd daardoor niet echt een betere moeder... Maar als zij niet goed zou slapen en veel zou hebben gehuild na die verhuizing, dan was ze zo weer terug bij ons op de slaapkamer gekomen. Overdag blijft ze lekker veel bij mij in de buurt als zij dat aangeeft (na een half uur slapen in haar eigen bedje is dat meestal het geval) en zo gaat het volgens mij prima. Zo lang je kindje vrolijk is, regelmatig goed slaapt, lekker drinkt en niet veel meer dan uur ofzo huilt per dag is er niks aan de hand lijkt mij. Of hij/zij nu wel of niet dicht bij moeders in de buurt slaapt. Dat moet iedere moeder maar mooi zelf bepalen, zij is namelijk de enige echte deskundige.

Groetjes, Jootje
 
Hoi Hoi,

Het lijkt wel of dat "prikprak" een doodzonde heeft begaan volgens sommige moeders.
Denk dat jullie de strekking van haar  EIGEN  MENING  totaal verkeed hebben begrepen.
Jullie hoeven je niet gelijk aangevallen te voelen. Ieder zijn eigen mening in dit land.

Ben zelf alleenstaande moeder van een zoon (nu 15 weken) en die slaapt nu in zijn ledikantje op nog geen meter van mijn bed.  Heb al een paar keer meegemaakt dat hij lag te stikken in zijn spuug of dat er een  boertje dwars zat.  Moet er niet aan denken dat  ik dat niet gehoord had, dan had het  misschien anders afgelopen.  

Zelf heb ik ook altijd naast mijn moeder gelegen en ik moet zeggen dat ik er niet minder op geworden  ben. Op een gegeven moment  ging ik gewoon uit mijn eigen naar mijn eigen  bed.

En  al zou ik  geen  alleenstaande moeder zijn dan had ik hem nog hier bij me op de slaapkamer.

groetjes aafje moeder van Cornelis-Jan

 
Terug
Bovenaan