Ook hier maar even over slapen.....

ik wou toch nog ff zegen dat dit absoluut geen persoonlijke aanval is op jou prikprak maar op de schrijver van het boek.
want ik denk zeker dat als je een moeilijk slapend kind hebt dat je het bij je wilt zodat je zelf tot rust komt.
maar in het stukje vond ik naar voren komen dat iedereen dat moet doen als ouder en als je dat niet doet doe je iets niet goed.
maar misschien heb ik het wel verkeerd gelezen maar wou dit er toch even bij zeggen.

groetjes moni  
 




dit is jordi mijn schatje,hij slaapt sinds hij twee maand is niet zonder zijn badstoffen lapjeskikker ,hij gebruikt de pootjes van die kikker als speen ,als hij in de was moet ,an slaapt jordi niet ,hij is trouwens nu 11 maand jong.
is hij niet schattig,als hij zo op die kikker sabbeld?!
te pootjes van zijn   sabbelkikker zijn elke ochtend klets nat ,maar hij slaapt prima door ,maar alleen met die kikker
 
Zo wat een reacties!!!!

Ieder zijn mening, natuurlijk! Haha

Ik ken meer werken van deze wetenschapper, Desmond Morris. Iemand opperde dat hij geen praktijkman zou zijn, maar alles theoretisch benaderd. Het grappige is juist dat hij heel heel veel baby's en moeders heeft geobserveerd voor hij  tot die mening  kwami in een tijd dat weinig wetenschappers daar de moeite voor namen.
Maar   de moeilijkheid zit hem meer in de gedateerdheid. In het boek waar deze text in staat reageert hij namelijk op de toen heersende overtuiging dat kinderen niet getroost mogen worden, omdat dat ze zou verwennen. En ook dat baby's lekker mochten krijsen als het nog geen tijd voor de fles was, (voeden op de klok, kostee wat kost!)  Huilen, gillen en krijsen was namelijk goed voor de longen. Er waren toen een heleboel boeken verschenen over dat baby's dus hun ouders weldoordacht teisteren door te huilen, en dat moest worden afgeleerd door hun wil te breken. Als reactie op deze tendens is Morris actief geworden. Hij reageerde dus net zo fel als veel van jullie doen!!

Als je het goed leest, staat er nergens dat je kind niet apart mag slapen, hij geeft alleen af op wetenshappers en ouders die de wil van hun kind willen breken door hem lekker te laten krijsen op zijn eigen kamertje. Apart laten slapen moet dus niet koste wat kost   geforceerd worden. (kijk maar naar dat verhaal van een moeder (ben je naam kwijt, Hedy geloof ik???) waarbij het echt niet anders kon!!!)

Als je in je achterhoofd houd in welke tijdsgeest dit stuk is geschreven en de context ook een beetje in de smiezen hebt,   is het echt de moeite waard om meer werk van hem te lezen. Hij heeft ook videobanden, die echt de moeite waard zijn, ook over bevallen. Hij vergelijkt ook die met de natuurvolken en de medische klinische bevallingen in de VS.
Bedenk ook dat deze wetenschapper uit de VS komt, waar hele andere opvattingen de norm zijn en dat hij daar op reageert.

Desmond Morris.   Leuk om wat meer van te lezen/bekijken voor elke moeder (en vader!) die eens de andere kant (de kant vanuit de baby bekeken ipv vanuit de ouders en maatschappij) uitgelicht wil zien.

groetjes!
 
Dit is de eerste keer dat ik hier ben en dit was ook het eerste wat ik las,maar als ik zie hoe fel en strijdlustig iedereen is dan vraag ik me af of ik hier nog eens zal komen kijken voor tips en dergelijke.Ik ben gezegend met een meissie (3 maanden)dat het heerlijk vindt om te slapen en het maakt haar ook niet uit waar als ze maar 1 van haar 2 knuffels (meneer olifant  of meneer muis)bij haar heeft.Elk kind in verschillend.Laten we iedereen in zijn of haar waarde laten.Je mening geven o.k, maar de mening van een ander tot op het bot afkraken NEE daar pas ik voor.Laten we het lekker gezellig houden met zn allen en lekker genieten van elkaars verhalen, maar bovenal van onze kinderen.
Groetjes Mariska.
 
Terug
Bovenaan