Oorbelletjes

Hallo meiden!

Misschien een rare vraag hoor.
Wij hebben een dochtertje van precies 21 weken. Nu lijkt het ons leuk om haar oorbelletjes te geven. Haar nichtje van 10 maanden heeft   verleden week ook oorbelletjes  gehad en het staat echt schattig, en naar horen zeggen hebben ze er weinig last van nadien. Nu twijfel ik nog heel erg hoor of dat we het zullen laten doen.
Zijn er moeders die ook al oorbelletjes hebben gegeven aan hun kinderen?
Hoe denken jullie hierover?

Groetjes van Elly
 
Hoi Elly,

Ieder voor zich hoor, maar ik vind het zielig ...
Zo'n klein hummeltje met oorbelletjes. Dat vind ik persoonlijk echt iets voor grotere meisjes. Dan kunnen ze er trouwens ook zelf voor kiezen !
Het echte baby zijn is er dan helemaal af.

Groetjes
 
Hoi Elly,

Heb je zelf ook gaatjes in je oren? Zo ja, kan je je er nog iets van herinneren?

Om heel eerlijk te zijn vind ik zelfs 4,5,6,7,8,9,10 jaar nog te jong! Ikzelf wilde graag gaatjes toen ik een jaar of 14 was. Mijn moeder was het hier niet mee eens en vond dat ik dat vanaf mijn 16e mocht. Dan was ik oud en wijs genoeg om hiervoor een keuze in te maken en verantwoordelijkheid te dragen.
Na het "prikken" van de gaatjes staat er ongeveer 4 weken voor herstel. De wondjes zijn dan redelijk geheeld. En pas na 6 weken mag je wisselen van oorbelletjes. Dan niet te vergeten dat je elke dag even bij beide gaatjes een  beetje alcohol moet druppelen en het oorbelletje een paar keer rond moet draaien om ontstekingen te voorkomen.  
Ik zou het mezelf niet kunnen  vergeven als het oorlelletje van mijn kind uitscheurt tijdens het spelen omdat moeders zo graag oorbelletjes voor haar dochter zou willen hebben. Nou heb ik een zoontje en is het niet bij ons van toepassing.
In andere culturen is het heel gewoon om een kind heel vroeg van gaatjes in de oorlellen te voorzien. Maar ik ben hier zelf geen voorstander van.
Uiteraard is het jou/jullie keuze om hier een beslissing in te nemen. Of toch die van je dochter?

Groetjes Marieke
 
Hoi,

Ik moet mij aansluiten bij Marieke. Zelf vond ik het best pijnlijk en mijn moeder vond 14 jaar oud genoeg om zelf die keuze te maken. Ze ging niet met me mee want ze stond er niet achter. Ik vind het vooral de eerste jaren naast zielig ook niet handig omdat   oorbellen ook uitscheur gevaar met zich meebrengt. Dan ben je helemaal in de aap gelogeert.
Succes.
 
Bij mezelf heb ik het pas drie jaar geleden laten doen omdat ik het altijd een beetje eng vond. Ik ben echt niet kleinzerig maar de pijn viel me echt tegen. Het schieten  zelf was best  gevoelig en twee dagen lang had ik kloppende oren. Wil jij je dochter dat aandoen? Ik vind dat ze dat maar moet doen als ze in de puberteit zit en jou aan je hoofd zeurt dat ze dat ook zo graag wilt hebben. Maar je moet dat natuurlijk helemaal zelf weten. Dit is alleen mijn mening.
 
Hoi!
Ook ik zou mijn dochter (maar ik heb een zoon!) waarschijnlijk geen oorbellen geven op zo'n jonge leeftijd. Zelf mocht ik aanvankelijk pas gaatjes als ik 16 zou worden, maar omdat ik zo graag wou kreeg ik een paar jaar eerder oorbellen. Ik zou ook pas aan oorbellen gaan denken bij mijn eigen kinderen wanneer ze er zelf om gaan vragen (en beseffen dat het pijn kan doen en goed schoongehouden moet worden, kan ontsteken, uitscheuren enz). Maar het is ieders eigen keuze natuurlijk! Succes!

Rita
 
Hoi,

Om deze discussie een beetje balans te geven. Ik heb bij mijn oudste dochter ook met ca. 10 maanden gaatjes laten zetten. Veel last heeft ze er niet van gehad. Ik let wel goed op dat ze geen grote oorbellen in heeft (alleen knopjes en nu kleine ringetjes). Voor mij speelde wel mee dat haar vader uit Suriname komt en het daar veel gebruikelijker is om meisjes heel jong al gaatjes te geven. Je kant het trouwens niet overal laten doen, maar in bijvoorbeeld de Amsterdamse Poort doen ze het wel.
Ze heeft nu trouwens een uitgebreidere collegtie gouden oorbellen dan ik ;-).

Groetjes en succes.

Suzanne
 
Afgezien van de pijn die ze kúnnen hebben, vind ik het persoonlijk géén gezicht zo'n hummeltje met oorbelletjes. Ik heb wel een paar meisjes gezien van 1 jaar en iets ouder, ik vond het zo ouds staan. Het werden er echt van die volwassen dametjes van...
Tja, en als het toch pijn gaat doen, is dat natuurlijk niet echt leuk, al zullen ze er niks aan over houden hoor! Geen trauma's ofzo. In andere culturen gaat het er veel barbaarser aan toe.
Toch zou ik er me misschien wel een heel klein beetje schuldig over voelen.
 
Terug
Bovenaan