Oorbelletjes

hoi
Ik heb 2 dochtertjes en zij krijgen van mij voorlopig geen oorbellen. Dit komt puur door mijn eigen ervaring als kind.
Ik was een jaar of 6 toen mijn oma alle kleindochters oorbelletjes wou geven. Mijn moeder was eigenlijk ook niet voor, maar omdat oma het zo graag wou (en ik zelf ook omdat alle nichtjes het ook mochten) heeft ze toegegeven. Dit werd uiteindelijk een drama met ontstoken oren en huilen als ze verwisseld werden. Uiteindelijk heb ik ze dicht laten groeien en pas op mijn 16e weer nieuwe gaatjes laten schieten.
Persoonlijk vind ik het bij baby's ook niets, maar ik ken ook meisjes in de kleuterleeftijd die hele leuk oorbellen in hebben.
Aan ieder de eigen keus, maar ik wacht tot mijn kinderen echt oud genoeg zijn om zelf te kunnen beslissen.
 
hoi hoi
ik wou even zeggen dat mijn kleine meisje 14 weken is en ze heeft deze week oorbellen gekregen!!!ik was zelf 12 weken oud en heb er totaal geen last van gehad.mijn dochtertje heeft even gehuil en na 5 minuten was het al weer over.ze is nog gewoon de oud lieve naomi onze kleine lache bekkie!!!wat een drama zeg maken jullie er van het staat mega schattig!!!xxxxxxxxx tessa
 
Hoi Tesje,

Wat fijn om te lezen dat er toch ook wel positieve ervaringen zijn met oorbelletjes. Ja, Fabiënne haar nichtje heeft er ook geen last van gehad, tuurlijk alleen even bij het gaatjes schieten, maar ze was het daarna ook wel weer gelijk kwijt.
Zo zie je maar, dat de meningen hier nogal over verdeeld zijn. Maar zoals ik al eerder aangaf vind ik ook  dat we nu niet al te dramatisch moeten gaan doen over een paar oorbelletjes.

Groetjes van Elly
 
Hallo purple,

Ik ben ook een moeder die het zou willen laten doen bij mijn dochter alleen de vader wil het niet. Want die vind het zo zielig. Mijn oudste dochter had met 16 weken ook al oorbellen en inderdaad was het zo genezen en zat ze ook niet aan haar oortjes. Mijn mening is als je het laat doen als ze een jaar is ofzo dan kunnen ze aan die oren gaan zitten plukken. En als jullie het er over eens zijn waarom niet. Vroeger werd er ook niet zo moeilijk over gedaan en toen ging het nog met een naald en een kurk.
En nu met een pistooltje de kinderen schrikken meer van het geluid. Mijn oudste was zo stil. En bij sommige juweliers doen ze het met 2 pistooltjes zo dat ze alletwee te gelijk gaan.

groetjes Wendy
 
Hoi Purple,

Ik kon het niet laten om niet te reageren.
Allereerst wil ik melden dat mijn dochter van 7 maanden geen oorbellen heeft. Ik vind het bij getinte kindjes wel leuk staan, maar bij die bleekscheet hier...nou nee.
Ten tweede heb ik geen enkele moeder zien schrijven, dat de herinnering aan pijn voor het vierde levensjaar nihiel is. Kan jij je alle prikken voor je vierde herinneren? Ik niet. Zelfs van het gaatjes schieten op mijn zesde weet ik nauwelijks meer wat van af. Ik heb naderhand rond mijn 25-ste nog een keer gaatjes laten schieten plus een neuspiercing en die vond ik aan de pijnlijke kant.
Ik begrijp best dat ouders hun kind willen laten kiezen, zo denk ik er immers ook over.  Alleen baby's voelen de spanning en stress richting de oorbellenshop niet en kunnen zich het gaatjes laten schieten later niet  meer herinneren.
Ach, voor beide meningen valt wat te zeggen.
Kortom, doe gewoon dat wat jij zelf wilt.  


Groetjes Suzanne




 
Hoi Suzanne,

Bedankt voor je reaktie. Het is inderdaad waar wat jij zegt. Ik kan me dat van mezelf ook niet meer herinneren hoe dat toen ging en hoe ik de pijn heb ervaren. Ik heb toen ik een jaar of 16 was 2 gaatjes in beide oren extra laten prikken en zelfs dat weet ik me inderdaad ook niet goed meer te herinneren hoe de pijn toen voelde, laat staan als je nog geen jaar bent.
En wat jij zegt over het plukken aan de oren, daar kan ik me wel in vinden, want als ze wat ouder zijn hebben ze meer neiging om aan de oortje te zitten dan wanneer ze nog klein zijn.
Ik vind het wel leuk en fijn om al deze verschillende meningen hierover te horen.

Groetjes van Elly
 
hallo

ik heb het allemaal eens even gelezen en ik vind dat er helemaal niet dramatisch wordt gereageerd op de oorbelletjes. een ieder geeft hier gewoon zijn mening over.
 ik ben van mening dat een kind dat zelf moet gaan beslissen of ze dat wel of niet willen (ik zou het niet prettig vinden dat andere mensen voor mij dingen gaan beslissen)
oorbelletjes kan heel schattig staan bij zulke kleine hummeltjes en van de pijn zullen ze zich later niks meer herinneren.
maar ik begrijp niet zo goed dat mensen hun kinderen aan een risico bloot geven alleen omdat het schattig staat.
het is natuurlijk niet voor niks dat niet alle bedrijven die oorbellen schieten dit niet allemaal bij zulke kleine kindjes doen.
en ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets misgaat, want er gaan nog steeds dingen mis met gaatjes schieten. en dan heb ik het niet over het schieten zelf maar over na die tijd.
er is een keer een reportage geweest op tv over gaatjes schieten, en een aantal personen zijn daar een oor aan kwijtgeraakt. nou bedoel ik niet dat iedereen die gaatjes laat schieten meteen een oor kwijtraakt (heb ze zelf ook) maar mocht er iets gebeuren (die kans is er altijd en ook met andere dingen is die kans er natuurlijk,) zou je het jezelf dan ooit vergeven??? ik niet namelijk!!
en mochten ze ouder zijn enhet dan zelf beslissen en het gaat fout is dat natuurlijk ook heel erg ( en ja zo kan je bezig blijven) maar dan ligt et toch anders, je kind kan jouw op dat moment niks verwijten want zij heeft het zelf gewild.

ik denk dat je als een kind gaatjes wil je dat juist heel goed kangebruiken om een stukje zelfstandigheid mee te brengen, zij moeten op dat moment de verantwoording dragen voor de oorbelletjes.

het is een ieder zijn eigen beslissing hoe die daar over denkt en wat een ieder besluit, maar ik zou nooit over iemands ander lichaam willen beslissen in zo'n geval. gaatjes of niet. want stel dat ik mn kindje een wenkbrauwpiercing wil geven omdat het schattig staat.... moet je horen hoe er dan gereageerd wordt, ik denk dat mensen dan vel gaan reageren!!
op dit moment wordt er alleen maar een mening gegeven, en er wordt gewoon veel op gereageerd, wat me eigenlijk niet verbaasd want het is niet iets alledaags om zo'n klein hummeltje te beschieten met oorbellen.

ppfff heel verhaal geworden. bedoel het raar ofzo hoor geef alleen maar mn mening want daar wordt om gevraagd. en wat een ieder met zn kinderen uitspookt moet ie zelf weten. maar ik zou het nooit doen.
 
Terug
Bovenaan