Op zien tegen borstvoeding

Ik heb 1 jaar Bv gegeven!
Ik ging er in zo van: lukt het is het leuk, en lukt het niet worden ze met de fles ook groot!
Geen gekke dingen gehad, altijd een blije baby als hij mocht drinken! Hij had een moment dat hij wilde bijten, toen hij tandjes kreeg, maar dit stopte ook na 1 dag...
Probeer het, lukt het niet, ook goed!

Allereerst HOEF je geen borstvoeding te geven. 
Hier een succesverhaal. Ik vond mezelf geen type voor borstvoeding, maar doordat ik tijdens de zwangerschap al vroeg borstvoeding lekte wilde ik het wel proberen.
11 weken geleden is onze dochter geboren. Ze hapte direct goed aan, maar dronk niet door. Ze viel wat af, waardoor we bij moesten voeden. Ik kolfde de voeding af. Dat vond ik zo makkelijk dat ik besloot alleen afgekolfde voeding te geven. Snel daarna had onze dochter een keer zo'n honger dat een fles maken te lang zou duren voor mijn gevoel. Ik heb haar aangelegd en ze dronk als een tierelier! Dag kolf, dag flesjes! Geen gedoe meer met uitkoken en opwarmen (nu pas merkte ik wat voor gedoe dat was). Ik had overproductie, maar met behulp van de lactatiekundige was dat snel onder controle. Ik heb, behalve de overproductie, geen problemen gehad. Ik ben zelfs van plan om voorlopig borstvoeding te blijven geven. Dat voor iemand die eigenlijk flesvoeding had overwogen ;)

Ook hier een succesverhaal, al is het geven van bv geen vanzelfsprekendheid. Het is investeren, zeker in het begin. De momenten met je kind zijn heerlijk. Ik heb 6 maanden bv gegeven. 
Angst ervoor zou ik proberen los te laten, het komt toch zoals het komt. Als het te veel pijn doet, kun je een tepelhoedje proberen, of met hulp van een lactatiekundige zorgen dat je kindje beter leert aanhappen / drinken. Als je een ontsteking krijgt, masseer je hem los (dit kun je ook vooraf al doen om te voorkomen dat je hem krijgt) en bovenal vind je het niks? Dan stop je er mee en dan heeft je kindje in keder geval de eerste bv gehad met super belangrijke antistoffen er in. Succes. 
Ps in kunstvoeding zitten net zo veel vitamine en gordr bouwstoffen, maar geen antistoffen. Dat zit alleen in bv. Het is niet hetzelfde. De samenstelling van bv past zich ook continue aan. 

Ik zag er ook een beetje tegenop maar uiteindelijk ging het in het begin hier super. Natuurlijk is het de eerste week doorzetten als je stuwing krijgt maar het is een mooi moment zo samen met je baby. 's Nachts is het ook zoveel makkelijker en fijner. Uiteindelijk door omstandigheden ervoor gekozen om alleen nog gekolfde voedingen te geven maar ik ben daar onwijs trots op. Bij de volgende ga ik het zeker opnieuw proberen aan de borst!

Allereerst, zoals ook al gezegd: borst en fles voeding zijn beide helemaal prima! 
Hier ook een succesverhaal. Ik wilde graag borstvoeding geven, woon in het buitenland en hier is borstvoeding niet super normaal. Er is ook geen kraamhulp dus ik heb het vooral in het begin nogal zelf moeten uitzoeken. En ja dat was even zoeken, tepelhoedje, aanhappen, zit ie nou goed of niet.. maar eigenlijk ging het na een paar dagen al heel goed en sindsdien alleen maar super makkelijk en fijn geweest! Ik heb ongeveer een jaar bv gegeven. 
Het is trouwens zo dat ook als je de fles geeft, je toch altijd een bepaalde mate van onzekerheid houdt: drinkt de baby wel genoeg? Te vaak/ niet vaak genoeg? Reflux, kma? Ik wil je hiermee absoluut niet bang maken, maar in de beginfase had ik vaak genoeg van die kleine stressmomentjes van oh jee er zal toch niet iets mis zijn.. volgens mij hoort dat er ook wel bij, zeker bij je eerste kindje! 

Bedenk dat de mensen bij wie de borstvoeding goed loopt dat niet zo snel op  internet zetten, je leest dus vooral de problemen. 
Ik geef inmiddels 14 maanden borstvoeding. Tot nu toe nooit kloven, borstontsteking, spruw of andere ellende gehad. 
In het begin is het investeren, de meeste kindjes drinken 8-12x per dag, je moet aan elkaar wennen en zowel jij als je kindje moeten het nog leren. Schakel bij problemen snel een lactatiekundige in en blijf niet aanmodderen. Helaas hebben veel kraamverzorgenden en verloskundigen te weinig kennis over borstvoeding om je bij problemen goed te helpen. 

Vergeet niet dat je lichaam gemaakt is voor borstvoeding geven! Ik heb het idee dat men er soms veel te veel over nadenkt waardoor het "eng" wordt ofzo. Stap er blanco in en laat het over je heenkomen (net zoals de bevalling ;). Je baby is vanuit de natuur gemaakt om bij je te drinken, en jij bent gemaakt om hem/haar te voeden. Soms gaat het moeilijk en heb je wat hulp nodig. Hier is de kraamzorg voor en anders een lactatiekundige. Ja het doet wel zeer de eerste paar weken. Je tepels zijn het immers niet gewend dat er de hele dag iemand aan zuigt! Ik heb zelf een hele fijne borstvoeding periode achter de rug. Geen tepelkloven of bloedblaren etc. In het begin wel echt met kromme tenen gezeten als m'n dochtertje aanhapte maar die pijn is echt tijdelijk! 
Het contact wat je hebt tijdens het voeden is het zo waard allemaal. En bij m'n dochtertje was het zo dat zij echt haar eerste lachjes gaf toen ik aan het voeden was. Alsof ze me op die manier bedankte voor de moeite :) 

Hier inmiddels ook al 7 maanden borstvoeding aan mijn dochtertje! De kraamweek is pittig, met tepels die énorm moeten wennen (lees: vrij pijnlijk), enorme stuwing en zelf doodmoe zijn van de bevalling. Maar ik had van tevoren al; daar moet je gewoon even doorheen, je hebt alle tijd in het begin en hoeft verder niks. Mijn kraamhulp was gelukkig ook enorm pro-bv dus daar heb ik veel aan gehad. 
Ik vind het fantastisch om te zien hoe jouw kindje op jouw (super goede) melk groeit! En het is zoooo'n fijn moment samen? Tuurlijk is het soms zwaar, als je er (weer) 's nachts uit moet en je man niks kan doen, je op je werk weer moet kolven, je altijd wel rekening moet houden met voedingen. Maar ik heb zoiets; je kindje is maar 1x zo klein en dit kan je maar 1x doen. Dat blijft.motiverend als je dat continu bedenkt ?

Terug
Bovenaan