Op zien tegen borstvoeding

Ik heb zelf borstvoeding gegeven en heb nooit last gehad van pijn of ontstekingen.. Ik vond het moment van borstvoeding geven altijd fantastisch, het mooiste wat er is, die connectie met je kind. Ik ken meerdere vrouwen die borstvoeding hebben gegeven en ook daar geen negatieve verhalen van gehoord. 

Sla alvast wat Purelan in! Smeer dat na iedere voeding op je tepels en je voorkomt een hoop leed ? Wacht ook niet te lang met een lactatiekundige, echt hoor als je op dag 3 bent en je denkt "hoe de fuck?" Bel zo iemand, het is het geld meer dan waard. 1 consult, meer heb je meestal niet nodig. Ik kon bijvoorbeeld ook nog een week lang appen met al mijn vragen.
Ik vond het het mooiste dat er is. In het begin is het heel raar. Heel snel weet je niet beter! 
Ga er open in, lukt het: fijn! Lukt het niet: ook geen man overboord. Maar ik denk wel dat het voor veel vrouwen investeren is, een paar weken voordat het makkelijk wordt. Kan ook dat het vanzelf gaat maar ik denk dat dat bij weinigen zo is.

Ik denk dat ik tijdens mijn eerste zwangerschap er ongeveer net zo over dacht als jij, het wel willen maar er tegenop zien door alle horror verhalen. Ik  ben begonnen met borstvoeding en ik weet nog zo goed dat ik op de laatste dag kraamzorg vroeg aan de kraamverzorgster: ‘wanneer begint al die ellende nou?’. ik voed inmiddels mijn dochter al 21 maanden met heel veel plezier. Ik had van tevoren nooooit gedacht mijn dochter zo lang zelf te voeden (Ik dacht dat alleen stereotype hippie-moeders dit deden, ha-ha), maar het voelt gewoon normaal. Ik heb in die 21 maanden nog nooit last gehad van stuwing, tepelkloven of borstontstekingen. Het is in het begin niet makkelijk, maar eerlijk gezegd vond ik helemaal niks makkelijk, die eerste weken met een baby. Wel kan ik achteraf zeggen dat het ongeveer drie maanden duurde voordat mijn baby en ik ‘perfect’ op elkaar waren afgestemd qua vraag-aanbod. Rond die tijd ging mijn dochter ook vlotter drinken en zat de routine er goed in.
Ik hoop dat je weer een beetje moed krijgt hierdoor. Zet ‘em op! En als het uiteindelijk niet loopt zoals je had gewild; ook prima! 

Ik denk dat het al veel is gezegd: maar alles wat je doet, doe je uit liefde! Ik zou me er nu niet al te veel over stressen, als ik jou was. Laat het op je afkomen en doe waar je je goed bij voelt. Wat wel heel belangrijk is, is dat als het allemaal niet vanzelf je gaat, je op zoek gaat naar goede begeleiding van een betrouwbare en deskundige lactatiekundige, als je dan besluit door te gaan.
Een fijne zwangerschap gewenst!  

Gewoon proberen! Ik vond het prachtig. Ja de eerste week is even gevoelig, je tepels zijn niks gewend (GOUDEN TIP: Medela purelan, die zalf is geweldig! Sla vast 1 tube in). Maar als het eenmaal op gang is, is t handig. Goed voor jullie beiden, altijd bij je.. maar leg jezelf niet teveel druk op hoor. Geef het een paar weken, gaat t dan niet of vind je het niks, bouw je gewoon af. 

Ik geef nu 3 maanden bv en ik ben er zooooo blij mee zeker geen spijt van! In het begin was het even wat stuwing en pijn en toen we er samen uit waren ging het perfect ik vind het nu heeerlijk om borstvoeding te geven. Ik kolf wel vanaf het begin 1 keer per dag af om haar te laten wennen aan het flesje voor straks op de opvang. Maar ik raad het zeker aan het is zo’n heerlijk momentje samen! 

Terug
Bovenaan