Op zien tegen borstvoeding

Hier een 'niet succes' verhaal, maar stond er hetzelfde in als jij. Altijd gezegd dat ik borstvoeding wilde geven, de eerste 3 maanden ongeveer. Maar toen mijn zoontje geboren was had ik er oprecht gewoon geen zin in (dit klinkt misschien ongeïnteresseerd, maar kan het niet anders omschrijven). Vond het zo overweldigend allemaal en mijn zoon was ook best wel pittig - hapte niet goed aan en werd mega driftig als hij hongerig was. Ik werd er gewoon gestrest van en hij was daardoor ook niet relaxt. Na 2 weken dus overgestapt op flesvoeding en dat is ook helemaal prima. Heb er geen negatief gevoel over, heb een beetje het idee dat mijn zoon en ik wat dat betreft niet 'matchten' en elkaar opfokten, maar bij een evt volgende mocht die er komen ga ik het gewoon weer proberen.
Maar alle horror die je hoort over borstontstekingen etc heb ik niet gehad, wel overproductie maar ik geloof dat veel mensen dat hebben en dat is dan even vervelend maar daarna komt het goed. Probeer die angst even te parkeren. Je kunt toch van tevoren nog niet weten hoe het zal zijn, hoe je productie is of hoe je je voelt die eerste tijd. Wees niet te streng voor jezelf. Er is ook niets mis met kunstvoeding, mocht je dat uiteindelijk fijner vinden!

Ik wilde het ook heel graag maar wist ook dat het niet altijd lukt of vanzelf gaat. Ben gestart en was in het begin best een opgave en investering. Na ongeveer 4 weken zaten we er beiden goed in en ben ik tot 13 maanden door gegaan. Hier geen kloven of ontstekingen gehad. Maar wel altijd snel gehandeld als ik maar iets voelde. 
Uiteindelijk zou ik proberen er zo open mogelijk in te staan. Proberen is goed maar forceren is het niet waard. Het zal wat investering kosten en iedere beslissing op welk moment ook is goed. Vooral een gelukkige en ontspannen moeder heeft je kindje voornamelijk nodig. Geen gestresste uitgeputte moeder(-melk). 

Los van alle persoonlijke succes verhalen heb ik me altijd 1 ding in m'n achterhoofd gehouden.
Het feit dat wij mensen überhaupt nog bestaan, zegt genoeg! Er zijn dus ontelbaar, biljoenen succesvolle borstvoedingsverhalen! Want 500jr of 5000jr geleden was er geen poedertje om je kind te geven. Als er borstvoeding zo vaak zou mislukken, zouden we allang uitgestorven zijn hihi! 

Bij beide kinderen ben ik er ingegaan met de instelling ‘ik probeer het en lukt het niet dan worden ze van de fles ook groot’. Heel relaxed dus en ik geloof heel erg dat dat ook de reden is dat het bij allebei meteen goed ging. Ze hapte beide meteen en had ruim voldoende productie. Bij oudste gestopt toen ik ging werken, bij jongste na 5 weken omdat hij ziek was, slecht drinken daardoor en als gevolg mijn productie van heel veel naar praktisch niks ging. Hoefde ook bijna niet af te bouwen, in een keer gestopt en maar een paar keer gekolft.
Kijk wat voor jou goed voelt, haal een pak voeding in huis en dan kun je na de bevalling beslissen wat je wilt doen 

Bij beide kinderen ben ik er ingegaan met de instelling ‘ik probeer het en lukt het niet dan worden ze van de fles ook groot’. Heel relaxed dus en ik geloof heel erg dat dat ook de reden is dat het bij allebei meteen goed ging. Ze hapte beide meteen en had ruim voldoende productie. Bij oudste gestopt toen ik ging werken, bij jongste na 5 weken omdat hij ziek was, slecht drinken daardoor en als gevolg mijn productie van heel veel naar praktisch niks ging. Hoefde ook bijna niet af te bouwen, in een keer gestopt en maar een paar keer gekolft.
Kijk wat voor jou goed voelt, haal een pak voeding in huis en dan kun je na de bevalling beslissen wat je wilt doen 

Een goede vriendin van mij had ook 2 keer een borstonsteking vlak voordat mijn dochter werd geboren. Dus zag er ook wel tegen op. En in het begin moet je af en toe even doorzetten. Ik vind pijn een groot woord maar prettig voelde het iig niet. Maar mijn dochter is nu 11 maanden en geef nog iedere ochtend borstvoeding. Heerlijk. Zo'n lekker slaperig warm meisje tegen je aan. 

Hier ook een succesverhaal! Zoontje is 16 maanden en drinkt nogsteeds 2 a 3 keer op een dag. Begin is idd een beetje doorbijten en onzeker. Heb 2x een lactatiekundige thuis gehad voor advies. Veel online gelezen en het belangrijkste mn eigen gevoel erbij gevolgd! Het is heerlijk, ik zie ertegen op om te stoppen dus voorlopig gebeurd dat ook niet. 

Hier een kindje van 4,5 maand dat bv krijgt. 
Eerste 2 maanden waren pittig. Je baby drinkt dan 10-12x per dag en doet er ook erg lang over per keer (20-30 min), dus je zit de halve dag op de bank te voeden :) Ging ook niet van een leien dakje die eerste 10 weken, paar borstontstekingen, pijn bij het voeden, spruw.. Ik had al besloten over te stappen op kunstvoeding omdat ik de pijn niet meer trok en niets leek te helpen, toen ik tijdens het voeden besefte dat ik die momenten samen toch wel zou missen.. Heb toen een paar dagen alles afgekolft en via fles gegeven. Daarna was de pijn weg, nooit meer teruggekomen, ook nooit meer een borstontsteking gehad en ging/gaat allemaal fantastisch. Borsten/tepels hadden even een reset nodig ofzo :)
Nu nog maar 5 of 6 voedingen per dag, die nog maar ong 7 minuten duren.

Met een paar goede series, een chille bank, een goede lactatiedeskundige en wat geduld kom je er wel :) En anders is kunstvoeding ook prima!

Terug
Bovenaan