opnieuw zwanger na overleden kindje

Hai damesAfgelopen juli ben ik bevallen van een voldragen mooie zoon.Dag ervoor is zijn hartje met onbekende oorzaak ermee gestopt, waardoor ze spreken van een wiegendood in de baarmoeder.Exact 5 maanden later had ik een positieve test.Graag wil ik in contact komen met mama's die dit ongeveer ook is overkomen helaas
Groetjes mama van een engel

Hoi engelmama, wat ontzettend heftig om mee te maken!! Dat kan ik me niet voorstellen.... Ik hoop dat het draagbaar voor je is en wens je heel veel sterkte!! Wie weet vind je hier iemand die je verhaal herkent, en volgens mij bestaat er ook een website.

Lieve Engelmama,

Hoe gaat het met je? Ik heb 3 weken geleden mijn dochtertje verloren tijdens de geboorte..Ik was 35 weken en alles was perfect.. Een prachtig gezond meisje... placenta is op laatste moment wrsl masaal losgelaten.. geen bloeding gehad of voorteken. De bevalling begon heel heftig met een weeenstorm en eer ik in het ziekenhuis was was ze bijna al geboren.. persdrang op het parkeerterrein.. ze hebben me nog net op een verlosbed kunnen leggen en toen is ze met 2x persen geboren...en leefde ze niet meer... ik heb het nu zo moeilijk.. ik heb een dochter van 5 die destijds met een ks is geboren ivm stuitligging dus zo'n snelle bevalling had ik nooit kunnen bedenken en deze afloop ook niet... Ik ben intens verdrietig maar gelukkig heb ik geen schuldvraag of schuldgevoel naar iemand.. het is ons overkomen en we hadden niks anders kunnen doen..Naast het enorme overweldigende verdriet van alles en wat je allemaal van dit kindje gaat missen is er ook een stukje in mij die zegt dat ik er niet in moet verdrinken en dat het leven verder moet gaan.. hoe moeilijk ook ik heb een dochter die alles bewust heeft meegemaakt, ze stond ernaast toen haar zusje werd geboren omdat we geen tijd hadden om haar ergens te brengen.. Ik heb verhalen gelezen van lotgenoten, maar kan daar maar deel herkenning vinden, vaak zijn het kindjes die veel eerder in de zwangerschap geboren zijn en een handicap hadden, niet dat dat niet verschrikkelijk is hoor maar ik kan me er niet mee vergelijken, ons meisje was gezond en had gewoon kunnen leven.. de gyn heeft het ook als domme pech beschreven.......ik kan me voorstellen dat als ze zwaar gehandicapt geweest was dat ik dan op een gegeven moment had kunnen denken misschien is er haar een lijdensweg bespaard gebleven maar dat kan ik nu niet, dit is nergens goed voor geweest.. het leven is soms gewoon heel oneerlijk en gemeen....De gyn heeft nadat de uitslagen binnen waren en er niks afwijkends gevonden is, gezegd dat als we weer zwanger willen worden dat dat in principe geen bezwaar is en we dat moeten doen als we daar zelf aan toe zijn.. Het heeft 3 jaar geduurd voordat ik zwanger was... en dit tweede kindje was zo vreselijk welkom.. daarbij komt dat ik al 36 ben en ook niet lang wil wachten... Ik ben nu nog aan het herstellen van de bevalling, had nog hechtingen en het is nu nog heel vers allemaal maar toch denk ik dat ik het over een paar maanden toch wil proberen en kijken of het ons nog een keer gegund is ook al breekt het zweet me uit als ik eraan denk.. het ene moment denk ik, wees sterk en kies voor het leven... het verdriet zal altijd blijven maar als het parallel kan gaan met iets moois.. het mogen zorgen voor een leven kindje geeft dat toch weer een wat positiever gevoel voor de toekomst...want we hadden zo die kinderwens en die is nu eenmaal niet geheel vervuld want ik kan haar nu niet verzorgen en haar dingen leren of laten zien waar we al over gefantaseerd hadden... Op mijn slechte dagen kan ik mij verliezen in het verlies, ben ik boos wil ik mijn kleine meisje terug en ben ik zo bang dat dit me nog eens gaat overkomen dat ik denk nooit meer zwanger te willen worden... Ik zou graag van je willen weten hoe je het nu je zwangerschap beleefd, ik snap dat het zwaar is... het wordt nooit meer zoals het was maar ik vind het knap van je dat je ervoor gegaan bent..Ik moet eerlijk zeggen dat ik van die boeken van lotgenoten gewoon depressief wordt.. mensen die na 6 jaar nog in de put zitten na het verlies van een kindje. Ik weet dat ik het nooit vergeet en altijd moeilijke momenten zal blijven hebben en ze blijf altijd mijn tweede kindje waarvan ik intens veel heb gehouden toen ik zwanger was en waarvan ik zo graag had willen genieten...haar op zien groeien.. maar het is ons niet gegeven ze is niet fysiek bij ons... Ik probeer soms hard voor me zelf te zijn en me niet te verliezen in zelf medelijden...hoe moeilijk het ook is.. want ja je zit hier met een roze babykamer en alle spullen om je heen en dan denk ik waarop ik? waarom moet ons dit gebeuren...Liefs een verdrietige mama

Lieve dames,

Het doet mij erg veel verdriet om jullie verhaal te lezen. En alle herinneringen komen weer naar boven.

Ik heb een mooie zwangerschap gehad zonder complicaties en afgelopen december ben ik bevallen van een prachtige en kerngezonde dochtertje, ons eerste kindje. Haar hartje is voor de bevalling om onbekende reden helaas gestopt met kloppen. Alle onderzoeken die daarna hebben plaatsgevonden geven geen enkele aanwijzing wat hiervan de oorzaak geweest zou kunnen zijn. Alles wijst erop dat ze gezond was en had kunnen leven als het hartje niet gestopt was.

De eerste paar dagen na de bevalling heb ik mij redelijk sterk kunnen houden. Ik wilde dat ze een mooie uitvaart zou hebben omdat ik alles wat ik nog voor haar kon doen ook daadwerkelijk zelf wilde doen. Met het besef, daarna is ze er echt helemaal niet meer. Zodoende hebben mijn man en ik zelf het kistje uitgezocht, mooie kleertjes aangedaan, inschrijving gedaan bij het GBA, regelen van rouwcentrum/crematorium en de plechtigheid geregeld bij de uitvaart. 2 weken na de crematie hebben we het as uitgestrooid.

Na de crematie had ik, anders dan directe familie, geen behoefte aan andere mensen om mij heen. Zwangerschapsverlof was dan ook ideaal en meer dan welkom. De verwerking van het verlies verloopt ook heel anders voor mij dan voor mijn man. Hij is na enkele weken verlof weer gaan werken en zocht hierin zijn afleiding. Ik was daarentegen heel veel bezig ermee, door onder andere een plakboek te maken van alle herinneringen. Echo's, foto's, voetafdrukjes, afspraken met verloskundigen e.d.. Daarnaast ben ik ook heel lang bezig geweest om de hele zwangerschap in een album samen te vatten, vanaf de zwangerschapstest tot aan de as verstrooiing.

Na ongeveer 2 maanden vanaf de bevalling ben ik weer rustig aan de deur uitgegaan voor sociale events, zoals verjaardagen, verlovingen e.d. Nu inmiddels precies 4 maanden terug, heb ik er nog steeds veel moeite mee om erover te praten met mensen die ik nu de eerste keer na de bevalling weer tegenkom. Iedereen begint er toch over en helaas kun je dat niet tegenhouden. Sommige dagen zijn emotioneel wat zwaarder dan de ander. Ik denk dagelijks aan mijn dochtertje en aan wat wij nu allemaal voor moois missen. Het leven gaat verder en dat ik probeer ik ook te doen, al zal ik mijn engeltje nooit vergeten.

Mijn man en ik hebben ervoor gekozen om geen anticonceptie te gebruiken en willen zo snel mogelijk ons tweede. In februari heb ik nog een positieve zwangerschapstest gehad, maar helaas werd ik na enkele dagen toch nog ongesteld.

De angst om zoiets weer mee te maken blijft toch in je achterhoofd zitten, aangezien ik nu aan den lijve heb ondervonden dat een goede zwangerschap en gezond kindje nog geen garantie kan bieden dat alles goed afloopt. Toch kan ik niet wachten om weer zwanger te zijn, maar zolang ik mijn kindje niet gezond en wel in mijn armen zal hebben zal ik niet met een gerust hart kunnen slapen.

Heel veel sterkte met jullie verlies. Erover praten helpt het verwerkingsproces dus als jullie er behoefte aan hebben dan hoor ik dat graag.

Nathalie

Hallo Dames,

Mijn naam is Anouk Ligthart. Ik ben 17 jaar oud en zit nu in mijn eerste jaar verloskunde opleiding te Maastricht Zuyd Hogeschool. Voor mijn opleiding moet ik een presentatie houden over hoe het is om je kindje tijdens of vlak na de zwangerschap te verliezen en opnieuw zwanger te worden. Ikzelf heb hier geen ervaring mee en ben ik dan ook maar gaan rondtrekken op het internet. Dit is nog een redelijk recente forum dus hopelijk reageert er iemand. Ik kan heel goed begrijpen dat het eng is om jouw persoonlijke verhaal te vertellen tegen een vreemde via het internet. Hopelijk stel ik jullie gerust dat ik een geheimhouding heb. Ook hoef je in je persoonlijke verhaal geen namen van jezelf, kindje en omgeving te geven. Verder hoef ik ook uiterlijke kenmerken te weten. Wat ik graag wil weten is wat uw ervaring was, hoe ging u om met het verlies, wat waren uw eerste gedachtes en gevoelens, hoe voelt u zich nu tegenover uw overleden kindje nu u opnieuw zwanger bent, heeft u genoeg steun gekregen vanuit uw omgeving? Etc. Graag beantwoordt iemand de vragen, daar zouden jullie mij enorm mee helpen. Met vriendelijke groet, Anouk Ligthart

Emailadres: anoukligthart@live.nl

Hallo meiden,

Ook ik heb afgelopen mei een zoontje verloren na een zwangerschap van 41+3 weken. Een dag voor zijn geboorte is zijn hartje gestopt om onverklaarbare redenen. Ze denken dat de placenta op was. Nu ben ik weer gestopt met de pil en willen we het graag nog een keer proberen om een kindje te verwelkomen!

Hallo,

1o juli 2015 is met 30 weken mijn placenta acuut losgelaten. Op 11 juli ben ik bevallen van ons stil geboren zoontje. Hij was ons eerste zoontje.

Nu 4 maanden later ben ik weer zwanger. Ik ben nu als het goed is 7 weken zwanger. Volgende week moet ik naar het ziekenhuis. Ik ben zo zenuwachtig en wil heel graag blij zijn, maar op dit moment lukt mij dat niet. Ik weet dat als het allemaal goed gaat (12wekengrens) ik onder strenge controle sta, maar het valt mij zwaar. Heel veel kennissen hebben rond het overlijden van onze zoon een baby gekregen of kwamen met het nieuws dat ze zwanger waren/zijn. Ik kan het niet opbrengen om blij voor ze te zijn. Mijn verstand zegt natuurlijk dat ik blij moet zijn voor anderen, maar mijn gevoel zegt: waarom gebeurt er niet iets bij jullie? Waarom ben ik de enige die verdriet heeft om wat ik niet meer heb. Ik had ook zo graag een levende baby in mijn armen willen hebben. Hoe hebben jullie een volgende zwangerschap ervaren? Lukte het werken ernaast wel? Ik ben nu even gestopt met werken omdat ik het allemaal even niet trek. Ik was ook al gauw (na 4 weken) weer aan het werk, maar ik merk nu dat ik het heb weggestopt en nu ik weer zwanger ben allemaal weer bovenkomt en ik mijn gevoelens niet meer kan onderdrukken.

liefs

Hallo dames,

wat heftig om jullie verhalen te lezen. En ook heel herkenbaar. In juli van dit  jaar is na 28 weken  gezonden zwangerschap ons zoontje Tijn overleden. Het is zo n heftige  vreselijke  tijd. Alles om ons heen gaat hoor  naar voor ons is de stilte zo groot.  Nu ben ik 6 weken zwanger van ons 2de kindje. ik vind  het zo spannend.  Iedereen  is heel blij voor ons en wij ook. alleen het verdriet  van Tijn is ook nog zo groot dat blije zijn met de nieuwe  zwangerschap dubbel is. iedereen om ons heen wil vooral vooruit en ik ben vooral gespannen. ik hoor graag hoe jullie hier mee om gaan.

lieve groetjes Maaike

Terug
Bovenaan