Opvoeden

Hoi,

Op welke leeftijd kun je een kind iets afleren? Mijn dochter is 6,5 maand en slaat zo erg met haar handen bij anderen in het gezicht van enthousiasme. Is dit al af te leren?

Gr.lianne
 
Hoi Lianne,

Mijn dochtertje doet dat ook ze is nu 8 maanden en het word minder. Wat ik gedaan heb is constant als ze dat deed haar handje pakken en zeggen nee niet slaan. Aai mama aai en dan haar handje mee bewegen met aaien. Nu aait ze soms op haar manier (ook niet zachtzinnig) maar ze doet haar best.

Mijn mening is leer ze juist het goede gedrag aan ipv het verkeerde. Dus leer aaien en geef geen tik terug.
Maar dat is mijn idee.

groetjes joyce mama van Mara
 
Hoi Lianne,

Volgens mij valt een kind van 6,5 maand nog niets aan of af te leren. Het zou mooi zijn als de tip van Joyce werkt, maar anders is het toch gewoon een questie van je gezicht uit de buurt houden. Als ze wat ouder worden wordt dat enthousiste meppen vanzelf minder.

Groetjes Esther mama van 4 kinders
 
Hoi Joyce en Esther,

Bedankt voor jullie reactie.
Ik zeg inderdaad ook vaak dat van aai en dan met haar handje aaien, maar ze begrijpt er nog weinig van. Waarschjjnlijk te klein nog om te begrijpen.
lianne
 
Ja zowel een baby van 6,5 maand als een baby van 8 maanden gaat daar niets van snappen. Ze zijn nog helemaal niet in staat om verbaal iets te snappen of om te snappen dat hun handen iets doen wat voor een ander niet fijn is. Dit is hoe een baby zijn enthousiasme uit.
 
Joyce als jij zegt "Mijn mening is leer ze juist het goede gedrag aan ipv het verkeerde. Dus leer aaien en geef geen tik terug." Ga je er dus van uit dat het hier gaat om bewust gedrag dat daarom ook afgeleerd kan worden. Het gaat hier DUS NIET om bewust gedrag en het idee dat je dit af kan leren of het kind verantwoordelijk houden voor dit gedrag is ronduit absurd. Het kind is ook niet aan het slaan, maar zwaait ongecontroleerd met de armen omdat het iets leuks of spannends ziet of hoort. Dat is toch echt iets heel anders. Ik ben blij dat jij die tikken niet ziet zitten anders had je nu dus een kind van 8 maanden al tikken zitten uitdelen omdat het normaal gedrag vertoont voor die leeftijd.
 
Ik ben het helemaal met Joyce eens hoor! Het kind snapt het inderdaad niet, maar het is ook niet verstandig om zo te doen alsof het leuk is wat ze doen. Leer het ze inderdaad meteen fatsoenlijk, dan hoef je straks niks onaangenaams af te leren.

De reactie van Anoniem 05-07-04 vind ik ronduit onbeschoft !!!!!!

Met de vriendelijke groeten!
 
Terug
Bovenaan