Opzien tegen kraambezoek..

<p>Momenteel 38.2 weken zwanger en zie al een paar weken op tegen het kraambezoek (1ste kind) en voel me hierdoor soms maar een vreselijk mens, herkennen meer vrouwen dit? </p><p>Man en ik komen allebei uit een groot gezin, dus er zal eerst veel visite langs komen, en ook met hun eigen kroost.. sommigen wel met 4 stuks! hier zie ik nog het meeste tegen op, wil absoluut niet van hand op hand, vind dit zowiezo vreselijk en wil ik ook niet, kinderen die over de baby hangen met snottebellen zie ik ook al voor me.. </p><p>heb ook lichtelijk smetvrees en ben heel schoon, als ik bij een baby van een ander op kraamvisite ga was ik altijd mijn handen voordat ik de baby aanraak, en ik hoef het ook niet perse op schoot, behalve als de kraamvrouw het zelf aanbied, of aangeeft. Ik vind rust voor zo’n kleintje belangrijk, en er naar kijken is toch al mooi? En blijf nooit langer dan een uur.</p><p>als ik er met mijn man over praat wuift hij het vaak wat weg, en vind het maar wat onzin en dat ik niet meteen beren op de weg moet zien, maar mijn gevoel is wel heel sterk. Het liefst trek ik me snel terug naar boven met de kleine als het te druk word, of houden wij het gewoon vast, en als ze slaapt wil ik ook haar lekker laten slapen, maar voel me dan ook een vreselijk persoon.</p><p>Kan ook van de 1 wat meer hebben als de ander, mijn ouders wil ik bijv. dolgraag ontvangen, en mijn schoonouders zie ik ook tegen op, (hele voorgeschiedenis, en ze zijn echt totaal niet leuk, klagen altijd en zijn totaal niet geintereseerd in ons, en in ons ziekenhuis traject, maar nu de baby er bijna is doen ze ineens poes lief en achter de ellebogen...)</p><p>Zwangerschap is niet spontaan gekomen, dus ben extra voorzichtig, ook de hele zwangerschap, het is voor ons echt een wonder, mijn man dacht nooit een kindje te kunnen krijgen. ben misschien hierdoor extra bezorgd en gewoon bang dat iemand een ziekte met zich mee brengt o.i.d. </p><p>ga het ook maar bespreken met de kraamverzorgster als het zo ver is, hopelijk word ik wat makkelijker als ze geboren word.. </p><p>Is dit normaal dat je zo kan denken? En hier tegen op ziet? Of word ik aangezien als een aansteller die maar wat zeurt.. </p><p>heb trouwens wel over een kraamfeest na gedacht, maar familie en directe vrienden komen toch wel langs, dus lijkt het mij dubbelop. </p><p>Sorry voor het lange verhaal, moest het even van mij afschrijven.</p>
 
Ik heb een kraamfeest gehouden, en ook echt op het kaartje gezet dat dit de gelegheid is om de kleine te bekijken. 
Onze familie is zo groot dat ik anders 6 weken lang elke dag 2 visites moest plannen. Uiteindelijk is alleen onze ouders, opa's en oma's en onze broers en zussen apart langsgekomen. Dit was wel heel gezellig maar alsnog hadden we veel avonden de huiskamer vol.
Hebben een groot en fantastisch kraamfeest gehad en kreeg er postieve reacties op dus ik geloof niet dat mensen het erg vonden dat ik geen kraamvisite aan huis vroeg. 
 
Ik begrijp goed wat je bedoelt. Probeer het kraambezoek zoveel mogelijk uit te smeren. Ik heb dat dit keer niet goed aangepakt en had soms wel 2x per dag bezoek. Was helemaal kapot nog van de bevalling dus geen goed idee ;) (ondanks alle goede bedoelingen natuurlijk)
En je baby hoeft niet te worden doorgegeven als ze zo klein is. Hou haar vooral lekker bij je en wees gewoon eerlijk. 
 
Ooh ik herken dit wel hoor! Ik zag er ook onwijs tegenop. 
Iedereen die kwam bleef best lang voor mijn gevoel, had er ook geen zin meer in! Heb ook regelmatig mijn baby teruggevraagd omdat ik hem graag zelf vast wilde houden. 
Het is ook best lang doorgegaan, heb zelf gezegd dat ik in mijn kraamweek niet veel visite wilde hebben en daar hebben mensen ook naar geluisterd. Maar de kraamvisite is dus doorgegaan totdat hij 3 maanden was. Nog steeds zeggen mensen: oooh wij komen nog langs hoor! Inmiddels is hij bijna 4 maanden en nu praat ik er overheen als mensen dat zeggen. Oeps... maar heb er geen zin meer in. 
Je zou zon flesje zeep op tafel kunnen zetten die je zonder water hoeft te gebruiken, zit volgens mij in je kraampakket. Echt zeep is het niet, maar het ontsmet wel!
 
 
Ik ben nog niet eens zo ver (vandaag 21 weken), maar ook ik heb dit gevoel al. Nu ik zwanger ben wil ineens iedereen met mij afspreken en langskomen. Terwijl ik sommige mensen echt nooit zag. Ik vind dit persoonlijk zo ontzettend raar. 

Hoe moet dat dan straks zijn als ik ben bevallen? Ik heb dus geen tips voor je, maar wil je gewoon even laten weten dat er vast wel meer mensen zijn die dit gevoel delen. Sowieso als je voorgeschiedenis met je schoonfamilie niet lekker is gegaan. Dan hou je toch altijd naar gevoel aan over ongeacht het contact nu is. Het stukje wat je beschrijft over kraamvisite met kinderen. Ook dat ging door mijn hoofd. Ik heb ook nogal wat kleintjes in mijn familie. Twee daarvan lopen altijd snotverkouden rond. Voor ik zwanger was had ik daar ook altijd al smerig gevoel bij, wou ze nooit op mijn schoot etc. Maar ik zie het dan ook zo voor me dat ze boven de baby willen hangen. Vooral als hun moeder dan weer zegt: kijk jongens baby. Vaak heb je dan inderdaad het gevoel dat je gek bent en je wilt het vooral niet laten merken.
Maar als je dus smetvrees hebt kun je daar dus niets aan doen. Ik heb precies hetzelfde. Het liefst moet de visite ook de schoenen uit in huis, maar heb me daar al bij neergelegd dat het te veel gevraagd is bij sommige mensen. 

En als je net bevallen bent en je wilt gewoon bepaalde dingen niet, gewoon aangeven hoor. Als je geen visite wilt in je kraamweek lijkt me dat ook niet meer dan logisch. Ik denk dat ik ook alleen mijn ouders/schoonvader en (schoon)zus en broer op visite wil eerst.
De rest zie ik later wel. Je weet nooit hoe je bevalling loopt en hoe jij je daar bij voelt. Jij moet gewoon je grenzen kunnen aangeven ongeacht wat een ander daar van vindt hoor! En dat je partner het een beetje wegwuift, ja die is jou niet en weet niet precies wat er in jouw koppie omgaat en hoe jij je daarbij voelt. 

Je moet kunnen genieten van je kraamweek. Vooral bij zo'n eerste lijkt me. Ik moet het ook nog allemaal zien. Succes met de laatste loodjes meid!! 
 
Na een paar dagen deed ik de visite beneden. Ik kwam naar beneden met de baby als de visite al lekker zat en al drinken had. Als ik het zat was ging ik naar boven om te rusten. Je kunt dan zelf aangeven wanneer je naar boven gaat en je hoeft niet te wachten tot de visite zelf weg gaat. 
Blok ook per week minstens 1 dag dat je niks hebt. Even een dag voor je eigen gezinnetje. 
Succes, maar geniet vooral! 
 
Terug
Bovenaan