Opzien tegen kraambezoek..

Ik snap je, wij hebben in de kraamweek eigenlijk alleen mijn ouders en mijn schoonouders (heb ik dan wel een goede band mee) verder eigenlijk minimaal bezoek gehad. Probeer die eerste week zoveel mogelijk met z’n drietjes te genieten en mijn kraamverzorgster zei heel vaak; als ze 4 weken oud zijn zijn ze ook nog heel klein en schattig! 
je kraamtijd krijg je niet weer terug, wil je je kleine niet afgeven doe dit gewoon lekker niet. Wat maakt jou het uit wat een ander ervan denkt of vind. Geef het gewoon aan bij je kraamhulp hoe je je erbij voelt en als je een beetje een goeie hebt weet die wel met je visite om te gaan zodat je zelf niks hoeft te zeggen. En wat betreft de kinderen geef alsjeblieft aan dat je die liever niet wil. Zeg gewoon dat dat te druk voor je is. Ik neem aan dat als zelf ouders zijnde ze daar wel begrip voor op kunnen brengen? 
Achteraf heb ik spijt dat we geen kraamborrel hebben gehouden en wel hierom: 
niemand verwacht dat ze de kleine vast kunnen houden ivm dat er zoveel mensen zijn.
als de kraamhulp weg is is de visite paar keer in de week erg druk en zit je hier niet altijd op te wachten en nee zeggen wil je ook niet altijd. En je bent zo nog een paar weken bezig voordat iedereen is geweest.
succes met de laatste loodjes en volg je gevoel en doe geen dingen waar je niet achter staat!
 
 
Hoi!
 
hier 36.4 weken en ik vind je verhaal zo herkenbaar! Wij verwachten ons eerste kindje en ik zie ook enorm op tegen het ‘moeten’ rondom al het bezoek.
Waar ik ook al last van heb, merk ik, is dat men (bijvoorbeeld mijn moeder en sommige goede vrienden) nu al lijken te willen bepalen wanneer ze komen. Dit bijvoorbeeld vanwege hun vakantie. Serieuze uitspraken als “als ze er voor 4 augustus is, komen we nog in het ziekenhuis langs hoor, want 5 augustus vertrekken we op vakantie!”.
Serieus? Wie bepaalt dat? Op dat moment zeg ik dat ook meteen helder hoor, maar merkt dat dat mij nú al vermoeit. Wij willen bijvoorbeeld ook helemaal niemand in het ziekenhuis hebben en in de kraamweek alleen (schoonouders) en broers/aanhang.
Mijn vriend en ik zijn er nuchter onder maar ik hoop echt dat we ons niet laten overdonderen straks.. mijn doel is om samen een sterk ‘front’ te vormen. Wij bepalen en het is onze kraamtijd! :)
 
Ik herken dit zo erg.. ik hou mijn baby bewust in zn bed als er kraambezoek komt. Ik.plan bezoek in na zijn fles tijden. (Kan het niet altijd voorkomen maar ik geef hem niet uit handen)
Zieke mensen snap ik sowieso niet. Mijn zus wou langs komen toen mijn zoon net geboren was terwijl er bij haar thuis buikgriep heerste. Dat vond ik zo dom.. ik blijf al weg bij een baby met een lichte verkoudheid ?
 
Verloskundige raadt van hand tot hand ook af, ivm alle prikkels. En voor wie wel wilde: handen wassen, geeoon met de reden: de kleine is erg vatbaar voor alles. Nooit een punt. Maar plan idd niet teveel tegelijk en niks na 17/18 uur. En het liefst uitsmeren want de eerste 3 weken zijn zo vermoeiend. Kraamzorg is verder je grootste vriendin, als jij zegt dat je max een uur bezoek wil, dondert zij de visite je huis uit met een glimlach en een 'de kraamvrouw moet nu weer rusten', love it. 
 
Ik herken het wel een beetje, vooral ook in het uit handen geven van de controle. Het regelen van kraamvisite (en afhouden aan het begin van bepaalde mensen) ligt voo rmijn gevoel toch meer in mn vriend zn handen en ik ben wel bang dat hij daarin (voor mij) te makkelijk gaat zijn. Heb het wel bespreekbaar gemaakt al, dat ik daar bang voor ben, en we hebben nog even dus het komt nog wel vaker terug.
Ik zou je gewoon zo duidelijk mogelijk uitspreken, vooral naar je vriend, en een beetje bot: jij bent straks degene die het drukst is en moet genezen, dus hij zal zich toch moeten voegen. Maar ook naar bezoek duidelijk zijn in je wensen. En de kraamhulp helpt daar ook een beetje in begreep ik van vriendinnen.
 
Heb het nu even helemaal doorgelzen. Fijn dat er zoveel herkenning is! Ik zie ook op tegen het nichtje van mijn vriend, die is 9 jaar en haar ouders hebben&nemen vrij weinig gezag over haar. Van het weekend zei ze: als de baby er is kom ik na school elke dag bij jou thuis helpen hoor. Vreselijk!
Ik voel gelukkig ook wel dat de weertstand die ik nu heb, misschien tegen die tijd (ben nu 25 weken) wel een stuk minder is en dat het me ook gaat lukken om me gewoon uit te spreken. Maar toch :)
 
Ik ben nu zwanger van mijn derde. Beide hebben we een grote familie en bij onze 2de was het mega druk in mijn kraamweek. Wil ik écht niet meer! Heb nu al tegen iedereen gezegd dat ik dat dit keer absoluut niet wil. 
Op visite mogen opa en oma's vasthouden en alleen ik heb broers en een zus. Geen kind of persoon raakt mijn kind aan in der gezicht(kussen is helemaal een NO-NO) en niemand komt verder voordat ze schoenen uitdoen en handen wassen. Ze weten hoe ik ben en wie het niet leuk vindt, heeft dikke pech.  Gelukkig staat mijn moeder klaar als een waakhond als het moet maar ik ben gewoon eerlijk tegen mensen, geen excuses om terug te " mogen" trekken, geen smoesjes of hintjes als het tijd is om te vertrekken. Van te voren als ze komen zeg ik er ook bij kom van dan tot dan, en het liefst in de kraamweek zonder je kids. Totaal geen behoefte aan drukte. Mijn 2de zei gisteren, mama ik maak wel een tekening met 3 regels erop en dat plakken we in de op de gangdeur.
1. Schoenen uit aub
2. Handen wassen aub
3. Geen kusje aan ons zusje!
Perfecte plan lijkt t het mij, nu nog uitvoeren maar denk dat het dit keer wel helemaal goed komt ?  dus tip, wees gewoon eerlijk,het is jullie baby!
 
Ik begrijp op kraamvisite komen met kinderen al helemaal niet.. heb t nu paar keer gehad en zo fijn vind ik het niet...
 
Terug
Bovenaan