oudere moeder

A

Anoniem

Guest
Dag dames,
2,5 jaar na een miskraam die ik op mijn 38e had geloof ik dat het weer raak is. Net net net, dus nog niet juichen natuurlijk. Ik vind het heel eng, en word heen en weer geslingerd tussen hoop en angst. De hoop is al herhaaldelijk de bodem ingeslagen. Ook al voelde ik de afgelopen jaren met enige regelmaat van alles in mijn lichaam gebeuren, ik werd helaas gewoon weer ongesteld.
De angst is er simpelweg omdat niet alleen alles gaat veranderen, maar ook omdat er op mijn leeftijd van alles mis kan gaan. Gelukkig lees ik hier en daar dat de kans op een gezond kind nog altijd groter is dan op een niet-gezond kind, en krijgen vriendinnen van mijn leeftijd nog steeds erg gezonde kinderen, maar toch. Iemand moet dat percentage negatief beinvloeden, niet waar?
Dit negatieve denken hoort helemaal niet bij mij, ik word alleen zo raar van die twijfel en onzekerheid en de dwang om je te moeten  overgeven aan iets waar je helemaal geen controle op hebt.
Het zal wel bij de leeftijd horen dat overgave niet meer vanzelfsprekend is..?
Ik wou dat ik wist hoe ik open kan staan voor een kind dat ik zo graag wil.
Mo

hoi hoi

nou meid niet te negatief denken je lijkt mij wel joh hihi
er word tegenwoordig zoveel gecontroleerd of alles goed is met je kindje,
en als je te gestresst bent is het ook niet goed voor je kindje, dus rustig aan.
ik ben nu zelf net 5 wkn dus ik voel ook vanalles.
vanochtend naar de ha geweest omdat ik vanacht ontzettende pijn had in mijn eierstok aan de linker kant.
geen idee wat het is ik denk dan natuurlijk meteen aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. maar ik hoefde me nog geen zorgen te maken zei ze maar das vrij lastig als je niet weet wat het dan wel is.
nou meid sterkte en doe rustig aan!!
gr shirley

Hoi Moniek

Hier nog zo'n stokoude moeder: bijna 41.... Zwanger van eerste kind, maar vorig jaar na 19 weken een zwangerschap moeten afbreken.
Leuk om nog meer oude moeders te vinden op dit forum, ik dacht dat ik de enige was.
Ik snap dat je het eng vindt, dat vind ik ook! Maar er gaan ook heel veel zwangerschappen goed, dus houd dat gewoon voor ogen. Je kunt er toch niets aan veranderen! Soms lopen dingen gewoon zo. Het blijft een delicaat proces, maar wel eentje die ook op onze leeftijd vaker goed gaat dan fout! Anyway, garanties krijg je nooit! Kinderen krijgen is altijd een risico, er kan van alles gebeuren, ook na de zwangerschap! Laat je niet ontmoedigen hoor!
Veel sterkte!

Frees
31 wk

Hoi Mo,

Ik val met mijn 36 lentes ook onder de leeftijd oudere moeders.
Ik ben nu 12 weken zwanger en heb vandaag een vlokkentest gehad (op eigen verzoek).
Het enige risico dat je op onze leeftijd meer loopt is de kans op chromosomale afwijkingen en dat is nu juist zo goed te testen (als je dat wilt natuurlijk).

Wij hebben al een dochtertje van 3 en hebben de test niet alleen voor ons zelf en het kindje laten doen maar ook voor onze dochter.

Nu wachten we met spanning op de uitslag. Maar we gaan uit van een goede uitslag want het is zoals je zegt: de kans op een gezond kindje is vele malen groter dan die op een kindje dat niet gezond is.

Geniet van je zwangerschap!

Heerlijk, jullie reacties.
Het is zo fijn om te horen dat ik niet de enige ben die ouder is en twijfels heeft!
Frees, vond je het niet vreselijk moeilijk om  vorig jaar die keuze te moeten maken en te weten dat je kansen steeds kleiner worden?

Hoi Moniek,

Ik ben ook een a.s moeder van 38 hjaar eerste kindje. Ik heb helemaal geen testen en onderzoek laten doen omdat ik er vaniuit ga dat er nog steed meer gezonde dan ongezonde kinderen geboren worden. Als het dan toch mis is , gaan we er helemaal voor ook al zal dat op sommige momenten erg moeilijk zijn. Alleen mijn leefdtijd nam wat risico met zich mee maar voor de rest in de familie komen er geen afwijkingen voor en beide zijn we ook kern gezond. Daarnaast komt ook nog dat veel onderzoeken een kans berekening geven en wat doe je als er kans is op maar je weet niet hoeveel, stop je dan de zwangerschap???
woensdag hebben we de 20 weken echo en dan kijken ze of alles goed is, dus erg spannend,

Groetjes bonus
enne niet te veel zorgen maken

hier nog zo'n vreselijke oude vrouw van 36.
zwanger van de derde en moet zeggen dat ik het verschil wel kan vernemen hooor,dat ik een paar jaar ouder ben vergeleken bij de vorige 2.
hoewel ik toen ook al onder de oudere moeders viel.
32 bij de eerste en 34 bij de tweede.

hallo mo, hier eentje van 35, zwanger van de tweede ook ik merk nu dat ik toch vaker twijfels heb dan bij de eerste, zeker wanneer ik gedroomd heb dat het fout is gegaan bah! maar ik heb geleerd bij mijn reiki curcus dat je altijd positief moet denken( ik heb/krijg een gezonde zoon/dochter of iets anders een goede baan ect.) dus mijn advies
probeer positief te blijven, probeer ik ook. en zodra je de eerste echo hebt gehad en je hoort voor het eerst het snelle geluid van het hartje, dan zijn je ergste twijfels voorbij, en kan je ook positiever blijven denken en voelen. succes

groetjes linda

Terug
Bovenaan