Hoi Moniek
Allereerst: wat afschuwelijk dat het mis lijkt te gaan! Kan het nog stoppen, of denk je dat het echt mis is? Ik wens je heel veel sterkte!
Dan het andere aspect: nee, een kind paste niet automatisch in mijn leven. Ik heb zelfs altijd gezegd dat het niks voor mij was, een baby. Te veel gedoe, te veel praktische beren op de weg, enz. Toen ik 30 was begon het even te rommelen, maar mijn toenmalige partner wilde het niet. Hij was 27 en genoot van zijn vrijheid. Stappen, uitslapen, geen verantwoordelijkheid. Ik heb niet gepushed, want ik woonde toen met hem in het buitenland en wilde - als ik zwanger zou zijn - het kunnen delen met familie en vrienden in NL.
Eenmaal terug in NL (vriendje in buitenland gelaten), duurde het een tijdje voor ik mijn huidige partner tegenkwam en dus speelde het op dat moment helemaal niet. Ik had het wel naar mijn zin, maar bleef me afvragen hoe het zou zijn om moeder te worden. Nouja, ik had toch geen partner, en een kind alleen opvoeden was vor mij geen optie. Om mij heen kreeg iedereen kids en ik vond het toch soms wel moeilijk dat ik - voor mijn idee - die keuze niet had.
Toen leerde ik mijn huidige vriend kennen: en hij wilde wel graag! Ik had me er al wel zo'n beetje bij neergelegd dat het niet meer zou gebeuren en hij in eerste instantie ook (hij is bijna 48....!). Maar hij heeft veel van mijn twijfels en bezwaren die ik ooit had weggenomen en samen met hem durf ik het nu wel aan. Ook hij vindt het eng, net als ik. Maar ik kan het leventje dat ik nu leid zonder kinderen de rest van mijn leven wel leiden, maar dat is het dan... Dan ga ik misschien nog wel 40 jaar zo door, zoals nu. Ik ben aan de andere kant ook een nieuwsgierig mens en ben meer dan eens in het diepe gesprongen. Natuurlijk weet ik niet hoe het zal zijn en of ik er spijt van krijg. Maar dit is een heel bijzondere nieuwe uitdaging, we zijn samen en hebben het goed, en ik wil ook dit facet van het leven meemaken en leren kennen. Nu het nog kan!
Ik ga er voor, en het komt allemaal wel goed! Dat zegt iedereen en waarom zou dat bij mij dan anders zijn... En het zal allemaal ook wel voordelen hebben om op oudere leeftijd kinderen te krijgen, maar soms loopt het gewoon zo. In ieder geval is mijn kind straks niet de enige met een oude moeder: het zijn er tegenwoordig steeds meer!
Ik wens je heel veel sterkte!
liefs
Frees