Ouders komen nooit langs en hebben het te druk met zus/kleinkind

Hallo,

Het is voor mij een grote stap hier iets te posten want ik vind dit een beetje een vrouwen site (is natuurlijk een vooroordeel). Maar er is iets wat mij heel erg dwars zit. Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk te schetsen.

Ik heb een zus, die heeft twee kinderen. Een van net 4 en een van nog geen 1. Wijzelf hebben een zoon van 2. Mijn ouders komen nooit bij ons langs op de koffie, of even om met onze zoon iets te doen, ze komen nooit even oppassen zodat ikzelf andere dingen kan doen, helemaal niets.
Sinds een week of 4 slaapt onze zoon in een andere kamer (zijn grote jongens kamer) en daar is hij ontzettend trots op. Ze zijn eventjes langs geweest te kijken, maar komen dan om 18.45 aanzetten terwijl ze weten dat onze zoon om 19.00 naar bed gaat. Onze zoon was echt dolblij en liet vol trots zijn kamertje zien, wees de stickers aan die hij heeft op de muur van Cars en Mario Kart, hij straalde erover. Oma wilde alweer naar beneden, maar die werd terug geroepen door hem zo trots en blij was ie.
Maar een kwartiertje is natuurlijk niet zo veel. Dus dat is op zich ook weer lullig voor onze zoon.

Mijn moeder gaat regelmatig naar mijn zus, want ''haar kind komt net van school'' en ''ze moet even de andere van het kinderdagverblijf afhalen want ze heeft koorts'' (haar kind dus) en mijn zus werkt zelf 2 dagen. En ze past regelmatig op op het kind van mijn zus, haalt hem op, haar kind logeert bij opa en oma ''want dan kan mijn zus rusten'' Ook komt ze regelmatig langs bij mijn ouders, want dan kan oma lekker op de kids passen en kan zijzelf bij ouders in bed of op de bank slapen ''want ze heeft het zo zwaar''. Ikzelf word er kotsmisselijk van van dit gedrag. Ze heeft een keizersnee gehad en ik zal als kerel zijnde absoluut never nooit oordelen over hoeveel pijn iemand dan heeft of heeft gehad. Maar als je op een gegeven moment alles weer zelf kunt doen en als er gevraagd wordt ''maar je kunt toch alles zelf weer doen?'' als reactie geeft ''ja hoor, maar in vind het wel mooi makkelijk''. Dan heb je in mijn ogen geen hulp meer nodig!

Mijn moeder is dit jaar de 60 gepasseerd, ze heeft artrose, fiboryalmagie (of zoiets, weet niet zo hoe dat heet) en is aardig krakkemikkig dus. Ze geeft eigenlijk al 3 en een half jaar aan dat alles haat teveel word met het oppassen op de kleinkinderen (oh wacht, kleinkind!) maar ''omdat mijn zus het zo nodig heeft'' doet ze het nog. Elke week komt ze daar zeker 4 keer om te helpen in huis, op te passen of wat voor onzin ook. Ook omdat mijn zus een kerel heeft die gewoon laks is met alles en veel te simpel. Dat vind mijn moeder ook vervelend voor haar. Als ze hier al is (of zijn, mijn vader is soms ook mee) dan hebben ze het er vaak over dat zij het o zo zwaar heeft. Ik word ook hier kotsziek van. Ik begin gewoon hele negatieve gevoelens te krijgen naar mijn zus, naar mijn moeder en naar het kind van mijn zus (die kan er overigens natuurlijk niets aan doen) omdat ze altijd daar zit en daar helpt en zeker door de tekst die ik regelmatig hoor ''ze heeft het zo zwaar''. Lees: Ze mankeert niets bijzonders behalve dat ze zo veel werkt (wel twee dagen) en dat ze een druk kind heeft. Dus het ''zo zwaar'' zal waarschijnlijk gewoon ''zo moe'' of ''zo vermoeid'' zijn.

Nu paste ze voorheen ook twee ochtenden in de week op op ons kindje. Dat was voor mij heel prettig, want dan kon ik fitnessen. De reden dat fitness zo belangrijk is voor mij, is omdat ik ook artrose heb. Echter is mijn artrose in een zo ver gevorderd stadium, dat ik afgekeurd ben, vaak slecht mobiel ben, de dagen ter plekke moet indelen, alles wat ik doe (de simpelste dingen) moet ik dus inplannen en goed over nadenken en overwegen of ik het wel doen moet. (Bijvoorbeeld, zal ik nu afwassen of zal ik vanavond douchen? Vanavond douchen kan, maar dan kan ik niet afwassen want dan kan ik niet meer douchen, dat red ik lichamelijk niet)
Recent heb ik een nieuw onderzoek aangevraagd (en afgerond) omdat ik wilde weten hoe mijn gewrichten ervoor staan. Maar dit was volgens de artsen zo bijzonder slecht (de meesten schrokken ook toen ze zagen hoe oud ik was) dat het hopelijk nog 10 jaar kan worden uitgesteld, maar als het (mij) te erg werd (de pijn) dat ik eigenlijk binnen 2 jaar al twee (volledige) knieprotheses kan krijgen.
Vandaar, fitness helpt mij heel erg. Ik kan alles altijd prima trainen behalve mijn knieën. Daar zit de (meeste) artrose. Maar sinds mijn moeder niet meer komt oppassen, gaat mijn gezondheid zwaar achteruit en dat kan natuurlijk weer resulteren in nog sneller aan nieuwe knieën toe zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil absoluut niet als zielig overkomen en ik denk ook echt niet dat ik meer recht heb op hulp dan mijn zus (zoeken ze maar uit) maar ik vind het echt heel erg gemeen en zelfs kwetsend dat ze nooit eens langs komt om een koppie te doen. Ik ben doordeweeks ook gewoon thuis. Ze werkt (ook) niet meer (afgekeurd) dus ze kan ook een dag minder naar mijn zus gaan. Maar dan krijg je weer dat gezeur dat ze twee dagen werkt, net een nieuwe baan heeft, straks wordt ze ontslagen blablabla. Maar dat moet je eerder bedenken toch? Lijkt mij... Mijn vrouw werkt ook 40+ uur per week en in het weekend is ze thuis bezig met onze zoon en het resterende huishouden wat ik niet red momenteel (huishouden en peuter word lichamelijk veel te veel) dus als er in mijn ogen iemand recht heeft om moe te zijn, is zij dat wel. Maar goed, ons hoor je nooit klagen, want wij wisten van tevoren dat er (veel) tijd in kinderen gaat zitten. En we genieten er beiden ook heel erg van hoor trouwens en we doen het beiden heel graag met veel liefde.

wordt vervolgd.
 
Vervolg:

De relatie tussen het hele (thuis)gezin word gewoon gigantisch verprutst
op deze manier. Ik spreek mijn ouders niet zo vaak meer, ik begin ook
vrede te hebben met dit gezeur en denk regelmatig ''als zij het zo
willen, rotten ze toch lekker op?'' Ik vind mijn zus niet meer echt
leuk, omdat ze misbruik maakt van de goede eigenschappen van mijn
moeder, tegelijkertijd ben ik woest op mijn moeder dat ze alleen maar
bezig is met haar andere kleinkind terwijl ze er meer heeft dan alleen
hij.
Ik hoor iemand denken ''maar waarom praat je er niet over met je
ouders?'' Been there, done that! Dan krijg ik weer dat mijn zus het zo
nodig heeft en ze het zo zwaar heeft. Dat ik mijn aandacht vroeger al op
heb gemaakt (ik vroeg veel aandacht, ik heb een lichte vorm van ADHD
waar pas de laatste 10 jaar echt iets over bekend is. Ook dit ontkende
mijn ouders altijd terwijl ik altijd zei dat ik het had). Mijn vader
ziet sommige dingen wel eens in, die lijkt soms wel eens te reageren met
het idee dat hij het begrijpt. Maar er veranderd helemaal niets. Ik heb
zelfs mijn gevoel eens bloot gelegd (dat is echt heel bijzonder voor
mij :p ) en verteld dat deze situatie mij heel erg kwetst en verdrietig
maakt. Ikzelf kan er redelijk mee leven, maar ik vind het
verschrikkelijk om te zien hoe blij onze zoon is als opa en oma eens
langs komen, maar dat hij daarna weer naar bed moet of dat ze maar
eventjes blijven. Als ze 's middags komen, komen ze al binnen met de
tekst ''maar we blijven niet te lang, we moeten zo weer weg namelijk''.
Of ze komen langs net even voor ze een weekend weg gaan (als wij net
boodschappen willen doen of zo) en dan denken ze ''even'' langs te
droppen.

Ik weet eigenlijk niet meer zo goed hoe ik het moet
aanpakken. Dit speelt al heel lang, maar ik ben werkelijk ten einde
raad. Ik weet dat ik het langskomen niet kan opeisen hoor. Maar waarom
nu wel zo veel naar het ene kleinkind en niet naar het andere?
De
verhoudingen zijn prima, geen ruzie (meer) mijn ouders en mijn vrouw en
ik kunnen prima samen, mijn moeder heeft al eens gezegd ''boehoe ik mis
het kleine mannetje zo'' en begon te huilen, maar vervolgens komt ze
nooit langs. Ik ben ten einde raad. Ik ben echt ten einde raad en weet
niet goed hoe ik hiermee om moet gaan.
Ook is mijn vader vaak
chagrijnig, hij reageert vrij fel tegenover een klein jongetje. Er was
bijvoorbeeld een stroomkabel stik (verlengsnoer) daar kon hij niet
zoveel kwaad mee (lag gewoon op de grond in de kamer) en hij ging ermee
rondlopen en deed dan naar ons ''PSSSSJJJJJT'' asof hij ons nat aan het
spuiten was. Hartstikke leuk natuurlijk als wij erop reageren. Ik zei
dat het niet mocht in de eerste instantie, maar volgens mijn moeder kon
hij er niet zoveel kwaad mee. Mijn vader komt thuis en is direct
geïrriteerd, hij staat op, loopt woest op het jongetje af en ontneemt
hem het snoer. Resultaat: jochie staat te kijken met een blik van ''wat
heb ik nu weer gedaan?'' en opa is nog chagrijniger. En maar blijven
roepen dat onze zoon nooit naar hem toe komt (joh, hoe komt dat nou
toch?)

Sorry voor het lange bericht, ik zal er een eind aan
breien (aan het bericht) ik moest dit gewoon even kwijt. Misschien lucht
het een beetje op.

Oh ja, dan lees je op internet als je gaat
rond zoeken deze situatie vaak omgekeerd hè. Oma en opa mogen het
kleinkind niet meer zien. Ik vraag me echt af wat ik misdaan heb, van
mij mogen ze elke dag hun kleinkind zien, ze hebben de mogelijkheid en
zij nemen er niets van... Zoveel mensen die deze mogelijkheid niet
hebben, ze weten half niet hoe gelukkig ze zichzelf daarmee mogen
prijzen (vind ik dan he) Nou ja, zal stoppen.

Bedankt voor het lezen in ieder geval als jullie tot hier zijn gekomen.

Aanpassing: Oeps, volgens mij heb ik deze threat in een verkeerd sub-forum geplaatst. Mijn excuses hiervoor.
 
Heel vervelend zo. Wij hebben hetzelfde met mijn schoonouders. Onze kinderen kunnen daar bijna nooit terecht, die van zijn broers worden elke week minstens 1 keer per week gedropt. Wij hebben een aantal keer rond de tafel gezeten en ook met een onafhankelijke derde partij. Dat zou nog een optie kunnen zijn. Bij ons heeft het wek erg opgelucht om zonder veel verwijten alles uit te kunnen spreken. Het heeft verder weinig uitgehaald en hebben wij eigenlijk afstand genomen. We komen er nog 1 keer in de maand en onze kinderen hebben er ook weinig mee.
 
Bedankt voor je reactie, betekend veel voor me. Gelukkig heeft het voor jullie gewerkt met een derde partij. Ik denk echter niet dat dit bij ons zal werken. Op zich zijn wij best goede praters, ikzelf kan mij ook prima uitdrukken zonder boos te worden of anderen te kwetsen (soms is dat trouwens onmogelijk) Het is het begrijpen van mijn ouders.
Ze zegt dat ze het mannetje zo mist, maar vervolgens komt ze nooit langs. Ze heeft het gerust druk hoor, maar er is voldoende mogelijkheid om even langs te komen. Ook zou ze misschien een keer minder naar mijn zus kunnen gaan, want die redt het prima (zijn haar eigen woorden).
We hebben hier vaak genoeg om de tafel gezeten waarbij we vertelden wat ons nou dwars zat, helaas zeggen ze dan alleen dat het inderdaad anders moet, maar vervolgens komen ze nog niet langs, of weer een keertje net voor slaaptijd van onze zoon. We willen hem gerust wel eens ophouden hoor, maar we blijven niet naar hun pijpen dansen om het zo maar even te noemen.

Inmiddels ben ik dus ook zo ver dat ik geen contact meer met hen opneem, niet meer langs ga of wat dan ook. Want als we langs gaan, moeten ze zo weg, gaan ze net weg, of moeten ze weer naar mijn zus. En wat mij ook dwars zit, is dat ze dat laatste vaak nog verzwijgen of erom liegen ook. ''Nee, we zijn niet de hele week bij je zus, we hebben ook andere dingen te doen'' terwijl er op de kalender bij wijze van spreken elke dag staat ''kind van mijn zus ophalen, kind van mijn zus ophalen, kind van mijn zus ophalen''. Ik heb zo veel geprobeerd, ik weet gewoon niet wat ik ze misdaan heb of wat ik er nog aan zou kunnen doen.

Aanpassing: Ik bedoel dat het gelukkig is dat het oplucht (te snel gelezen, sorry), vervelend dat het niet zoveel heeft uitgehaald. Daar doe je het dan weer net niet voor.
 
Ach het was voor ons een soort afsluiting zonder ruzie te maken. In die zin had het nut. Inmiddels zijn wij zover dat we denken: Het is hun gemis en niet het onze en zeker niet die van onze kinderen. Mijn eigen moeder noemen ze de "echte" oma. Ze zijn 3 en 2 jaar oud. Mijn vader leeft helaas niet meer. Wat ook al niet de moeite was om ons te steunen tijdens zijn ziekte en sterven. Probeer er voor jezelf rust in te vinden. Je hebt je best gedaan. En iedere keer een teleurstelling voor je kleine man is ook niet fijn.
 
Jeetje wat een verhaal!Ik zou inderdaad eens goed nadenken over wat voor gesprek je eventueel gaat voeren met je ouders..(ik heb ff snel je verhaal gelezen dus sorry als ik nu iets zeg wat je allang geprobeerd hebt) En gewoon heel duidelijk en zakelijk zijn, direct zeggen dit is de situatie en dit pik ik niet. Ik mag aannemen dat je toch zo tegen je ouders zou moeten kunnen praten ;-) Maak van je harrt geen moordkuil die kleine schat van jullie merkt dit haarfijn! Hoe klein ze ook zijn...Wat supertje zegt als de beslissing valt om dan maar geen opa en oma te zien is dat zeker hun gemis... Succes!
 
Supertje: Wat vervelend zeg dat het zo is gelopen in jouw situatie. Gelukkig heb je er vrede mee kunnen vinden. Op zich denken wij dat ook wel hoor ''hun gemis'' maar het vreet wel aan mij. En ook aan mijn vrouw overigens zei ze laatst. Op haar werk denkt ze er heel veel over na. Ikzelf denk er soms over na, hoewel dat meestal komt omdat mijn vrouw het onderwerp aansnijdt. Dan zeg ik ook meestal iets van ''weet ik niet, boeit me ook niet. Zij komen niet langs terwijl ze zeggen dat ze hem zo missen, maar ze hebben het te druk met dat andere kind, dus bekijken ze het toch lekker'' of zo. Dan zijn we ook meestal gauw uitgepraat daarover (tenzij ze natuurlijk nog iets kwijt wil)

Annemarie: Gesprekken heeft helemaal geen zin bij mijn ouders. Ze snappen alles, begrijpen alles maar ze doen niets. I.m.o begrijpen ze er dus helemaal niets van en snappen ze het ook niet. Het dringt niet echt door bij ze. Zelfs mijn aandoening dringt niet bij ze door. Ze denken waarschijnlijk (dit is natuurlijk een beetje invullen) dat het allemaal wel meevalt. Zo komen hun reacties altijd over iig.
Zo praten kan dus niet bij mijn ouders, dan krijgen we hoogst gaande ruzies. Want ze zijn zo belachelijk ouderwets, dat ze zelfs nog willen dat ik (als 32 jarige man) ze aanspreek met ''U''. Nu vind ik dat niet zozeer een probleem hoor (hoewel ik het wel dom vind staan tegenover je eigen ouders) maar een tijdje geleden heb ik ze eens voorgesteld dat ik graag ''je'' zou willen zeggen omdat ik mij ongemakkelijk voel met ''u''. Toen barstte mijn moeder in tranen uit ''want mijn oudere nicht die heeft een keertje ''je'' tegen mijn oma gezegd en dat was heel respectloos''.
Nou ja, dan snap je wel een beetje hoe dat andere gesprek zou gaan. Het woordje (of eigenlijk ''de letter'') ''u'' toont respect. En op het antwoord dat ik zei ''respect hoor je te verdienen, niet op te eisen'' dan ben ik weer respectloos en dan ''doe je maar wat je wil'' (huil huil, tranen met tuiten) ik denk zelfs dat dit een beetje valt onder chantage! Ik wil ''je'' zeggen dus ga ik maar janken. Ik word er echt kapot moeilijk van gewoon.

Recent had ik een verjaardag van de vriendin van een vriend van mij. Zij woont nog bij haar ouders. Ik kom binnen en spreek ze netjes aan met ''u'' (doe ik bij aanzienlijk oudere mensen sowieso en bij onbekenden, dat is een teken van beleefdheid) ondanks dat ik haar ouders pas 4 keer heb gezien, zegt ze al gelijk ''oh, zeg maar je hoor''. Ik heb me daar heel erg op mijn gemak gevoeld, ik voelde mijzelf daar zelfs veel meer welkom dan bij mijn eigen ouders thuis. Later in de auto raakte dit mij best wel *stiekem natuurlijk*
Dus nee, ik denk niet dat mijn ouders zulke taal dulden. Niet dat mij dat verder kan schelen hoor, ik ben ik, daar moeten ze maar mee leren leven. Maar een beetje om de goede vrede te bewaren snap je wel. *zucht* zijn er meer mensen met vervelende/moeilijke ouders? Kan ik bijna wel een apart topic voor openen zeg.

We proberen het er niet over te hebben met de kleine erbij. Dat is natuurlijk niet leuk om te horen dat oma nooit tijd heeft voor hem. Dat lijkt mij zelfs heel kwetsend voor het mannetje. Maar goed, idd hun gemis, ons leven gaat evengoed door, onze zoon is evengoed wel blij en wij maken sowieso wat van ons leven. Met of zonder opa en oma.
Alleen het rare is (heb ik al eens gezegd volgens mij) de ene opa en oma mogen ze niet zien en zijn daar helemaal stuk van, mijn ouders hebben de luxe dat ze hem natuurlijk gewoon mogen zien, die nemen het niet aan...
 
Jeetje.. Ik heb alles gelezen en moest t gewoon een dag laten bezinken.. Het komt er op neer dat je alles al hebt gedaan.. Lastig zeg. Ik ben iemand die eerst van alles wil doen met praten en duidelijk maken en dan.. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.. Weet je wat dan zie je je kleinkind wel niet meer als het je toch niet interesseert.. Als ik niet al jouw oplossingen zou hebben gelezen zou ik met wat andere oplossingen komen. Maar krijg hier nu echt de kriebels van. Want als ze nu een kwartier voordat jullie zoontje naar bed gaat willen komen dan zou t mij ook spontaan niet uitkomen dat ze langs zouden willen komen. Snap alleen dat je graag echt de reden zou willen weten.. Een echte reden..
 
Terug
Bovenaan