Dan leest hij alleen de uitslag en jij niet ?
Het is natuurlijk ook wel zijn kind en ook zijn leven. Mijn man was ook heel stellig; er kwat een niptest en ook met down syndroom zouden we het laten afbreken. In het begin vond ik dat vrij heftig om te horen, maar hoe meer wij erover spraken en hoe meer ik ging lezen over down syndroom, hoe meer ik voorstander werd van de test.
Ik had net een hele tekst getypt over alle nadelen van down maar dat laat ik aan jou over om te lezen en te onderzoeken.
Wat betreft de niptest; down is niet het enige waar ze op testen, de belangrijkste 2 worden ook getest en dat zijn syndromen waarbij het kindje buiten de baarmoeder komt te overlijden. Deze syndromen zijn niet zichtbaar tijdens de 20 weken echo. Dit heeft bij mij de knoop doorgehakt; het zou mijn hart breken als ik 9 maanden lang een scheppend kindje zou voelen, de babykamer klaar zou hebben en interne verheugd zou zijn om vervolgens afscheid te moeten nemen.
Daar komt nog bij dat mijn man zo stellig was dat hij zei: als je het houdt dan kan ik niet voor jullie zorgen. En mijn droom is een kind, maar mijn man is natuurlijk ook mijn droom. Ik ben al met al super blij dat wij deze test (inclusief nevenbevinding) hebben laten uitvoeren.
Ik raad je aan om gewoon met elkaar in gesprek te gaan, vraag hem naar zijn redenen en sta daar ook open voor. Bekijk de informatie filmpjes en folders op de site van de rijksoverheid. De verloskundige zal (als het goed is) namelijk niet zeggen wat je moet doen dus ik weet niet of je veel wijsheid gaat halen uit dat gesprek binnenkort behalve informatie die je ook alvast online kan vinden op officiële sites.
Heel veel succes met jullie keus.