Partner wil Nipt - Ik eigenlijk niet

Hey! Ik herken mij heel erg in je verhaal, ik hen precies hetzelfde gedaan. Uiteindelijk heb ik mijn vriend kunnen overtuigen door aan te geven dat ik het gevoel heb dat alles gewoon goed zit, er geen rede is tot zorg aangezien er in onze families ook niets afspeelt en we ver buiten de risico groep vallen qua leeftijd. Uiteindelijk omdat het mij ook misselijk maakte van alleen al de gedachte aan een abortus heeft hij gezegd dat hij achter mijn keus staat en als het mij zoveel doet het niet hoeft. Ik heb nu 2 weken terug de 20w echo gehad en alles wijst er op dat wij een gezond dochtertje verwachten. 
Ik weet dat veel zeggen het is maar een bloed test en wat is er erg aan om het te onderzoeken maar iets in mij werd zo naar van het idee ervan, waar dat precies vandaan komt kan ik ook niet uitleggen. Ik hoop dat je nog goed met je vriend kunt praten.

Het is zo ingewikkeld he... volg je je eigen gevoel of probeer je door de ogen van je partner te kijken ( zonder gelijk kwaad te worden op zn stelligheid).
Wij blijven er over praten en praten  en dat maakt het wel allemaal wat zwaar. Maar een beslissing nemen is echt vréselijk. 

Als je wel n test wil uitvoeren is de nipt super betrouwbaar. Bij uitslag nipt krijg je een uitslag alles is goed, of er is mogelijk iets aan de hand. Hij filtert er veel meer uit dan bij de combinatie test, omdat in jou bloed ook cellen van t kindje zitten. wel met als nadeel dat de officiële uitslag bij uw kind mankeert mogelijk iets pas 100% betrouwbaar is na verder onderzoek dmv vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Hierdoor klinkt t of de nipt ernaast kan zitten maar er kunnen ook afwijkende cellen alleen in de placenta voorkomen. Dus heeft de nipt wel gelijk maar zal t kindje dit niet mankeren. 
20weken echo kan de organen goed bekijken, niet alle kindjes met down hebben de veel voorkomende afwijkingen, hierdoor kun je het toch  missen als je alleen een 20w echo laat doen. Wel natuurlijk fijn om te weten dat alle organen en bloedsomloop etc goed is aangelegd. Ook als je t kindje wil houden dat geeft wel even extra geruststelling en kan helpen in de keuze. 
Ik heb dit jaar al deze onderzoeken gehad omdat wij een afwijkende nipt hadden. Wij hadden voor de zwangerschap al keuzes gemaakt wat wij wilde in welke situatie, als het je overkomt kan alles veranderen,  ook evt je beslissing, wij hebben t uiteindelijk afgebroken. Wij zijn  opgelucht dat wij uiteindelijk hetzelfde wilde en er beide achterstonden. Ik denk niet dat iemand je goed kan adviseren. Wel is het belangrijk dat je begrijpt hoe de nipt werkt.

Dag allemaal. 
Uiteindelijk gekozen voor nipt  zonder nevenbevindingen . Vandaag een goed uitslag gekregen gelukkig.  Vooral voor mijn vriend een enorme opluchting. Dat vind ik fijn, al had ik  de test voor mezelf denk ik niet gedaan. 

Terug
Bovenaan