Partner wil Nipt - Ik eigenlijk niet

https://www.knov.nl/vakkennis-en-wetenschap/tekstpagina/504-3/niet-invasieve-prenatale-test-nipt/hoofdstuk/1166/betrouwbaarheid-nipt/
Lees goed in over betrouwbaarheid van de NIPT. Inderdaad, goede uitslag is betrouwbaar. Maar wat als je geen goede uitslag krijgt? Weeg dit af bij de risico's die je (meestal niet) loopt. Leeftijd, familiair belast etc. Betrouwbaarheid van nevenbevindingen is nog lager. Er is altijd vervolg onderzoek nodig. En bij nevenbevindingen weten ze 9 vd 10 keer niet eens wat het betekend. Wat als je een vruchtwaterpunctie moet doen? Of een vlokkentest? Wat zijn daar de risico's van? Hoe lang moet je wachten op de uitslag? 
http://deverloskundige.nl/zwangerschap/subtekstpagina/41/vruchtwaterpunctie
Genoeg te vinden over al deze zaken. Vergelijk en zoek naar betrouwbaarheid van de inhoud. En maak dan je keuze. Je gaat er vanuit dat je een goede uitslag krijgt, maar wat als je die niet krijgt? En wat als later blijkt dat je - gelukkig! - toch een gezond kindje krijgt? Kan je dat dan geloven? Weg onbezorgde zwangerschap, hallo weken van enorme stress.

Hoi,
Vervelend voor jullie dat je hierover nog niet op 1 lijn zit. Er werd in eerdere posts gezegd dat deze syndromen op de echo niet te zien zijn en je het zonder nipt pas bij de geboorte weet. Dat is niet helemaal waar. Alle 3 de syndromen hebben lichamelijke kenmerken die op de 20 weken echo te zien kunnen zijn. (Groeiachterstand, neusbotje, hartafwijking enz)  Natuurlijk kan de echo geen syndroom diagnosticeren, maar kenmerken zijn wel degelijk te zien. Maar ook dan zul je extra onderzoek nodig hebben om het te bevestigen. 
Succes met jullie keuze! 

Lastige keuze!  Het is een onderwerp wat veel gedachten en meningen oproept. Fijn dat hier zo open over gesproken kan worden met elkaar. Heel dankbaar en gelukkig dat ik twee gezonde kinderen heb mogen krijgen. Bij beide besloten om de NIPT niet uit te laten voeren. Ondanks dat ik een oom had met een zware lichamelijke en verstandelijke beperking. Mijn oom kon niet lopen,  praten, zelfstandig eten etc. Maar hij was wel een gelukkig mens en verdiende het om te leven. Op zijn bijzondere manier leefde hij zijn leven, en als mijn opa en oma de keuze hadden gehad dan hadden ze dit niet anders gewild. 
In mijn ogen geeft een NIPT een schijnzekerheid en houden mensen dan teveel vast aan het feit dat alles goed zal zijn en gaan. Zekerheid is er helaas niet in het leven en al helemaal niet als je kinderen in je leven mag krijgen. Vanaf dat een babytje hoe klein ook in je groeit zijn er onzekerheden. 
Blind, doof, autistime,  vorm van (aangeboren) kanker zoals neuroblastoom, stofwisselingsziekte en alle andere aangeboren en chronische ziekte zijn vaak niet zichtbaar op een echo en wel levens bepalend voor een kind en zijn ouders. Daarnaast kan er ook tijdens de bevalling van alles mis gaan waardoor er complicaties optreden zoals zuurstofgebrek en dergelijke. 
Negatieve uitslag van de NIPT dient ook altijd verder uitgebreid onderzocht te worden. Hierbij zijn er ook weer risico's. 
Succes met je keuze en probeer er zoveel mogelijk samen met je partner over te praten om samen rot een passend besluit voor jullie beide te komen. 

Wow wat een mooie reacties.
Het is zo'n gevoelig  onderwerp maar fijn om jullie ervaring en meningen  te lezen. Voor mijn gevoel is het kiezen uit twee kwaden. 
Ik dacht zelfs  nog: heeft het zo toegankelijk maken van de NIPT niet voor veel meer onzekerheid gezorgd... Ik zijn er namelijk geen seconde aan twijfelen als je er alleen achter kon komen met een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. No wat dat ik  dat zou laten doen.
Maar goed, dat is niet de situatie zoals hij nu is en ik zal nogmaals goed alles doorlezen. Daar kreeg ik zelfs al weerstand van en heb dat een beetje uitgesteld. Ik laat jullie weten wat het is  geworden. Dank!

Wow wat een mooie reacties.
Het is zo'n gevoelig  onderwerp maar fijn om jullie ervaring en meningen  te lezen. Voor mijn gevoel is het kiezen uit twee kwaden. 
Ik dacht zelfs  nog: heeft het zo toegankelijk maken van de NIPT niet voor veel meer onzekerheid gezorgd... Ik zijn er namelijk geen seconde aan twijfelen als je er alleen achter kon komen met een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. No way dat ik  dat zou laten doen.
Maar goed, dat is niet de situatie zoals hij nu is en ik zal nogmaals goed alles doorlezen. Daar kreeg ik zelfs al weerstand van en heb dat een beetje uitgesteld. Ik laat jullie weten wat het is  geworden. Dank!

Wij hebben de nipt test gedaan maar dan de uitgebreide meer omdat me vriend graag alles wilde weten. Vond het wel spannend maar als je dan hoort dat alles goed is is het wel een hele opluchting. Moet zeggen dat wij de uitslag ook super snel hadden woensdag geprikt en dinsdag al gebeld. De reden was ook dat we wilde weten dat het niet tijdens de zwangerschap of net erna zal overlijden. 

Wij hebben de Nipt ook laten doen. Er kwam uit dat er aanwijzingen waren voor trisomie 18, het edwardsyndroom, waarmee een kindje niet levensvatbaar is. Paar dagen later in Nijmegen een vlokkentest laten doen, die overigens heel erg mee viel! 2 dagen later de uitslag: ons kindje had idd het edwardsyndroom. Wij hebben de week erna de zwangerschap afgebroken.
Ik lees van iemand het argument: we zijn nog jong, maar daar heeft het niks mee te maken. Dit is gewoon dikke vette pech. Het is eigenlijk een foutje bij de bevruchting, wat iedereen kan overkomen. 
Ik ben heel blij dat wij de test hebben gedaan,  zou niet willen dat ze bij de geboorte er achter komen en ze vrijwel meteen zou overlijden. 
Het was heel zwaar, maar wat zijn wij blij dat we dit zo gedaan hebben....

Hallo, 

Wij zijn momenteel bijna 13 weken zwanger, mijn vriend wil ook heel graag de nipt test laten toen met nevenbevinding. Ik wil dit eigelijk helemaal niet..  omdat ik vind dat hoe dan ook ieder kindje welkom is. zijn reden dat hij dit graag wil is omdat hij zegt dat hij niet zou kunnen omgaan met een kindje wat het syndroom van down zou hebben. 
Ik twijfel heel erg wat ik nu moet doen vooral omdat hij dit zo graag wilt. 

Terug
Bovenaan