PCOS en ziekte van Hashimoto

<p>Hallo allemaal,</p><p>In januari hebben mijn man en ik besloten om te gaan proberen om onze kinderwens in vervulling te laten gaan. Aangezien mijn moeder en zus bekend zijn met PCOS (erfelijk) en Clomid hebben geslikt om een eisprong te krijgen, had ik zelf al het vermoeden dat het bij ons ook niet 'vanzelf' zou gaan. Bovendien heb ik een zeer onregelmatige cyclus van soms wel 50 dagen. In april ben ik hiervoor naar de huisarts geweest, die mij gelukkig serieus nam en me meteen heeft doorverwezen naar de fertiliteitsarts. Hier ben ik begin mei voor het eerst geweest. Aan de hand van een inwendige echo werd meteen de diagnose PCOS gesteld, waar ik zelf ook al bang voor was. Ik kreeg Clomid mee waar ik mijn eerst volgende menstruatie mee zou mogen beginnen. Een dag later werd ik echter gebeld dat mijn bloedwaarden niet goed waren en dit eerst verder onderzocht moest worden door de internist. Ik mocht dus toch niet met Clomid gaan starten. Afgelopen week ben ik bij de internist geweest en het blijkt dat mijn schildklier te traag werkt (TSH: 60, T4:8). Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door de ziekte van Hashimoto (dit krijg ik de volgende keer definitief te horen). Ik kreeg te horen dat ik meteen moest beginnen met het slikken van medicatie (Thyrax 0,100 mg), waarschijnlijk mijn hele leven lang. Dit was op zichzelf al een grote teleurstelling, maar daarbij kreeg ik ook te horen dat ik voorlopig niet zwanger mag raken (traject bij de gynaecoloog wordt voorlopig stopgezet) omdat mijn bloedwaardes dermate verstoord zijn, dat dit niet goed zou zijn voor de ontwikkeling van een baby. Een flinke tegenvaller.  </p><p>Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe lang duurde het voordat de medicatie voor de schildklier bij jullie goed was ingesteld? Mag je Clomid i.c.m. met Thyrax gebruiken? Hoe lang duurde het bij jullie voordat je zwanger raakte? </p><p>Groetjes!</p>

Goedenavond 
Ik heb geen ervaring met een tragr schildklier maar het is heel vervelend om zo jou verhaal te horen. Ik wens jou veel succes de komende periode! En laat de medicatie voor je schildklier maar snel zijn werk doen

Hallo,
Hier hetzelfde probleem... Schildklierproblemen (nog niet officieel de ziekte van Hashimoto, maar ik neem al een half jaar nu L-thyroxine) en PCOS.
Zo lang ik in de niet-stabiele fase zat met mijn schildklier, moesten we inderdaad wachten met onze kinderwens.
Sinds deze maand is mijn schildklier stabiel, maar ik blijf L-Thyroxine nemen.
2 weken geleden gestart met Clomid (mag in combinatie met L-Thyroxine).
Bij de eerste echo op dag 11 (van de eerste ronde Clomid) was er bij mij geen reactie, maar de gynae zei dat dit niks te maken had met de schildklier... Wij moeten dus voorlopig nog wachten, maar ik hoop dat het bij jou allemaal wat vlotter kan gaan!
Succes!
Groetjes, E

Bedankt voor jullie reacties!
@ S-Evelien: Fijn dat je schildklier stabiel is dat je met Clomid mocht starten. Bij mij hebben meerdere mensen in de familie Clomid moeten geslikt, allemaal met uiteindelijk een positief resultaat! Dat het de eerste keer geen reactie heeft opgeleverd, wil niets zeggen. Mijn gynaecoloog gaf ook aan dat het even 'uittesten' is bij welke hoeveelheid je lichaam reageert op de Clomid (en er wordt altijd met een lage dosering gestart ivm de kans op overstimulering). 
Helaas hebben wij afgelopen vrijdag te horen gekregen dat er naast mijn schildklierproblemen en PCOS, ook nog andere afwijkende waardes zijn gevonden in de hormonen. Dus dat moet nu ook eerst verder onderzocht worden. En alsof dat allemaal niet genoeg was kregen we ook te horen dat de kwaliteit van het zaad van mijn man niet optimaal is (wel een goede beweeglijkheid, maar beperkte hoeveelheid zaadcellen). Waardoor we waarschijnlijk een ander traject in moeten gaan op het moment dat we verder mogen gaan met onze kinderwens. Ons traject bij de gynaecoloog is in ieder geval voorlopig stoptgezet, tot de internist weer groen ligt geeft. 
Al met al een flinke tegenslag weer. Naast de onzekerheid over wanneer we door mogen bij de gynaecoloog en of onze kinderwens ooit in vervulling gaat, maar ik me op dit moment ook ontzettend zorgen over mijn eigen gezondheid. 24 juni moet ik weer naar de internist, hopelijk is er dan meer duidelijkheid. 
Groetjes!

Hallo allemaal! 
Ik ben nieuw hier.. Ik heb lang gezocht naar een actief forum voor mensen die in het zelfde schuitje zitten en dan nu eindelijk gevonden! Fijn dat dit er is! ( Al vind ik het ook een beetje eng..) Ik ken niemand in mijn directe omgeving die dit heeft.. 
Ik ben sinds 8 jaar bekend met een traagwerkende schildklier en slik hier vanaf die tijd al medicatie voor. Nu ik inmiddels getrouwd ben en mijn man en ik een kinderwens hebben zijn we begonnen met een pre consult in het ziekenhuis.. Ik wist dat een traagwerkende schildklier gevolgen had voor een zwangerschap dus z'n gesprek leek ons niet onverstandig.. 
Had advies was om eerst eens te kijken naar de waardes van mijn schildklier aangezien deze te hoog waren ben ik doorverzen naar een internist.
Na verschillende bloedonderzoeken kwam eruit dat ik ziekte van hashimoto heb.. Ik had er nog nooit van gehoord er was ook nog nooit over gesproken! Mijn schildklier moest opnieuw ingesteld worden met medicatie (deze was 25 mcg euthyrox) deze werd langzaam opgebouwd naar 112,5 mcg. Deze was na 6 mnd goed ingesteld vanaf nu mocht ik elk half jaar bloedprikken mits ik niet zwanger zou zijn dan moest ik het natuurlijk melden... We kregen groen licht om het een tijdje te proberen... 
In de tussen tijd kreeg ik een hernia.. Ik heb veel pijnstillers geslikt en onze kinderwens was even op een lager pitje komen staan. Maar goed ook want een kinderwens / zwangerschap en pijnstillers gaan niet samen.. 
Na een half jaar ging het beter met mijn rug.. Maar ik was al z'n 3 maanden niet ongesteld geworden wat ik nog niet zo gek vond.. Stress, alle pijnstillers, trage schildklier en altijd al een onregelmatige cyclus gehad.. Toch meldde ik het bij mijn huisarts ik had immers altijd al vraagtekens bij mijn cyclus... Zij verwees meteen ons door naar de gynaecoloog. Na verschillende onderzoeken kwam eruit dat ik PCOS had... 
Ook hier hadden we nog nooit van gehoord.. Zo zijn we binnen een jaar tijd in een heel "traject" gekomen met veel teleurstellingen.. Ondanks alles blijven we positief gelukkig is er veel mogelijk maar toch merk ik dat het allemaal niet zo mee valt.. 
Ik ben begonnen met het slikken van primolut om de menstruatie op te wekken en vervolgens met 50 mg clomid. Na verschillende inwendige echo's blijkt dit niet het gewenste effect te geven... Mijn lichaam lijkt er niet op te reageren...Nu heb ik opnieuw primolut om weer een menstruatie op te wekken.. De 28 dagen waren immers ook om dus nu ronde 2: primolut en 100 mg clomid. 
Dit is waar we nu staan... Hopen dat ik erop reageer!! Zo niet gaan ze opnieuw mijn schildklier onderzoeken ws.. 
Mijn man en ik hadden eerst besloten om alles voor ons zelf te houden en dat deed ik ook tot vandaag..  ik kwam er achter dat dit voor mij erg moeilijk werd en graag mijn verhaal bij iemand kwijt zou willen.. 
Ik hoor ook graag hoe andere erin staan! 
Groetjes! 

Wow, ik herken me perfect in je verhaal! Ik ben in januari 2019 gestopt met pil en mijn regels waren er na 4 maanden nog niet... Ik ben dan naar de huisarts geweest voor een bloedonderzoek en daar bleek dat ik ook de ziekte van hashimoto heb en verhoogde testosteron levels. Ik neem nu reeds 2 maanden thyroxine maar het is nog wat zoeken naar de juiste dosis (elke maand bloed trekken). Alleen daarmee kwamen mijn regels niet op gang, dus ben ik maar naar de gynaeco geweest en die heeft pcos vastgesteld (te veel testosteron in bloed en duidelijke cystes op echo). Ik heb ondertussen mijn eerste kuur clomid er op zitten, 50mg, en ik had een goede ovulatie maar alleen veel later dan verwacht (cyclus van 41 dagen). Dus zijn we nu gestart aan 100mg. Mijn tweelingzus is overigens tegelijk met mij gestart en zit ook in haar 2e ronde clomid! 

Idd! Verhaal komt redelijk overeen.. Lijkt me wel fijn dat je het er met je zus over kan hebben die weet dan ook precies wat het allemaal inhoud..
Ik begin overmorgen met clomid 100 mg.
Heb je veel last van de bijwerkingen? Ik had bij de 1e ronde weinig last van de primolut maar nu toch wel veel last van misselijkheid buik en rugpijn maarja 't hoort er allemaal bij helaas..
Met de clomid had ik alleen last van opvliegers denk dat dat dalijk miss nog wel erger wordt maar we zullen zien.. Moet voor nu even afwachten.. Dat duurt altijd zo lang voor je gevoel he?!
Wanneer moet je weer op controle? Hopelijk slaat de clomid goed aan! Succes! 

Ik heb deze namiddag mijn 11dagen echo voor mijn eerste kuur op 100mg, dus het is heel spannend. Ik hoop dat ze voorstelt om een spuitje te plaatsen om ovulatie te stimuleren, dat de cyclus niet weer veel te lang duurt. Maandag moet ik ook weer naar de endocrinoloog. 
Ik heb weinig last van die clomid, alleen acné en soms wat neerslachtigheid (al kan dat ook door de onzekerheid zijn). 
Ja dat is waar, mijn zus is trouwens huisarts. En we hebben een andere gynaecoloog dus het is wel leuk dat je via via dan altijd een second opinion hebt.
Ik hou je op de hoogte. 

Terug
Bovenaan