PCOS en ziekte van Hashimoto

Ja das balen idd! Dat spuiten lijkt me ook heftig hoor.. hopen dat dat wel goed resultaat geeft! Zijn je schildklier waardes nu wel goed? Dat is ook lastig voor die goed ingesteld is maar wel erg belangrijk schijnbaar..
Heel veel succes maandag miss dat het dan toch iets gedaan heeft wie weet..
Groetjes!

Wel ik stond eerst op 75 en dat was te veel. Nu 50, en maandag terug bloedtest dus hopelijk is dat goed. (voor mijn eerste patiënt naar het ziekenhuis voor de endocrinoloog en na mijn laatste patiënt terug voor die echo, topdag wordt dat xp). Idd die spuitjes lijken me vooral praktisch een hele rompslomp! 
Aangezien ik zelf in de medische sector zit heb ik met collega's overlegd van een paar ziekenhuizen voor die schildklier. Een te snel werkende schildklier is gevaarlijk voor geboortedefecten, dus dat moet zeker vermeden worden en in die periodes mag je niet zwanger worden . Een te trage schildklier kan normaal weinig problemen geven voor de foetus (had ik toch begrepen), alleen is het moeilijker om dus te ovuleren en dus zwanger te worden. Mijn hashimoto is momenteel subklinisch (sluimert al zo'n 10 jaar bij me, mama heeft 't ook en is pas aan 50 gestart met medicatie) wat betekent dat schildklierhormoon net nog aan de ondergrens zit maar mijn tsh veel te hoog is (dus mijn schildklier moet te veel moeite doen om dan nog maar weinig te werke)  en ik behandelde het normaal nog niet. De endocrinoloog van AZ St Jan Brugge was van mening nog niet te behandelen tot conceptie en dan wel schildklierhormoon te geven omdat je dan sowieso meer nodig hebt. Maar in AZ Alma, AZ Zeno en AZ St Lucas stelden ze voor om toch in een lage dosis te starten om kans op goede ovulatie te verhogen. Dus als ik de dokters mag geloven, is Hashimoto eigenlijk geen ramp voor conceptie, en komt het vaker voor in combinatie met pcos.
Ik redeneer vooral dat ik beter alles oké zet, omdat alle kleine beetjes helpen zeker? Begin dit jaar van een 60 uren werkweek naar een 42 uur week gegaan, gestart met sporten, geen alcohol meer, detox van mijn pil... Meer kunnen we niet doen zeker?

Sinds deze week (juli ‘19) weet ik dat ik ook PCOS heb. Had al zo’n vermoeden na wat opzoekwerk. Had pas op mijn 16 jaar mijn maandstonden (ms) en kreeg ze maar een keer of 3 per jaar. Op mijn 18 gestart met de pil zodat er regelmaat in mn ms kwam. Ondertussen ben ik 10j samen met mijn vriend (sinds 2,5j mijn man) en ben ik in december ‘18 gestopt met de pil. Op deze 7 maanden heb ik nog maar 3x mijn ms gekregen. Redelijk frustrerend want ik dacht meteen aan de jaren voor dat ik de pil nam. 

De gynaecoloog heeft deze week PCOS vastgesteld. Daar boven komt dat ik sinds juli ‘18 weet dat ik Hashimoto heb. En in diezelfde maand kreeg ik te horen dat ik reuma had in een vergevorderd stadium. Had al jaaaaren last van mijn gewrichten, maar ben iemand die niet snel naar de dokter gaat. Toen ik mijn teen en vinger niet meer kon bewegen en die zeer dik zag van de zwelling én ik ook niets meer kon kauwen omdat mijn kaakgewricht geblokkeerd was liet ik me eens deftig onderzoeken. 

Ik wist toen al dat ik het jaar daarna aan kinderen ging beginnen (leek me leuk om kinderen te maken als we 10j samen waren) dus de reumatoloog was al op de hoogte. Door mijn kinderwens mag ik niet alle medicijnen tegen reuma gebruiken. Ik ben dus zeer beperkt in mogelijkheden. Ik neem nu dagelijks 6 pillen salazopyrine en 2 pillen plaquinel. Zolang ik niet zwanger ben neem ik 1a2 pillen Diclofenac (ontstekingsremmer) per dag om de dag door te komen want de reumapillen alleen zijn niet sterk genoeg. Vanaf ik weet dak zwanger ben zal ik hier mee moeten stoppen. 
Daar boven op neem ik nog 1,5 pil L-thyroxine voor de schildklier (1 pil van 75 en 0,5 pil van 25). Heb ook zeer veel allergieen dus 2 pillen cetrizine per dag. Heb ook steeds een te kort aan ijzer en vitamine D dus ook daar neem ik vitaminen voor. Heb ook een vernauwde luchtpijp dus 2x puffer per dag van Inuvair en in geval van ademnood heb ik een puffer van Ventolin. Verder heb ik ook last van psoriasis en gebruik ik een zelfgemaakte shampoo vd apotheker en zelfgemaakte zalf (afwisselend met en zonder cortisone).
Ik nam foliumzuur in maar nu moet ik Inofolic (voedingssupplement op basis van myo-inositol en foliumzuur) nemen aangezien ik PCOS heb. Dit zou er voor moeten zorgen dat mijn cyclus terug regelmatig wordt. Ik ben eens benieuwd! Morgen start ik met myo-inositol (2 zakjes per dag). Zit momenteel op dag 61 van deze cyclus. 

Ik voel me soms echt een wandelende apotheker. ? Hoop echt dat ik al deze kwalen niet doorgeef aan mijn kinderen want de psoriasis, astma en reuma heb ik van mijn vader geërfd. ?

Goh snap dat je je soms een wandelde apotheek voelt! Is ook niet niks!! Heel veel succes iig! Hopelijk helpt het allemaal..
Ik moet maandag naar het zh voor 1e echo deze cyclus (dag 10) ben zo benieuwd of 100 mg aan slaat!!

Heel veel succes allemaal!! Ik lees het wel weer.. 

He jongens, 
Hier staat de schildklier eindelijk goed. 
Vandazg eerste spuitje pregnyl gezet in cyclus clomid 100 (auw mijn bil zeg xp). 
Good luck ladies! 

Oké heel veel succes dan!! Wat houd dat in dan die pregnyl? Krijg je dat ook standaard als je clomid gebruikt ofzo dan? Bij mij zag het er nu goed uit er was duidelijk 1 eicel groter geworden. Moet as donderdag weer terug. Zat nu op 15 mm. Hopelijk zet 't door dit keer..

Clomid doet je eitje rijpen maar het moet nog vanzelf springen dan. Bij miu gebeurt dat niet dus neem ik daarvoor pregnyl als 't eitje goed gerijpt is. Dat is eigenlijk hcg maar reageert zelfde als lh 

Terug
Bovenaan