peuterspeelzaal en kinderdagverblijf

Mijn kinderen gaan al, sinds ze 3 maanden zijn, naar een heel fijn kinderdagverblijf. Ik werk 4 dagen in de week en mijn man ook, zo gaan ze samen 3 dagen naar het kdv. Mijn oudste dochter is nu 2 en als ik of mijn man niet zou werken, zou ik haar naar een peuterspeelzaal gaan brengen. Nu vraag ik me af of iemand me kan vertellen of de peuterspeelzaal meerwaarde heeft naast een kinderdagverblijf. Ze spelen nu ook al met andere kindertjes en met speelgoed dat we thuis niet hebben.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Johanna

Hoi Johanna,
Ook onze dochter (inmiddels ruim 4 jaar) is vanaf haar 3 maanden naar een geweldig kinderdagverblijf gegaan. Zij is daar, vanaf het begin tot ze naar school ging, 2 dagen per week naartoe gegaan en daarnaast nooit naar een peuterspeelzaal. Alhoewel ik zelf dus geen ervaring heb met peuterspeelzalen, ben ik absoluut van mening dat zij voldoende "voorbereid" is geweest op de basisschool door haar 2 dagen kinderdagverblijf en heeft naar mijn mening een peuterspeelzaal geen meerwaarde. Ik denk zelfs dat een dagverblijf eerder meerwaarde heeft, omdat ze daar - naast samen spelen - ook samen leren slapen en eten, doordat ze daar hele dagen zijn, terwijl het bij een peuterspeelzaal naar mijn mening meer om het leren omgaan/spelen met andere kinderen gaat. Als ik mijn dochtertje nu vergelijk met kinderen die alleen maar naar een peuterspeelzaal zijn geweest, dan vind ik haar vaak zelfstandiger en socialer dan anderen.
Natuurlijk is dit voor iederen persoonlijk en is dit alleen maar míjn mening, maar voor onze dochter is het 2 dagen in de week naar een kinderdagverblijf zijn geweest absoluut de juiste keuze geweest! Hopelijk heb je hier iets aan!
Groetjes van Esther

Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring met een peuterspeelzaal omdat ik thuis ben voor de kindjes. Ik denk dat het voor een kind wat niet naar het kinderdagverblijf gaat heel erg goed is om naar een peuterspeelzaal te gaan. Ze leren er inderdaad met andere kindjes te spelen, samen wat te eten en te drinken, te zingen etc. Op een kinderdagverblijf wordt daar altijd al aandacht aan gegeven, maar dat kost dan ook veeeeeel meer. Meerwaarde heeft een peuterspeelzaal niet, maar minder ook niet....want bij beide instanties worden er samen activiteiten georganiseerd.

Ik heb mijn oudste dochter op het KDV gehad en dat was helemaal leuk! Helaas kreeg ze koorts stuipen en hebben we besloten dat ik thuis bleef voor de kinderen. Amber miste het KDV en met 2,5 jaar heb ik haar naar de PSZ gebracht. Prachtig vind ze het. Ze leren daar lekker in een groep spelen en ook in de kring zitten en zo. DIt is wel fijn als ze dat al kunnen voordat ze naar de kleuterschool gaan. Ik vind eigelijk dat je gewoon het beste per kind individueel kan kijken wat ze leuk vinden en wat goed voor ze zouden zijn. Mijn dochter had enorme behoefte aan andere kindjes en omdat ze niet meer naar het KDV ging, gaat ze lekker naar de PSZ.

Succes!

Hoi Johanna,

Volgens mij is het grootste verschil tussen een KDV en de PSZ dat het KDV echt af opvang kan wordne gezien. Bij de PSZ wordt meer van de ouders gevraagd, bv voorleesdagen meehelpen op andere momenten.

Mijn zoontje van 2 gaat naar het KDV, en daarom doen we hem niet naar de PSZ, dat wordt mij te druk. Ben je 'm steeds aan het wegbrengen...........

Groetjes Angela

Mijn dochter is van haar 2e tot haar ze net 3 was naar het KDV gegaan, toen veranderde mijn werksituatie en werd dat onbetaalbaar. Nu zit ze op een peuterspeelzaal, vier ochtenden in de week, en behalve dat ze aan nieuwe kinderen en een nieuw systeem moest wennen, bevalt het ook prima.
Een peuterspeelzaal is gewoon veel korter in tijd; eten etc. zijn niet deel van het programma. Bij het KDV leerde ze veel meer regels en vaardigheden van andere kinderen, zoals aankleden, wachten op anderen etc. Ze kijken en leren, natuurlijk. Maar of dat nou een reden is om ze naar het KDV te brengen...
Ik zou vooral naar jezelf kijken, qua tijdsplanning en financien, en wat het beste is voor jullie situatie.
Ik zie de PSZ als een plek waar ze sociaal bezig is, lekker creatief bezig is en zich uit kan leven. Beter dan thuiszitten, wat mij betreft. En het KDV zie ik echt als een prima soort opvang. Allebei goed dus.
Succes ermee.

Het voordeel van een psz is dat ze (op een speelse manier) de ontwikkeling van je kind in de gaten houden en alvast trainen (nou ja, vooral bij de oudere kinderen)voor de kleuterklas. Daarnaast zitten er op een kdv vaak kindjes uit een veel groter gebied en is de kans op een psz dus groter dat ze alvast "vriendjes en vriendinnetjes" opdoen voor de basisschool, zodat ze daar al iemand kennen en dat maat het vaak wat minder eng.

Hallo  
Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt mijn dochtertje gaat nu ook naar de peuterspeelzaal en zelf heb ik op een kdv gewerkt maar veel verschil is het niet ja alleen dat een peuterspeelzaal voor 1 dagdeel en geen hele dag is.
Ik denk dat als ik jou was ik het niet zou doen sorry dat ik dit zeg ik wil je niet aanvallen maar ze gaan al 3 dagen in de week naar het kdv, mijn mening is dat dat meer dan genoeg is.
Je wil zelf toch ook nog wel tijd met je kinderen doorbrengen?
Misschien kun je het trouwens ook eens op het kdv vragen die hebben vast  ook wel een antwoord.

Terug
Bovenaan