peuterspeelzaal en kinderdagverblijf

Ik zelf werk op een kdv. En ik zie regelmatig dat ouders naast de dagen van de kinderopvang ook nog kiezen voor een psz. Wat ik merk aan die kids is dat ze erg in de war raken. Ze hebben in een keer twee keer zoveel kids en juffies. Weten in het begin niet wat het verschil is, raken echt uit hun doen. Vooral als je kind je al 3 dagen naar het kdv gaat, heeft het in mijn ogen geen meerwaarde. Mijn dochtertje gaat als ik werk naar de opa's en oma's. Haar heb ik dus wel naar een psz gedaan. Want ik denk dat het wel goed is voor een kindje om alvast te wennen aan andere kids. Delen, samenspelen, knutselen, zingen, etc.
 
Hoi!

Ik zelf werk op een kdv en mijn buuv op een psz. De ervaring van ons is dat een psz veel gestructuureerder is. Niet dat er bij mij geen structuur is...Maar bij haar gaat het om 3 uurtjes op een dag. In die 3 uur Moet zij knutselen, buiten spelen en wat eten en drinken. Ook moeten de kinderen als ze binnen spelen meer verdeeld spelen, iets wat bij ons niet moet. En als wij niet willen knutselen  dan gaan we lekker naar buiten of we doen het 's middags...

Ook heb ik wel van vriendinnen gehoord die juf zijn dat er wel degelijk verschil is tussen de kids van de psz en het kdv. Die van de kdv zijn zelfstandiger en weten meer hoe om te gaan met kinderen en laten niet snel het kaas van hun brood eten. Die van de psz weten om te gaan met de structuur in de klas. Zoals er mogen er maar 3 in de bouwhoek en 2 in de poppenhoek. Allebei heeft het dus voordelen, maar wel verschillende.

Zelf zit mijn zoontje 2 dagen op het kdv bij mij in het dorp. Het is een straf als ik hem niet breng en hij heeft daar al echte vriendjes, die samen met de moeders al bij ons komen spelen(en andersom) en ze komen straks ook weer bij hem op school! Dat vind ik dan wel weer het leuke van de kdv's, want dat gebeurd erg vaak dat ze elkaar weer zien op de basisschool.
 
Hai allemaal,

Kom hier ook net kijken en vind het onderwerp wel interessant. Er zijn al jaren discussies over KDV en PSZ en ik ben het met de meesten eens dat je vooral naar jezelf en naar je kind moet kijken.
Ik ben juf en daarnaast moeder van een zoontje. (aug.2002) De afgelopen 2 jaar heb ik een studie gevolgd. Het eerste jaar van mijn studie was onze zoon 3 á 4 dagen (en nachten) in de week bij zijn opa en oma. Ze wonen ver weg en er was geen andere oplossing. KDV was veel te kostbaar geworden. Sinds afgelopen september gaat onze zoon nog 2 dagen (en nachten) naar opa en oma en 1 dag naar het KDV. Door de nieuwe wet is het voor ons nu wel betaalbaar geworden.
De dag nadat hij op het KDV is geweest, is hij vreselijk druk. Soms heb ik het idee dat ze de kinderen maar aan laten rennen en hij moet dan thuis eerst weer wennen. Als hij 's middags uit bed komt, is het weer over. Bij opa en oma heeft hij dezelfde regels als thuis, dus meer structuur en duidelijkheid.

Het grootste verschil tussen een KDV en een PSZ is inderdaad de dagindeling. Natuurlijk leren ze bij een KDV met elkaar om te gaan en op hun beurt te wachten, maar op een PSZ worden de peuters echt voorbereid op groep 1. Ze leren in hoeken te spelen, keuzes te maken en ze leren om op een stoeltje in een kring te zitten.
Het KDV is wat "huiselijker" in de dagindeling en de PSZ wat "schoolser."

Zelf hebben wij er bewust voor gekozen om onze zoon pas met 2 jaar naar een KDV te doen. De eerste 2 jaar hebben wij hem de basis van de opvoeding meegegeven.
De leidsters kunnen dat ook heel duidelijk merken. Toen hij voor het eerst kwam, kon hij al zelf zijn brood en fruit eten zonder te knoeien, wat voor de leidsters een hoop tijd scheelt. Het maximum aantal dagen naar een KDV zou voor mij ook 3 zijn. Als ouders zijnde wil je toch graag zelf de opvoeding bepalen. (ga ik tenminste van uit) En het is voor je kind ook belangrijk om rust te vinden/krijgen.

Na de zomervakantie gaat onze zoon niet meer naar het KDV, maar naar de PSZ. Hij is dan ruim 3 jaar. De andere 2 dagen gaat hij naar opa en oma. Volgend jaar gaat hij naar school en dan is dat ook over, dan logeert hij waarschijnlijk eens een weekend of een aantal dagen in de vakantie bij opa en oma. Dan worden ze weer de verwen opa en oma, i.p.v. de opvoed opa en oma.

Groet,

Caroline
 
ik ben moeder van anouk van bijna 2 en ons 2e kindje kan ieder moment geboren worden.ik heb anouk nooit naar een kdv gerbracht omdat ik daar erg tegen en. ik vind dat als je voor kinderen kiest je als moeder zijnde ook echt moeder moet zijn en niet voor jezelf moet kiezen maar voor je kind(eren). sommigen zullen dat ouderwets vinden maar dat is het absoluut niet. wij hebben dan misschien wat minder geld te besteden omdat ik niet werk maar dat vind ik minder belangrijk dan thuis opvoeden. jonge kinderen hebben vooral nog de behoefte aan hun moeder en aan structuur en dat ontneem je ze als ze een paar hele dagen naar een opvang worden gebracht. er word vaak fel gereageerd als mensen hun hond hele dagen alleen thuis laten omdat ze zonodig moeten werken. dan wordt er ook gezegd dat je geen hond moet nemen voor alleen savonds en in het weekend, maar met kinderen kan dat zeker wel??ouders die hun jonge kinderen naar een opvang brengen komen met  smoesjes als  "mijn kind kan met anderen kinderen spelen en leren omgaan  en ze leren delen" maar mijn dochter leert ook delen maar dan met mij en haar vader en andere kinderen die op visite komen of neefjes en nichtjes en haar aankomende broertje of zusje. daarbij spelen kinderen van onder de 2,5 a 3 jaar nog niet echt met elkaar dat lijkt maar zo. anouk gaat over een half jaar wel naar de psz want dan is ze erpas aan toe om een paar keer per week een paar uurtjes van huis te gaan zonder dat haar moeder erbij is. een psz vind ik wel kunnen omdat het dan voor het kind is en niet een dumpplek omdat moeder haar carriere belangrijk vind. je kinderen zijn een veel belangrijkere carriere. mijn moeder zorgt ook thuis voor haar kinderen en ik heb veel plezier beleefd aan de psz vroeger en ik ben er echt niet slecht of dom van geworden van het thuisblijven tot mijn 2,5 jaar. ook heb ik nooit problemen gehad met contacten leggen. als kind zijnde niet en als volwassene ook niet. ik leer mijn dochter zelf de dingen die op deze leeftijd belangrijk zijn en wij spelen ook buiten en knutselen ook. anouk is ook zelfstandig en leert de dingen die straks belangrijk zijn op school, zoals wachten op haar beurt en niet slaan  en niet  dingen afpakken. daar hebben wij echt geen anderen voor nodig! en dan komt het er nog bij dat ik niks mis van haar babyjaren, de meest speciale jaren die nooit meer terugkomen. ik hoef nooit te horen van een ander dat ze haar eerste stapje heeft gezet of haar eerste woordje heeft gezegd (als je dat al hoort van de mensen van het kdv omdat ze niet alle tijd hebben om dat bij te houden van ieder individuutje) en ik heb kunnen zien hoe zij haar eerste tekening maakte. ik weet dat ik nooit spijt zal hebben van deze keuze maar alle moeders die carriere maken belangrijker vinden dan zelf voor hun baby's zorgen kunnen dat niet met zekerheid zeggen. begrijp me niet verkeerd ik wil hier niemand mee kwetsen maar ik wil dat vrouwen  hierover nadenken voordat ze kinderen nemen. want een kind neem je toch ook vooral om van te genieten? je kunt niet alles willen in het leven en zeker niet werken EN van je baby genieten. sorry als ik hier toch iemand mee gekwetst heb want ik wil absoluut niet zeggen dat werkende moeders slecht zijn voor hun kinderen maar het wordt vanzelfsprekend gevonden als beide ouders werken tegenwoordig en als je dat niet doet wordt je raar aangekeken omdat je dan ouderwets zou zijn en en er wordt gedacht dat je niet genoeg geld te besteden hebt. er zijn genoeg dingen waar je op kunt bezuinigen als je stopt met werken als je zwanger bent en je kunt ook van tevoren sparen.
groetjes!
 
Woho sandra84, het ging om de vraag of een kind dat naar een kdv gaat daarnaast ook naar een psz zou kunnen, en wat de verschillen zijn. Dan vind ik jouw reactie daar niet veel mee temaken hebben.
Onze oudste gaat naar de psz sinds hij 2 jaar en 1 maand is. De start-leeftijd is in principe 2 jaar en 3 maanden maar er zijn nauwelijks wachtlijsten in onze gemeente. Omdat ik geen baan heb en onze zoon niet naar een kinderdagverblijf gaat leek het ons wel goed om hem naar de psz te laten gaan. Hij went aan de structuur van zo'n ochtend, aan de juffen en de andere kinderen ineen "schoolse"situatie (het is toch iets anders dan thuis of bij een ander kind, of buiten te spelen met anderen).  
Juist dat hele gestructureerde past heel goed bij ons jongetje, omdat hij graag weet wat er gaat gebeuren, hij heeft die rgelmaat nodig, net als thuis. Het is een goede voorbereiding op de basisschool. Verder leert hij nu kinderen kennen die hij ook op de basisschool weer zal zien.
Over een kdv kan ik niet meepraten, maar de psz bevalt ons heel goed.
Het meehelpen als ouder valt wel mee. Juist leuke dingen: mee naar speeltuin of kinderboerderij, en af en toe een avondje schoonmaken. Ook wel gezellig om andere ouders te leren kennen.
 
Ja Sandra84, ik voel mezelf ook enorm aangevallen. Mijn  oudste is  vanaf 3 maanden naar een kdv gegaan en de jongste vanaf 2 maanden. 2 Dagen per week. Zij vinden het er fantastisch en mijn vriend kan zo 4 dagen werken en ik 3. Nou ja, tot nu toe dan. Mijn baan houdt op en een kdv wordt nu dus erg duur. Mijn oudste gaat zo  gaat zo naar school, maar mijn meisje is net 2 geworden. Zij geniet zo van haar vriendjes en vriendinnetjes op het kdv dat ik het vreselijk vind haar daar weg te moeten halen. Doe ik ook nog even niet. Nu tijdelijk gewoon overstappen op 1 dag kdv,  maar als ik werkeloos wordt zal dat wel een psz moeten worden, financieel gezien. Er is vast niks tegen op een psz en meer met  structuur  leren omgaan is zeker niet slecht voor mijn meisje, maar haar vriendjes zal ze zeker missen. Die kunnen we blijven opzoeken (maar dat wordt toch minder) en ze zal ook  nieuwe vriendjes krijgen, maar de leidsters zullen we niet meer zien en naar allemaal wordt vaak gevraagd. En mensen  die je graag ziet verlies je niet graag uit het oog, ook een kind niet.  
 
ientjemientje, mijn reactie ging toch duidelijk over kdv en psz. als ik tegen een kdv ben ben ik natuurlijk ook tegen een kdv in combinatie met een psz. ik vind wel dat je je kind naar een psz kunt brengen omdat dat voor het kind zelf is. het kind is dan ook oud genoeg.
samhy, ik vind 2 en 3 maanden toch echt veel te vroeg. maar als jij daar 100% achter staat, wie ben ik dan om je tegen te spreken? jij bent de moeder van je kindjes dus daar kan ik niet over oordelen, hoe jij moet opvoeden. zo heb ik het niet bedoeld natuurlijk. ik zeg gewoon eerlijk wat ik er van vind en dat doe jij ook.
 
Laat iedereen vooral haar eigen mening hebben over hoe je je kinderen opvoedt, maar laten we elkaar vooral in onze waarde laten!
Ik verbaas me vaak over het gebrek aan solidariteit dat veel vrouwen onderling hebben, ook op mijn werk. Ik hoor trouwens nooit dat fulltime werkende vaders slechte vaders gevonden worden....
Ik ben zelf een fulltime werkende moeder (ja, ik zit nu op mijn werk in de pauze  in te loggen)  van 2 kinderen en ik vind mijzelf totaal geen slechte moeder. Onze kinderen zijn erg lief en tevreden en ontwikkelen zich (zover) to hele fijne kleine mensjes.
Wij hebben onze kinderen 2 dagen op het kdv, de overige drie dagen heb ik een oppas aan huis. In principe werk ik op een van die dagen thuis, zodat ik er zelf ook ben.
Mijn kinderen zitten op een verticale groep, wat leuk is omdat ze zo samen zijn en wat (vind ik) voordelen heeft voor de kleinste omdat ze relatief veel aandacht krijgt van de leidsters (weinig babies). De oudste heeft echt vriendjes op het kdv en ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat kinderen van 2.5-3 nog niet samen spelen. Wel vind ik dat met name de oudste omdat ze zo intensief bezig is en toch minder slaapt dan thuis, erg moe kan zijn. Ik heb eraan gedacht de oudste ook op een psz te doen, maar ik vind twee dagen kdv eigenlijk wel genoeg voor haar. Dat is meer een gevoel dan een rationele overweging. Misschien dat ik nog van gedachten verander als ze drie is. Wel ga ik binnenkort naar muziekles voor peuters (1 uur per week)  met haar, heel spannend hoe ze dat zal vinden!
Wel vind ik het leerzaam om alle reacties te lezen van jullie allemaal.
 
Terug
Bovenaan