Hai allemaal,
Kom hier ook net kijken en vind het onderwerp wel interessant. Er zijn al jaren discussies over KDV en PSZ en ik ben het met de meesten eens dat je vooral naar jezelf en naar je kind moet kijken.
Ik ben juf en daarnaast moeder van een zoontje. (aug.2002) De afgelopen 2 jaar heb ik een studie gevolgd. Het eerste jaar van mijn studie was onze zoon 3 á 4 dagen (en nachten) in de week bij zijn opa en oma. Ze wonen ver weg en er was geen andere oplossing. KDV was veel te kostbaar geworden. Sinds afgelopen september gaat onze zoon nog 2 dagen (en nachten) naar opa en oma en 1 dag naar het KDV. Door de nieuwe wet is het voor ons nu wel betaalbaar geworden.
De dag nadat hij op het KDV is geweest, is hij vreselijk druk. Soms heb ik het idee dat ze de kinderen maar aan laten rennen en hij moet dan thuis eerst weer wennen. Als hij 's middags uit bed komt, is het weer over. Bij opa en oma heeft hij dezelfde regels als thuis, dus meer structuur en duidelijkheid.
Het grootste verschil tussen een KDV en een PSZ is inderdaad de dagindeling. Natuurlijk leren ze bij een KDV met elkaar om te gaan en op hun beurt te wachten, maar op een PSZ worden de peuters echt voorbereid op groep 1. Ze leren in hoeken te spelen, keuzes te maken en ze leren om op een stoeltje in een kring te zitten.
Het KDV is wat "huiselijker" in de dagindeling en de PSZ wat "schoolser."
Zelf hebben wij er bewust voor gekozen om onze zoon pas met 2 jaar naar een KDV te doen. De eerste 2 jaar hebben wij hem de basis van de opvoeding meegegeven.
De leidsters kunnen dat ook heel duidelijk merken. Toen hij voor het eerst kwam, kon hij al zelf zijn brood en fruit eten zonder te knoeien, wat voor de leidsters een hoop tijd scheelt. Het maximum aantal dagen naar een KDV zou voor mij ook 3 zijn. Als ouders zijnde wil je toch graag zelf de opvoeding bepalen. (ga ik tenminste van uit) En het is voor je kind ook belangrijk om rust te vinden/krijgen.
Na de zomervakantie gaat onze zoon niet meer naar het KDV, maar naar de PSZ. Hij is dan ruim 3 jaar. De andere 2 dagen gaat hij naar opa en oma. Volgend jaar gaat hij naar school en dan is dat ook over, dan logeert hij waarschijnlijk eens een weekend of een aantal dagen in de vakantie bij opa en oma. Dan worden ze weer de verwen opa en oma, i.p.v. de opvoed opa en oma.
Groet,
Caroline