Pijnbestrijding bevalling

Ik heb bij de eerste een remifentanyl pompje gehad. Ik voelde de pijn nog goed. Maar de weeenstorm nam af en ik werd zelf rustiger onder de pijn. Viel zelfs in slaap tussen de weeen door. Ik vond het wel naar dat ik door dit spul de gebeurtenissen niet goed op een rij kreeg. Je bent veel minder bewust aanwezig. Ik had een traumatische bevalling en dit spul heeft de beleving ervan wel beinvloed. Maargoed als alles gewoon normaal verloopt zal dit niet de meest vervelende bijwerking zijn. 
De tweede was een stortbevalling in 45 min van 3 cm naar baby op de buik. Ik heb het uitgegild van de pijn. Maar er was absoluut geen tijd voor pijnbestrijding in welke vorm dan ook. En ik weet wel dat ik volledig verbouwereerd was dat ik al zat te persen voor ik kon wennen aan dat het op gang was gekomen. En dacht: oh yess dan is het zo voorbij! Pijnbestrijding kwam niet zo in me op. Maar als het anders liep en ik had het gewild, dan was ik ws weer voor remifentanyl gegaan. Omdat een ruggenprik veel naardere bijwerkingen kan hebben, zoals dat ie niet werkt, je persweeen wegneemt, of je krijgt een infectie waardoor jij en je kindje antibiotica moeten. Tens geloof ik persoonlijk niet zo in. 
Ik heb voor het hechten van mijn totaalruptuur een verdoving via ruggenprik gehad. Dat vond ik vervelend maar niet superpijnlijk. Maargoed, dat is geen infuus. 
 
Ik heb bij mijn 1e bevalling een ruggenprik gehad.
Ik wilde ook graag zonder maar toen ik na 11 uur nog maar op 4 a 5cm zat kon ik niet meer.
De ruggenprik vond ik hemels en kon echt even bijkomen tot het persen. 
Een katheter krijg je zoiezo altijd tijdens een ruggenprik.  Verder had ik gewoon persdrang.
Bij mijn 2e bevalling wilde ik ook heel graag een ruggenprik.  Waarom pijn leiden als dit niet hoeft?
Helaas ging het te snel bij mij en kreeg ik een morfine pompje.  Moet zeggen deze was ook ontzettend fijn . Alleen schrok ik van de  overgang van een gewone wee naar een pers wee.
Dit heb ik met een ruggenprik nooit gevoeld  zo intens en de pijn . Maargoed na 10 minuten persen was dit ook klaar.
Moet zeggen dat ik van de morfine pomp veel sneller weer op de been  dan met een ruggenprik dat is wel weer een voordeel.  Eigenlijk is z'n morfine pomp gelijk uitgewerkt 
Tegenwoordig mogen ze ook het lach gas weer gebruiken geen idee wat dat is maar dit zou ik best de volgende keer willen proberen. Wellicht voor jou misschien ook een optie ?
Ik weet in ieder geval dat ik bij mijn 3e bevalling weer pijn bestrijding neem als dit mogelijk is ?
Succes 
 
Eerste bevalling een ruggenprik ivm geen vorderende ontsluiting, zetten deed geen pijn. Ruggenprik gaf goed resultaat, had 5 uur laten volledige onsluiting. 

tweede bevalling een pompje om de scherpe randjes eraf te halen en dit werkte heel goed, tussen de weeen door dommelde ik even weg waardoor de tijd voor mijn gevoel super snel ging. 


Voordeel van het pompje vond ik dat je beter voelt hoe je moet persen, dus bij een derde zou ik daarvoor kiezen.
 
Lachgas doen ze bij ons ziekenhuis niet, zijn er nog maar heel weinig die dat doen. Na de ruggenprik het herstel lijkt me ook vervelender. Lastige keuzes allemaal
 
Mbt herstel van de ruggenprik is er niet hoor, zodra die uitgaat heb je zo weer het gevoel terug! Ruggenprik bij een operatie is heel anders dan bij de bevalling ( je kan je benen ed gewoon bewegen, bij een ruggenprik voor een ok is dit niet het geval)
 
Hoi!
Ik wilde graag thuis bevallen, maar helaas bleek ik na 16 uur nog maar 4cm ontsluiting te hebben. Omdat ik op dat moment zo moe was kon ik de weeën niet meer opvangen en zijn we naar het ziekenhuis gegaan voor een ruggenprik. Daar aangekomen duurde het vanwege drukte erg lang om het te krijgen, na 3 uur heb ik toen een pomp gekregen maar dat hielp helaas weinig. Een uur later kreeg ik alsnog een ruggenprik. Ik ben met de ruggenprik echt heel blij geweest, ik kon toen eindelijk even op adem komen en energie op doen voor het persen. Ik kreeg uiteindelijk weeën door de ruggenprik heen, dit bleken dus persweeën te zijn. Inderdaad krijg je met een ruggenprik wel ook een katheter, na de bevalling als de ruggenprik is uitgewerkt halen ze die eruit en moet je eerst een x naar de wc voor je naar huis mag.

Hoop dat je er iets aan hebt.

Maar al met al is mijn advies, laat het op je afkomen. Lees je vantevoren in zodat je weet wat je opties zijn. Op bepaalde momenten werkt ook bepaalde pijnbestrijding beter/slechter, de verloskundige kan daar advies in geven.

En het is echt waar; het komt helemaal goed!
Mijn bevalling was geen pretje, maar ik heb er een onwijs lief leuk meisje aan over gehouden en dat maakt het helemaal waard. Inmiddels zelfs zwanger van de tweede. Dus niet te druk maken, het komt hoe het komt en het komt goed!
 
Ik wilde bij beide bevalling pijnmedicatie, het liefst een pompje of lachgas. Maar bij beide zat ik al op ruim 8cm op het moment dat ik aankwam in het ziekenhuis, dan krijg je geen pijnmedicatie meer omdat het dan de bevalling tegenwerkt. Wil niet zeggen dat het zo zal gaan bij jou, maar hou ook in je achterhoofd dat het misschien geen optie kan zijn.
 
Terug
Bovenaan