Pijnbestrijding bevalling

Ik wilde graag een pompje, maar daar was het te druk voor in het ziekenhuis. Heb toen toch voor een ruggenprik gekozen (vooral omdat ze aangaven dat ze daar nu tijd voor hadden - door een foutje heb ik er alleen 3 uur op moeten wachten ipv 3 kwartier ?) en dat was tijdelijk wel een verlichting. Even kunnen slapen ook maar al snel kwam de pijn er dwarsdoorheen. Toen hebben ze hem verhoogd en was het weer oké. De bevalling viel alleen wel stil dus het was bijna nog een keizersnede geworden. 
Voor een eventuele volgende bevalling zou ik het weer zo doen: eerst aankijken wat gaat, dan liever nog even douchen, dan pomp en eventueel wel een ruggenprik weer.
 
Ik wist niet wat ik wilde.. ik vond alles spannend… Heb liefste wilde ik in bad zonder pijnbestrijding… Maar vooraf met mijn man besproken dat wanneer het niet ging we ter plekke zouden kiezen omdat ik het afhankelijk vond van goed de bevalling zou verlopen… Ik ben ingeleid. Na 16 uur na het breken van mijn vliezen en weeën had ik nog maar 3 cm ontsluiting. Ik heb toen gewoon met de artsen besproken wat wijsheid was. Zij gaven het advies van de ruggenprik. Aangezien er nog een weg te gaan was een ik erg vermoeid was ☺️ dat heb ik twee weeën over nagedacht en toen direct op de knop gedrukt. Prikken van de ruggenprik vond ik prima te doen. De verpleegsters zorgen voor afleiding en de gedachte even wat minder pijn te hebben vond ik al een verademing ? heerlijk een paar uur geslapen… Ik denk dat ik bij een volgende bevalling het weer zo wil…. Gewoon kijken wat voor mij op dat moment goed voelt ☺️

Oja de katheter geen last van gehad. Plaatsen voelde ik niet door de ruggenprik.
Persen ging met prik ook top ?
 
Thuis bevallen, met de laatste paar uurtjes de Tence. Pijn was bij mij goed dragelijk, voelde als middelzware ongesteldheid, en trekt in tegenstelling tot bij ongesteldheid snel weer weg. De Tence geeft stroomstootjes die je afleiden van de pijn. Helpt dus vooral bij jezelf onder controle houden.
 
Ik ben in het ziekenhuis bevallen, ik zou ingeleid worden, alleen was het plaatsen van het ballonnetje bij mij al genoeg om dus ook de weeën te krijgen, de vk die het ballonnetje geplaatst had, heeft het met de vingers geplaatst, ik denk dat dat al voldoende was geweest, 18:30 start weeën, 23:30 om pijnstillers gevraagd ik wilde het eigenlijk niet, maar wegens drukte zou ik anders toch niet eerder geholpen worden als de volgende dag 07:15, dus de nacht was nog lang, ik hoopte toch nog wat rust te kunnen pakken met pijnstillers, bleek ik dus al op 10 cm ontsluiting te zitten. Ik vond het heel goed te doen zonder pijnstillers, ik heb tevens alleen rugweeën gehad.
 
Op Spotify vind je een heel handige podcast over pijnbestrijding tijdens bevallen! Deze is van "zwanger enzo" echt een aanrader want alle mogelijkheden worden heel goed uitgelegd!

Ik had gedacht geen pijnbestrijding te willen maar heb uiteindelijk morfine pompje gebruikt. Dit was echt zooooo'n opluchting!!! Het lukte me toen eindelijk om tussen de weeën door te ontspannen. Je voelt alles wel gewoon en dat vond ik juist fijn, want ik kon de weeën goed wegzuchten enkel het ontspannen lukte mij niet waardoor het al snel slopend was.

Succes met je bevalling!!! Laat je goed informeren van tevoren en bespreek het ook met je partner. Zodat hij je kan ondersteunen met een beslissing mocht het zover komen.
 
Terug
Bovenaan