Pijnbestrijding: een ander geluid!

Op de site worden veelvuldig artikelen van 'deskundigen' geplaatst over pijnbestrijding tijdens de bevalling.

Ik vind deze artikelen vaak storend, omdat ze geschreven worden vanuit een historische visie op bevallen. In Nederland is er nog steeds een machtige lobby vanuit de verloskundigen (zoals mw. Monique Hoonings) die vinden dat 'pijn een functie heeft' en die zelfs aangeeft hoe het zit met pijnbestrijding en wanneer je het wel of niet krijgt. Deze richtlijnen dit zij als feiten neerschrijft, zijn absoluut achterhaald en gelden zeker niet (meer) in de meeste ziekenhuizen.

In de meeste ziekenhuizen staat men inmiddels welwillend tegen pijnbesprijding en dit kun je ook vooraf in het dossier op laten nemen. Met name de ruggeprik (zo zwaar bekritiseerd door het leger verloskundigen), komt steeds meer in zwang. Je hoeft hier geen 'medische reden' voor te hebben, maar kunt dit gewoon van te voren vast laten leggen, geen probleem. En ik kan u vertellen dat een bevalling zonder pijn een stuk leuker is en van de hele gebeurtenis een relaxte happening maakt (ook wel zo leuk voor het kind!). Ik spreek uit ervaring en heb een zeer prettige begeleiding en bevalling gehad in het UMCG (Groningen) zonder medische indicatie, maar gewoon omdat ik het zelf zo wilde. Super!

Ik denk dat verloskundigen terughoudend schrijven over pijnbestrijding omdat zij het in de meeste gevallen niet zelf uit mogen voeren, dit mag alleen in het ziekenhuis. En dat is dus een enorme inkomstenderving voor deze beroepsgroep, als de Nederlandse vrouwen massaal gaan kiezen voor menswaardig bevallen met begeleiding vanuit het ziekenhuis (zoals in het buitenland al lang normaal is). Maar dat zeggen de verloskundigen natuurlijk niet; ze zadelen de aanstaande moeder op met hororverhalen en schuldgevoel: pijn hoort erbij, een ruggeprik is niet goed voor moeder en kind, er zijn risico's aan verbonden, je hecht me minder aan het kind enzovoort. De nederlandse bevallingen zijn immers hun boterham, en die moet wel belegd blijven.

Laten wij nu modern land eens kijken naar andere westerse landen, waar de meeste vrouwen gewoon lekker in het ziekenhuis bevallen  ALS ze dat willen (veel minder risico's dan thuis) en ZELF kunnen bepalen of en welke pijnbestrijding ze verkiezen. Sterker nog, in het buitenland kijkt men er raar tegenaan als je geen pijnbestrijding wilt! Het is dus allemaal nog al cultureel bepaald!

Als 'deskundigen' hun mening willen ventileren op de site, prima, maar ventileer het dan als mening en niet als feiten. En, laat ook eens een ander vernieuwend geluid horen (zie onder).

Bianca

(uit Trouw van 26 feb jl.)

Vrouwen die in een ziekenhuis bevallen, krijgen het recht op

pijnbehandeling bij bevalling

. In de praktijk zal dat vaak een

ruggeprik

zijn.
Het recht op de pijnbehandeling staat in een conceptrichtlijn die is opgesteld door een groot aantal beroepsverenigingen, waaronder die van anesthesisten en gynaecologen. Vermoedelijk zal de

richtlijn

halverwege dit jaar van kracht worden, nadat de leden van de beroepsverenigingen ermee hebben ingestemd.
Doel van de richtlijn is het pijnbestrijdingsbeleid bij bevalling in de ziekenhuizen gelijk te trekken. Nu al is in een groot aantal ziekenhuizen 24 uur per dag, zeven dagen per week pijnbestrijding tijdens de bevalling mogelijk. Maar in een groot aantal ook niet. In die ziekenhuizen is niet standaard ’s nachts en in het weekeinde een anesthesist aanwezig.
In het buitenland is pijnbestrijding een standaardbehandeling tijdens de bevalling. In Nederland nog niet, al was het maar omdat veel vrouwen thuis bevallen. Er zijn vroedvrouwen die menen dat baringspijn goed is voor de binding tussen moeder en kind.
Volgens

Frans Roumen

, gynaecoloog in het Atrium Medisch Centrum in Heerlen en een van de opstellers van de conceptrichtlijn, is de ruggeprik de beste vorm van pijnbestrijding, mits aan alle voorwaarden is voldaan. Nieuw is volgens hem dat vrouwen voortaan zelf beoordelen of de pijn nog draaglijk is en niet een arts of verpleegkundige. „Ons streven is dit principe overal te gaan hanteren. Maar er zullen genoeg vrouwen blijven die geen behoefte hebben aan pijnbestrijding."
De richtlijn kan grote gevolgen hebben voor de ziekenhuizen. Zij zullen ervoor moeten zorgen dat zeven dagen per week en 24 uur per dag een anesthesist beschikbaar is voor de ruggeprik. Ook de kosten kunnen oplopen door de richtlijn.

Voor een stuk ben ik het met je eens. Maar niet helemaal. Je schrijft dat bevallen zonder pijn een stuk leuker is. Heb je beide methoden geprobeerd? Of ben je meteen aan de ruggenprik gegaan. Het is voor verloskundigen GEEN inkomstenderving as vrouwen met pijnbestrijding bevallen, laat dat meteen duidelijk zijn. En er is een grote groep die veel baat heeft bij pijnbestrijding.
Maar dat het ziekenhuis minder risico inhoudt voor moeder en kind, daar valt heel wat over te zeggen. Ik ben als vk erg blij met de nieuwe richtlijn waarin staat dat iedereen recht heeft op pijnbestrijding. Dat betekent voor onze beroepsgroep een goede uitdaging om over de invulling van de begeleiding te denken. Het is een uitdaging om de zorg zo in te richten dat natuurlijk bevallen met een vk een aantrekkelijke optie wordt. En of dat dan thuis is, een ziekenhuis of een geboortecentrum vind ik niet zo interessant. Thuisbevallen is een state of mind kun je zeggen.
Maar verkijk je niet op het buitenland. Buurmans gras is altijd groener, maar een heleboel vrouwen in het buitenland hebben geen keuze. Ze moeten in een ziekenhuis, verpleging vindt begeleiden vaak tijdrovend en lastig, dus aub een ruggenprik, baby wordt meteen weggehaald etc. Bevallen in dit land kan zoveel beter, datis waar, maar in een heleboel landen geldt dat. Noem mij een land met een ideaal systeem, ik zou het niet weten.

Ik ben het gedeeltelijk wel en ook gedeeltelijk niet met je eens.
Ik wilde heel graag een thuisbevalling. Lekker in mijn eigen huis, eigen bed en noem maar op. Doordat ik aardig overtijd ging en ik gek werd van de jeuk, ben ik met 41 weken en 4 dagen uiteindelijk ingeleid in het ziekenhuis.
Ik vond de weeën behoorlijk meevallen en ook goed te doen. Maar door het inleiden ging het er erg heftig aan toe. Ik kon op een gegeven moment de pijn ook gewoon echt niet meer aan. De weeën kwamen zo snel achter elkaar dat ik niet eens meer de tijd had om bij te komen. Toen heb ik dus ook om pijnstilling gevraagd, alhoewel ik dit van te voren absoluut niet wilde. Bij ons in het ziekenhuis hebben ze een pompje. Je krijgt een infuus, hierdoor krijg je al pijnstilling. Daarnaast krijg je zelf een kastje met een knopje zodat je jezefl nog iets extra's kunt toedienen. Dit kan maar 1 keer in de 5 minuten geloof ik. Het fijne hiervan is dat het maar even in je lichaam blijft en dat het voor het kindje niet schadelijk is.
Er zijn heel veel vrouwen die direct bij de eerste wee al om een ruggenprik vragen. Ik denk dan maar een bevalling doet gewoon pijn. Als je het kindje daarna op je buik hebt liggen en je ziet hoe groot zo'n hummeltje is en als je bedenkt waardoor het naar buiten moet komen dan is het toch logisch dat het pijn doet.  
De pijn hoort er voor een groot deel ook gewoon bij.

Hoi!

Ook mijn bevalling was erg zwaar. En alles behalve leuk. (ontsluiting vorderde niet...2 cdagen weeen...kind keek omhoog...bleek erg groot en zwaar) Ik ben opnieuw zwanger en zie best tegen de bevalling op. Ik ben er ook voor... dat vrouwen zelf baas over hun eigenlijf zijn. Of ze nu een prik willen of niet. Belachelijk dat dat soms niet kan, omdat er niemand in het zh aanwezig is daar voor. Echt middeleeuws. Ik vroeg me af hoe je ervaring was met dat pompje. Ben je er niet snel "door heen" waardoor je uiteindelijk weer veel pijn krijgt... hoe goed gaat de pijn weg en ook nog op het eind? Hoe lang gaat zo'n popm gemiddels mee? Ik twijfel tussen evt pompje of ruggeprik, dus advies en vooral ervaring is welkom!

Voor blabla28

Mijn ervaring met het pompje was super. Maar volgens mij hebben ze dit nog niet in alle ziekenhuizen.
Ik zal het even kort uitleggen.
Je krijgt een infuus en door dit infuus krijg je een soort morfine toegediend om de zoveel minuten. Dat verzacht de pijn dus al voor een gedeelte. Het blijft maar heel kort in je lichaam zodat alleen jij er profijt van hebt, het komt dus niet bij de baby. Het kastje wat je krijgt daar kun je zo vaak op duwen als je wilt, maar je kunt jezelf maar 1 keer in de 5 minuten (weet dit niet meer zeker) een extra 'shot' toedienen zeg maar. Het idee dat je gewoon kunt blijven duwen geeft een gerust gevoel. Tenminste dat had ik, zit dus voor een gedeelte tussen de oren. Het is niet zo dat je de weeën niet meer voelt, maar het haalt het scherpe er vanaf. Je kunt je na een wee dan ook helemaal ontspannen, ik had na de eerste wee het gevoel of ik high was.
Ik vond dit pompje erg fijn, vooral ook omdat het niet bij de baby kon komen. Dit heb je met een ruggenprik namelijk wel. Daar komt nog bij dat als je zoveel cm ontsluiting hebt je geen ruggenprik meer krijgt omdat je dan niet mee kunt persen.
Ik vond de ruggenprik zelf ook doodeng, dit pompje leek me gewoon veiliger. En ik moet zeggen ik vond het super.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Veel succes.
Groetjes Anne

Oh was ik nog vergeten. Als het spul op is krijg je gewoon nieuw. Dit was bij mij niet nodig. Je kunt je namelijk helemaal ontspannen en dan heb je de kans dat het allemaal heel snel gaat. Tenminste dat was bij mij het geval.

Ja je leest heel wat af over pijnbestrijding tijdens de bevalling..
Ik denk dat het ieder voor zich is..

Zelf zie ik behoorlijk tegen de bevalling op omdat 13 jaar geleden met 8 maanden zwangerschap mijn dochtertje levenloos ter wereld kwam.
Ik kreeg toen vrij snel een ruggeprik, tenslotte is de pijn die je hebt wel nodig voor de ontsluiting alleen had ik op dat moment niet het 'mooie' na die pijn namelijk het kindje op je buik..

Nu zie ik daarom waarschijnlijk erg op tegen de bevalling..
Ik weet hoe vreselijk zeer het doet..dat het lang kan duren en aanhouden die pijn en voor mijn gevoel weegt het heel zwaar..
Maar het zalige gevoel erna ken ik niet, dus ben ik best bang dat ik in een soort van paniek ga raken..
Misschien vraag ik aan mijn Gyn. of een ruggeprik mogenlijk is als ik het op dat moment wil..
Ik denk dat ik het eerst zelf wil doen..

Groetjes,
Renaat

Terug
Bovenaan