pn - d / anti depressiva?

Hallo dames,

Ook ik heb een postnatale en heb Cymbalta voorgeschreven gekregen. Wie kent dit medicijn en heeft er ervaring mee? Zowel positief als negatief.

Groetjes Frida

Frietje,
Ik ken dat medicijn niet. Ik heb zelf 2 keer fluvoxaminemaleaat gehad. Ik dacht dat dat in de prozax familie zit, maar dat weet ik niet zeker.
Mijn advies is toch om te beginnen met slikken van de medicijnen. Je hebt ze van de huisarts niet voor niets gekregen. Als het niet bevalt kan je altijd nog terug. Je hebt straks 2 zoontjes die naar het ziekenhuis moeten en jou heel hard nodig hebben. En bijwerkingen kan je krijgen, het is niet gezegd dat je ze ook krijgt.
En je komt er echt alleen maar sterker uit. Je leert bijv. heel goed luisteren naar je eigen lichaam, ook prioriteiten stellen wordt makkelijker!
Veel succes.

Even iets anders: Vanaf vandaag ben ik klaar met de medicijnen!!!!! Joepie!!!! Helemaal afbebouwd. En het gaat goed!

Hoi mensen,

weten jullie ook of je in het begin van de zwangerschap last kan hebben van hormonen, die dezelfde klachten geven als een postnatale depressie? Zoals moe, lusteloos, hoofdpijn, concentratieproblemen, duizelig, etc.

Groeten!

Ja, dat kan. Ik ken via, via iemand die de hele zwangerschap door haar hormonen depressief is geweest, 2 keer. Na de bevalling waren alle klachten over. Je verloskundige kan je helpen zelfs met medicijnen mocht dat nodig zijn.

Hoi allemaal,

Goed hoor dit topic!
Ik gebruik zelf nu bijna 8 maand fluvoxamine. Kom net terug van de psych, om medicatie af te stemmen en hoorde dat ik een jaar aan deze medicijnen moet blijven, als het dan goed gaat, afbouwen. Maar misschien ook wel langer eraan blijven.
Vind dit erg lang. Wat zijn de ervaringen van de andere dames? Ik heb namelijk het gevoel dat het erg goed gaat, heb de boel aardig op de rit, kan steeds beter met stress omgaan en de psychomotorische therapie helpt enorm, heeft ook heel goed geholpen.
Reisa, ik zag dat jij ook fluvoxamine slikte. Fijn dat je er nu af bent! Lijkt me erg prettig om het weer "zelf te doen".
Had jij ook last van bijwerkingen, bijv. gewichtstoename?
Allemaal veel sterkte en kan uit eigen ervaring spreken: Het komt ècht goed!!
Liefs,
Karlien

De 1e keer, ben ik ongeveer 5 kilo aangekomen. Deze keer helemaal niets. Verder geen bijwerkingen.
Ik heb beide keren 4 maanden geslikt en daarna afgebouwd in 3 weken. Maar zoals ik al eerder schreef, in een ander topic, het is bij mij puur hormonaal, zodra de medicijnen werken, en dat is bij mij na een week of 3, ben ik ook weer helemaal mezelf. Ik heb geen problemen met de veranderende gezinssamenstelling ofzo.

Hoi,

Ik heb het gevoel dat het bij mij ook puur hormonaal is. Bij mij kwam het ook in vlagen, noem het zelf altijd net een griepaanval. Ik had er tijdens de zwangerschap ook wel eens  last van en met menstruaties soms ook.
Het was bij mij alleen in combinatie met geen grenzen aan te kunnen geven. Ook verkeerde ademhaling met als gevolg hyperventilatie bij hevige stress.
Nu is alles aardig onder controle en heb ik tijdens psychomotorische therapie daar ook mee om leren gaan. Ik weet nl. zelf heeel goed waar mijn valkuilen liggen, maar het een stapje voor zijn lukte niet altijd.
Maar goed, ik heb een psych. die me alleen van papier kent, dus dat schiet niet op.
Ik heb met mijn man overlegd en wil na de 9 maanden proberen te minderen, kijken hoe dat gaat. Ik moet over vier maanden terug komen, dus genoeg tijd.
Maar fijn dat jij er zo kort aan hoefde te blijven. En lekker dat het afbouwen zo probleemloos verliep.
Liefs,
Karlien

Mmm Zo schrijf ik nog TJAKKA verhalen voor jullie zo zat is zelf van de week weer bij de psch. het gaat gewoon ff niet lekker. ik geniet enrom van Zifjon maar heb veel emotionele buien en kan weinig tot niet slapen. Elke keer komen er weer dingen terug van de ziekenhuis proceduren dan de lang verwachte  zwangerschap, bevalling en kraamtijd. Alles is een grote zware teleurstelling geweest waar ik niet meer weet om te gaan. Ik voel me sosm zo verdrietig over alles dat ik me depri voel. Ik besloot om maar weer opnieuw hulp te gaan vragen. Na 1 sessie kwamen we er dus achter dat alles met het zwanger raken en zwanger zijn te maken heeft. We gaan nu kijken hoe ik dit een juiste plek kan gaan geven. Even in het kort we zijn drie jaar bezig geweest om zwanger te mogen raken, daarna hle nare zwangerschap gehad met 2x ziekenhuis opnamen en bloedingen. bevallen in 2 uur en daardoor niet echt in de geboorte van mijn kind kunnen komen. Een hele nare kraamtijd gehad zonder visite en niemand om onze vreugde te kunnen delen. Kort om SHIT gewoon, maar we hopen op betere tijden. 1 gesprek heeft me al heel veel goeds gegeven.

gr van Mariska

Terug
Bovenaan