(pret)echo ter discussie

Deze informatie vond ik op het net tijdens mijn zoektocht naar informatie over het maken van een (pret)Echo. Misschien een interessant discussie-onderwerp?
"Hoewel nooit wetenschappelijk is aangetoond dat een echo schadelijke effecten heeft, zegt het boek van Beatrijs Smulders: "Elk onnodig onderzoek van de ongeboren baby moet beschouwd worden als een stoorzender voor de kwetsbare baby. Daarom is het raadzaam om voorzichtig te zijn en echoscopie niet zomaar te gebruiken 'omdat het zo leuk is'."
Doptone
Het nieuwe handboek 'Zwanger' somt eerst heel feitelijk alle voor- en nadelen van een echo op en adviseert uiteindelijk ook om er terughoudend mee te zijn.
Hier wordt nog een interessant en licht alarmerend feit aan toegevoegd, namelijk dat één minuut met het 'doptone'-apparaat naar het hartje luisteren gelijk staat aan 120 uur echografie. De doptone wordt door de meeste verloskundigen in Nederland echter gewoon gebruikt terwijl een tweede (pret)echo meestal wordt afgeraden. Dit is wel iets om rekening mee te houden want over de doptone hoor je tot nog toe nauwelijks twijfelachtige berichten terwijl dit ook met geluidsgolven werkt die dus vele malen sterker zijn dan bij een echo."
Ben benieuwd naar de reacties, met name naar die van de dames die gebruik maken van de belly-talk e.d.
 
Volgens mij zal het allemaal wel loslopen hoor met het maken van de echo's en het gebruik van de doptone.
Het zijn hulpmiddelen om je kindje te controleren en de ontwikkeling te kunnen volgen en het is goed dat het gebeurd. De medici ziet volgens mij gewoon liever niet dat mensen zonder een medische reden echo's laten maken, maar of het echt kwaad kan vraag ik me dus af.
 
Ik heb zowiezo niet echt een hoge pet op van Beatrijs Smulders. Ik vind haar een bezeten persoon die ten onrechte heel veel macht heeft gekregen binnen de verloskundigenopleidingen. Ze (en haar grote aanhang) staat dan ook bij de meer vooruitstrevende medici bekend als de vroedvrouwenmaffia.

Ze houdt met haar ouderwetse ideeen die allang weerlegd zijn door wetenschappelijk onderzoek de vooruitgang binnen Nederland geheel tegen.

Ik vind haar op zich best een goede vk met goede tips, maar haar fanatieke bezetenheid bat betreft natuurlijk bevallen doet meer slecht dan goed.

Ik sta er dan ook niet van te kijken dat zij echo's afkeurt. En er zijn jammer genoeg veel mensen die haar geloven. Ze is gewoon tegen enige vooruitgang in de nederlandse verloskunde, jammer, veel moeders worden daar de dupe van.
 
Ach kom Bea,

In ieder ontwikkeld land wordt al jaren zonder enige negatieve bijwerking gebruik gemaakt van de echo.

Het is trouwens ook vanuit verschillende Europese onderzoeken gebleken dat er geen schadelijke bijwerkingen zijn. Alleen in Nederland is het te duur om moeders echos te geven.
 
Volgens mij is het gewoon zo:

In geen enkel land hoeven vrouwen naar de pretecho en ervoor betalen. Alleen in Nederland is het blijkbaar te duur en overdreven om oedere maand een echo te maken, dus blijft over: de pretecho.

Echt een belachelijk systeem. Maar ik begrijp Smulders wel. Die vindt dat natuurlijk maar niks dat iedereen er zelf bij gaat beunen en echos zonder vk gaat maken.

Maarja, een echo is een fantastische uitvinding en ik vind dat iedere vrouw er recht op zou mogen hebben.
 
Ik heb ook geen hoge pet op van mevrouw Smulders. Die wil maar 1 ding, en dat is Nederland achterlijk houden en dat doet ze goed.

Het hele idee van een pretecho is toch achterlijk. Waarom zijn wij het enige land waar je ervoor naar rare burootjes moet en er voor moet betalen?
 
Alle pretechos zouden moeten worden afgeschaft en we zouden gewoon allemaal een paar X onder goede medische begeleiding een echo moeten kunnen krijgen.

In ieder ontwikkeld land wordt de echo gezien als een fantastisch hulpmiddel om de ontwikkeling van de baby te checken. Alleen hier wordt het nog gezien als ENG ENG ENG. Is een beetje raar, ik denk dat het een kwestie is van geld.
 
Terug
Bovenaan