Ja. Ik ben nu 28 weken zwanger en rook nog steeds. De eerste 4 1/2 maand heb ik mezelf heel ongelukkig gemaakt door met allerlei methodes te proberen te stoppen en me een grote egoistische mislukkeling te voelen omdat het niet lukte. Ik heb alles geprobeerd, ook die veelgeprezen boeken van Jan Geurtz en Allan Carr, verder acupunctuur, pleisters, kauwgum, etc etc etc. Ik ging er alleen maar meer door roken. Voor mensen die niet verslaafd zijn geweest klinkt dat vast ongelofelijk, maar zo werkt een verslaving. Het is niet zo dat de wetenschap dat je jezelf of een ander ermee in gevaar brengt het makkelijker maakt om te stoppen, integendeel, die druk maakt het vele malen moeilijker. Afijn, op een gegeven moment, na de zoveelste keer in tranen te hebben moeten vertellen dat het nog steeds niet lukte, adviseerde mijn verloskundige om het los te laten en me er niet meer mee bezig te houden, met andere woorden het te accepteren. En dat werkte, gedeeltelijk dan. Sinds ik mezelf die druk niet meer opleg rook ik een stuk minder en heb ik er veel minder moeite mee om het grootste deel van de sigaretten die ik wil opsteken te laten liggen. De rest, daar ben ik nog steeds niet tevreden over maar ik accepteer het. Ik kan mezelf niet verwijten dat ik het niet heb geprobeerd. Ik weet niet of het door mijn persoonlijke omstandigheden van de afgelopen maanden komt dat het niet lukt, of dat ik gewoon een slappeling ben, maar ik ga het me niet meer afvragen. Ik kan mijn energie wel beter gebruiken.
Oh en trouwens, gelukkig gaat alles helemaal goed met mijn baby, geen groeiachterstand, helemaal niets mis, zelfs een kleine voorsprong!
Oh en trouwens, gelukkig gaat alles helemaal goed met mijn baby, geen groeiachterstand, helemaal niets mis, zelfs een kleine voorsprong!