Ria Blom methode

Hi,

Ik heb het boek Regelmaat en Inbakeren van Ria Blom gekocht en ik moet zeggen dat ik het zeker wat vind. Onze kleine meisje is nu 3 weken oud en ik ben bezig om haar voorzichtig in een 'schema'   te krijgen. Het lukt niet altijd even goed nog, maar ze is nog klein.

Wie heeft er goede ervaringen mee?

Groetjes
Brootje

Hallo!!

Wij hebben er zeker goede ervaringen mee!! Wij hebben onze dochter vanaf 5 weken ingebakerd gehad, ze is nu alweer 16 maanden. De 1e maanden in de bakerdoeken en daarna in een bakerzak, omdat de doeken te klein werden. Uiteindelijk zijn we overgestapt op een slaapzak met lange mouwen en toen zonder mouwen. Nu slaapt ze al een aantal maanden in een gewone slaapzak, zonder mouwen!! Ik heb veel aan het boek gehad en vond het écht ideaal en bij een eventuele 2e zal ik het zeker weer doen, mocht het nodig zijn natuurlijk.

Wat wil je precies weten??

Hi,

Ik ben bang dat ik nu te strict ben met haar. Ik probeer het cirkeltje steeds te volgen overdag. Dus wakker worden, verschonen, voeden, knuffelen en dan even in de box en dan naar bed.

Ook probeer ik haar even te laten huilen als ze niet direct in slaap wil vallen, maar dat vind ik ontzettend moeilijk. Mijn vriend vind dat ik het boek iets te strict volg. Ze is immers nog maar 3 weken oud. Hij haalt haar soms iets te snel weer uit bed of gaat te snel bij haar kijken.

Ook vind ik het 's nachts wel eens lastig om haar stil te krijgen. Om de buren niet wakker te maken en voordat ze gaat krijsen, pak ik haar toch op en sus haar een beetje totdat ze weer wat rustig is en in slaap valt. Maarja dat is ook weer niet goed, omdat ze eigenlijk wakker in bed gelegd moeten worden. Soms valt ze ook tijdens het drinken en het boertje laten alweer in slaap.

We zijn het ook nog niet helemaal eens over het inbakeren, eigenlijk vinden we dat toch een beetje eng. Die bakerzak lijkt mij meer iets. Helpt dat goed tegen maaiende armpjes. De wijkverpleegkundige kent de bakerzak helemaal niet en weet dus ook niet of je dit zomaar kan gebruiken, ivm eventuele heupafwijkingen.

Omdat ze nog maar 3 weekjes is, duurt het nog wel even voordat ze in een slaap kan/mag. Hebben jullie de combisleeper gebruikt, want die zijn toch met mouwen?

Mocht je tips hebben, dan hoor ik die graag.

Groetjes en bedankt
Brootje

Hallo,

Je moet doen wat jou goed lijkt.
Jij bent de moeder en jij voelt aan wat het beste is voor jou kind.

Ik zelf vind, dat een baby mag huilen en zeker als ie nog maar 3 weken is (mijn zoontje is 4 weken).
Je baby heeft 9 maanden lekker bij jou gezeten en herkent jou geur en jou stem ook.
Waarom zou je je kleintje niet lekker troosten en bij jou houden. Daar heeft een kind behoefte aan. En als ze zo klein zijn kun je ze echt nog niet verwennen hoor.

dat opvoeden komt over een poosje wel.
Nu lekker genieten en knuffelen.

Dit is mijn mening voor ieder een eigen keus.

Goedemorgen,

Mijn lieve meisje van 3 weken slaapt de afgelopen 2 dagen 's ochtends en 's middags prima, maar na de voeding van 15.00 uur tot 22.00 uur wil ze niet slapen. Ze doet steeds van de hazeslaapjes en kan dan heel lang blijven brullen. Omdat we haar willen leren dat ze niet bij iedere brul/huiltje opgepakt wordt, is het soms lastig om het vol te houden. Uiteindelijk zijn we gisterenavond om 20.00 uur maar gezwicht en hebben haar uit bed gehaald. Mijn vriend kreeg haar niet echt rustig. Ze blijft dan heel onrustig ademen en met haar armen wapperen. We hebben geen idee wat we met haar aanmoeten dan. Daarbij komt ook nog eens dat ze problemen heeft met haar ontlasting. Ze heeft tot 3 dagen terug, 9 dagen geen ontlasting gehad. Dit wordt nu wel beter, nu ze per dag lactulose krijgt.

Mijn voedingsschema ziet er als volgt uit (de tijden zijn ongeveer dit):

07.30     BV + fles (65cc)

11.00     Fles (120cc)

14.30     BV + fles (65cc)

18.00     Fles (120cc)

22.00     BV + fles (65cc)

03.30     Fles (120cc)

Na de fles van 22.00 en 03.30 uur valt ze na het boertje als een aapje tegen me in slaap. Dan kan ik haar gemakkelijk in bed leggen en dan blijft ze ook stil (althans de afgelopen dagen) en kan ik haar armpjes straks onder het dekentje stoppen.

Ik probeer overdag het aandachtsrondje te maken, maar dat werkt niet altijd even goed bij haar. Kan het zijn dat ze 's middags niet voldoende voeding krijgt en dat ze dan meer nodig heeft?

Groetjes
Brootje

Hallo Brootje,

Ik heb je weer gevonden!! Ik kon het berichtje niet meer vinden en ik wist gewoon dat ik nog zou antwoorden. Dat had ik je tenslotte beloofd!! Gisteren zat ik een beetje op de wip en nu heb ik ff tijd. Ff nog lekker computeren, voordat ik mijn bedje in duik!!

Maar ik herken heel veel in je verhaal!! Je geeft aan dat je kindje pas (!!) 3 weken is en ik krijg de indruk dat je al heel wat van haar "verwacht". Dit moet je niet verkeerd opvatten hoor!! Ik herken het zo erg, omdat wij (nu achteraf...) ook teveel van haar verwachtte de 1e weken... Als ik nu terugkijk, had ik het heel anders willen doen. Ik had haar meer op willen pakken en niet zo lang laten huilen. Iedereen had goede tips en dit & dat moest ik maar eens proberen ( "Laat haar maar huilen, daar krijgt ze niet van..." etc.). Ik liet me zo ontzettend beïnvloeden en was héééél gevoelig voor alles. Ik durfde niet goed mij eigen gang te gaan. Wij wilden b.v.  ook dat ze vanaf de 1e dagen al gelijk op haar eigen kamertje ging slapen... Nu denk ik écht; "BELACHELIJK SNUFFEL!!". 9 Maanden heeft ze lekker bij mij in de buik gezeten en dan moet ze helemaal alleen in haar kamertje gaan slapen??? Dat ging dus ook niet en ik kón het ook gewoon niet. Je leven staat zo op de kop, met de komst van een kindje!! Althans zo heb ik het wel ervaren... Je moet het allemaal nog een plek gaan geven en samen moeten jullie de draai weer een beetje vinden!! Knuffel je kindje lekker veel en pak hem/haar zoveel mogelijk op!! Je moet doen waar JIJ (!!!) je prettig bij voelt en écht proberen om niet teveel naar anderen te luisteren. Het wonderlijke is altijd, dat degene die géén kinderen hebben, het altijd het allerbeste weten... Zucht!! De kraamverzorgster zei altijd, dat ik Pollewoppie de 1e 6 maanden niet kon verwennen. Ik heb er altijd mijn twijfels bij gehad. Maar nu denk ik heel vaak;   "Ik denk dat ze toch gelijk had!!". Het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat je niet genoeg (BV) voeding hebt en dat ze gewoon honger heeft!! En misschien heeft ze ook  last van de ontlasting die ze niet kwijt kan!! Heb je het zelf al eens gehad, dat je een paar dagen niet naar het toilet kon??? Jemig, da's not funny!! Belangrijk is wel t.a.v. het boek van Ria Blom, dat je consequent blijft. Maar dat je vriend, de opa's en oma's (iedereen) het ook is!! Het zal de 1e dagen/weken misschien iets erger worden, maar het uiteindelijke doel is verbluffend!! Jemig, wat klinkt het dramatisch... Maar zo bedoel ik het uiteraard niet meid!! Wij hadden het geluk dat Pollewoppie na 1 week "het ritme van Ria" (hahaha) te pakken had en het échte genieten eindelijk kon beginnen!! Zoals ik al zei, hebben wij goede ervaringen met het inbakeren. Het is helemaal niet eng en onze dochter vond het hééérlijk!! Op een gegeven moment legde ze al de ampjes naast zich neer, als ik met de doeken aan kwam. We zijn alleen overgestapt op de bakerzak, omdat de doeken te klein werden en ze nog steeds behoefte had aan geborgenheid. Ze miste mama's lekkere buik natuurlijk!! Mmmm... héééérlijk toch?!

Heeee meid, heel veel succes met je keuze en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. Laat je nog even weten, wat je gaat doen?? Trouwens de comi-sleeper ken ik niet. En mag een kindje van 3 weken nog niet in een slaapzak?? Waarom niet??

Zo, ik ga eindelijk lekker slapen....  Snuffel en Pollewoppie

Terug
Bovenaan