Ria Blom methode

Hi,

Misschien is dat Omneo wel een goed plan, want ook gisteren heeft ze weer niet gepoept. Sinds gisteren hebben we ook weer wat nieuw, ze spuugt in haar bedje en fflink ook. Ze zet het dan gelijk op het gillen. Zou ik ook doen als ik een nat bed zou hebben!

Alleen is de daarna als je de boel verschoond hebt, niet voor rede vatbaar meer en blijft ze huilen/krijsen. Misschien komt dat omdat er maagzuur meekomt ofzo, ik weet het niet hoor. Wat kan ik doen als het nog geen tijd is voor een flesje. Mag ze dan wat gekookt water hebben om het weg te spoelen?

Tja, die bakerzak ik blijf toch twijfelen, omdat mijn vriend het ook niet helemaal ziet zitten. Hij vind het toch een beetje eng. Ons meisje is nog te klein voor de kleinste slaapzaak. Ze is pas 52 cm en weegt 3890 gram. De meeste gaten in zo'n slaapzak zijn toch nog iets te groot voor haar.

De wijkverpleegkundige zou nog even laten kijken naar de bakerzak door een inbakerdeskundige. Daar hoor ik van de week meer over.

Groetjes
Brootje

Hi,

Ben ik weer even. Volgens de wijkverpleegkundige mogen zijn de bakerzak niet aanraden, omdat nog niet is gebleken dat het veilig is. Zij raadde het mij af. Ze weten er gewoon te weinig van (warmtestuwing, materialen etc.). Daarnaast waren zij er niet van overtuigd dat het ook zou helpen tegen die maaiende armpjes, omdat ze wel bewegingsruimte hebben in zo'n bakerzak.

Zij stelde voor om de Paccodoeken te gebruiken of anders de ouderwetse doeken. Als we voor inbakeren zouden gaan, dan lijken mij de Paccodoeken wel iets.

Ben niet een uur met haar aan de wandel geweest, maar mijn meisje wil niet slapen in haar kinderwagen, eigenwijs monstertje. Ze is dus nu al vanaf 14.00 uur wakker. Ze heeft wel lekker rustig gelegen in de wagen en af toe moppert ze wat, maar eenmaal thuis in haar bedje blijft ze huilen en krijsen. Ik vraag me dus af inbakeren dan zou helpen, zodat zij haar rust weer kan vinden.

Groetjes
Brootje

Hi Brootje,

Blijft consequent! Je doet het al heel goed. Geef duidelijkheid aan je kindje door steeds hetzelfde te doen en elke keer te herhalen. Je kindje herkent een patroon. Op die manier weten ze waar ze aan toe zijn. De truckjes uit de truckendoos zou misschien wel helpen, maar vaak is het tijdelijk. Op een gegeven moment wordt je ook moe van het wiegen, bij je houden, lopen, sjouwen, erbij liggen, wippen ect..ect.. En dan is het helemaal frusterend. Je zit met een huilend kind (lees: ontevreden kindje) en jij bent op!

Ze zeggen dat je de gehuil van je eigen kind heel makkelijk kunt herkennen. Je kunt precies onderscheid maken tussen een "pijn huiltje" of een "honger huiltje". Maar geloof me, als een kindje (over)vermoeid is kun je de onderscheid niet maken. Elk huiltje klinkt hetzelfde waardoor je nog onzekerder raakt. Zeker als je ook nog eens kapot bent!

Probeer ook één ding tegelijk. Bijvoorbeeld: als je denkt dat het aan de voeding ligt, ga daar mee aan de slag (overleggen met CB en arts). Maar ga niet én voeding veranderen én iets aan het slaap gedrag doen. Straks weet je niet meer wat geholpen heeft.

Over het slaapzakje: Kevin gebruikt heel vroeg al een slaapzakje (zonder mouwen) van de Hema (maat 62-80). Deze slaapzakjes hebben een kleine hals/ arm opening, helemaal als je een paar keer gaat wassen (hij krimpt!!!). Hij slaapt altijd in een slaapzakje, slaapzakje onder het matrasje stoppen (zodat hij niet kan trappen), dekentje strak opmaken tot aan zijn kin (hij kan geen kant op, haha)

Misschien is dat een tip voor je? Voor dat je gaat inbakeren?
Inbakeren werkt succesvol als je incombinatie doet met rust en regelmaat (het ritme van ria).

Hou ons op de hoogte en ik hoop dat je kleine meisje vannacht lekker gaat slapen!

Liefs, Loekie & Kevin

Hallo!
Wat leuk om te lezen dat steeds meer ouders de R invoeren. We hebben het bij onze zoon ook gedaan en vervolgens nog ingebakerd. Het werkte goed! Hij is nu 12 weken oud en slaapt sinds een week in een slaapzakje en heeft geen last meer van maaiene armpjes. Bovendien bepaalt hij zelf zijn ritme en omdat we zo goed 'geoefend' hebben mbv de boeken van Ria Blom snappen we elkaar veel beter. Ik heb moeten wennen aan het huilen, maar het lukt wel. Trouwens, door de regelmaat leer je ook de verschillende huiltjes herkennen. Van de oma's kregen we al complimenten dat ons zoontje zo rustig is geworden. Ik ben van mening, dat wanneer je alle signalen goed interpreteert (wat echt niet altijd even makkelijk is), je baby zich serieus genomen voelt (hoe jong hij/zij ook is). Hij/zij zal rustiger worden. Ik heb wel ontdekt dat je de regelmaat op den duur moet laten bepalen door je kindje. Soms betekent dat honger, twee uur na de laatste voeding, soms zit er dan ineens vier uur tussen. Mijn zoontje slaapt 's nachts ongeveer 9-11 uur om vervolgens overdag toch 6 voedingen te nuttigen. Heel veel succes met het invoeren. Je zult merken dat het je zelf ook rust geeft!

Hai,

nogmaals een berichtje van mij. Ik lees net een andere reactie, waarin het over slaapzakjes gaat. Ik heb op de site van HEMA slaapzakjes besteld maatje 50/62. Deze is bij 'onze' HEMA niet te koop, maar via internet kon ik ze laten bezorgen bij de winkel en ze daar ophalen. Wij hebben de slaapzakjes pas ingevoerd toen we er genoeg vertrouwen in hadden dat de maaiende armpjes van ons zoontje rustiger waren geworden. We kwamen erachter dat hij graag op zijn knuistjes sabbelt en dat was voor ons het teken om niet meer in te bakeren. We hebben trouwens niet afgebouwd.

Goedenavond,

Volgens mij gaat het werken, het ritme van Ria. Ik doe mijn best om het steeds vol te houden en consequent te zijn. Soms het wel moeilijk hoor, zeker als ze helemaal hysterisch in haar bedje ligt te krijsen en niet wil gaan slapen. Maar we halen haar over het algemeen dan niet uit haar bedje, want dan is het einde zoek natuurlijk. Heel soms doe ik het wel hoor, want dan is ze zo over haar toeren, dan vind ik het weer zielig. Tja het weke moederhart!!

Ze gaat meestal wakker haar bedje in, heel soms valt ze tijdens de voeding van 22.00 uur in slaap en dan leggen we haar zo weg. Over het algemeen laten we haar als ze huilt een kwartiertje gaan. De ene keer valt ze zo in slaap en anders gaan we even bij haar kijken, armpjes weer onder dekens en een aai over haar bol. Dat gaat meestal heel goed. Het was heel grappig vanmiddag, ik had haar vangelegd in haar bedje, klaarwakker. Ga ik even later weer kijken, ligt mevrouw nog steeds klaarwakker in haar bedje rond te kijken. Dus ik heb haar lekker laten gaan. Volgens leert ze zo wel om zichzelf te vermaken in bed en haar rust te nemen. Slaap je niet, dan rust je toch, tenminste dat zei mijn moeder altijd.

Waar ik me wel een beetje zorgen om maak is dat ze steeds haar hoofdje 1 kant op legt, ookal leg je haar anders neer. Ze moet natuurlijk wel haar mooie ronde bolletje houden! Heeft 1 van jullie nog tips?

Groetjes
Brootje

Heeee Brootje!!!
Sorry, dat ik niet eerder van me heb laten horen...  

Ik ben ontzettend druk geweest en heb de afgelopen 2 weken veel moeten werken. Hoe gaat het inmiddels bij jullie, met de kleine meid?? Heb je een bakerzak of doeken aangeschaft?? Ik kan me nog een stukje herinneren, waarin je schreef dat het buro de bakerzak niet mocht adviseren. Dat was bij ons ook zo, maar ik heb hem gewoon wél gebruikt. Als er zoveel positieve verhalen op de site staan, dan kan ik me niet voorstellen dat het niet veilig zou zijn. Bovendien heeft Pollewoppie er hééééérlijk in geslapen!!! Het klopt dat ze er iets meer bewegingsruimte in hebben, dan in de doeken. Maar ik denk dat ze er niet te klein voor is hoor!! Een collega van mij, is vorig jaar 3 weken te vroeg bevallen en ze had een heel klein kindje (48 cm en 2300 gram). Maar die hebben ze vanaf de 2e week in een bakerzak gedaan. Bij haar op het buro mochten ze de bakerzak wel adviseren. Dus je ziet het, het wisselt ook heel erg per buro. Dat maakt je ook twijfelachtig, toch???
Heel veel succes en ik hoop snel van je te horen

Terug
Bovenaan