Roken en zwanger zijn.

Ik heb dit onderwerp nog niet gezien op het forum terwijl ik toch zo het idee heb dat er meerdere mensen zijn die hiermee te maken hebben.

Toen mijn beste vriendin vorig jaar zwanger was werd ik zoooooooooo boos dat zij nog rookte. Weliswaar rookte ze niet meer als 5 sigaretten per dag, maar ik was verontwaardigd. Ik vertelde haar meteen: "nou, als ik zwanger zou zijn, zou ik meteen stoppen".

Nu ben ik zwanger en zal ik eerlijk zeggen dat ik er echt moeite mee heb. Vol goede moed probeer ik een dag door te komen zonder sigaret. Hoop ik dat ik misselijk word van de geur. Maar iedere keer als mijn vriend een sigaret opsteekt begin ik mijn gevecht tegen de verleiding. En ik zal eerlijk bekennen... Niet altijd win ik, met als gevolg dat ik er toch eentje opsteek. Maakt mij dat nou een slechte a.s. moeder?

Mijn collega zegt van niet en dat ik het van een hele andere kant moet bekijken; wees juist blij om de keren dat je wel de verleiding kunt weerstaan.

Toch voel ik vreselijk schuldig... en terecht... maar ben ik werkelijk de enige die hiermee vecht?

pff gevaarlijk onderwerp die je hier aansnijd er zijn er namelijk altijd wel een paar die daar heel heftig op reageren omdat ze zelf blijkbaar perfect zijn.

Je weet zelf ook wel dat het slecht is maar je probeert het tenminste en zoals je zegt elke keer als je het niet doet is er weer 1 minder. Tuurlijk is het harstikke slecht voor je baby en voor jezelf maar het is een rot verslaving dat weet elke (ex)- roker. Ik zelf ben een paar week voor dat ik zwanger raakte van nr.2 gestopt met veel pijn en moeite (bij de eerste heb ik tot week 14 2 sigaretten per dag gerookt) en soms heb ik nog veel moeite ermee vooral omdat ik die lucht nu juist zo lekker vind.

Je bent goed bezig en zo te horen gaat stoppen je echt nog wel lukken dus maak je niet te druk over de mening van een ander.

Succes en groetjes

Quote:

pff gevaarlijk onderwerp die je hier aansnijd er zijn er namelijk altijd wel een paar die daar heel heftig op reageren omdat ze zelf blijkbaar perfect zijn.

Yup, daar ben ik me ook enorm van bewust, maar het komt hoe dan ook voor (zo blijkt maar   uit mijn geval en die van een vriendin helaas). Juist daarom vind ik het onzin dat er zo weinig over wordt gesproken, want het is blijkbaar wel een voorkomende issue.

Bedankt voor je (lieve)  reactie...

Tuurlijk weet ik hoe slecht het is en nee, ik ben niet van mening dat ik daardoor geen moeder zou zijn of dat ik mijn kind niet verdien, want deze opmerkingen heb ik ook eens gehoord en heb ik me ook schuldig aan gemaakt als het om meningsuiting gaat. (Misschien is dit mijn straf... in het kader van zeg nooit: NOOIT  )

Hoe dan ook, ik  weet dat dit een zeer gevoelig onderwerp is, maar je kunt mij niet wijs maken dat iedereen hier op het forum "perfect" is. Daarom ben ik extra nieuwsgierig naar de meningen.

quote: Diefje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-07-2006 20:22:08'));

Tuurlijk weet ik hoe slecht het is en nee, ik ben niet van mening dat ik daardoor geen moeder zou zijn of dat ik mijn kind niet verdien, want deze opmerkingen heb ik ook eens gehoord en heb ik me ook schuldig aan gemaakt als het om meningsuiting gaat. (Misschien is dit mijn straf... in het kader van zeg nooit: NOOIT  )

Wat een dikke onzin om dan te zeggen dat iemand die het roken niet helemaal kan laten een slechte moeder is of haar kind niet verdiend. een collega van mijn vriend veroordeelde mij terwijl zij de hele zwangerschap aan de rode wijn zat. Dat vond ik lef hebben helemaal omdat bekend is dat allebei even slecht is. Maar goed ik heb dan weer zoiets dat iedereen zijn eigen keuzes in het leven moet maken, je kunt iemand wel voorlichten maar dwingen jouw mening op te volgen lukt niet.

Alleen die mensen die tot aan het einde toe een pakje per dag roken begrijp ik niet maar die hebben dan volgens mij ook niet echt serieus geprobeert er mee te stoppen maar goed das mijn mening

Nou, daar gaattie dan....... Ik rook nog!
Niet veel meer, maar ik werd echt een gestoorde kanarie van het niet roken. Ik ben wel helaas ook in mijn zwangerschap m,ijn baan kwijtgeraakt waardoor ik dus al een hele tijd thuis zit, en dan valt het dus echt niet mee. Ik schaam me er ook wel voor trouwens. Ik zou het veel liever niet doen, maar mijn bloeddruk steeg echt na een paar dagen niet roken. Ik werd er dus echt bijzonder gestresst van.

Nu heb ik nog steeds moeite om te roken waar andere mensen bij zijn, want ik voel me een zwakkelijk, maar goed, ik kan er helaas weinig aan doen.......

Zo, ik ben eerlijk geweest. Ben benieuwd naar de reacties....
Liefs Annet

wondernetje... ik ben trots op je dat je er eerlijk voor uit komt.

Net als voor mezelf wel even een voor het "nog steeds roken".

Phewwww... wat een opluchting zeg. Niet dat ik me minder schuldig voel, maar kreeg echt bijna het idee dat ik een van de uitzonderingen was die echt niet kon stoppen.

Vervelend dat je voornamelijk ook uit stress rookt (als ik het zo goed lees dus), ik moet wel zeggen (en nee, het mag geen excuus zijn) dat het feit dat wij z.s.m. ons huis moeten verkopen om een groter huis te kopen ook aardig wat te tobben geeft.
En ja, het moet echt, want we wonen in een zeer kleine woning met maar 1 slaapkamer. En nog bijna maar een half jaar te gaan..

(Door dit nog eens te tikken krijg ik al weer de neiging om er een op te steken  maar we doen het niet!)

Waar het eigenlijk op neer komt is dat ik best blij ben dat ik dit onderwerp heb aangesneden. Wellicht kunnen wij elkaar onderling steunen, want diep in ons hart willen we echt stoppen ten goede van ons kind en onszelf.
If I my speak so free..

Ben benieuwd naar overige reacties.

Hoi meiden,

Ja ik rook dus ook nog... alleen bij mijn eerste gestopt daarna weer vrolijk begonnen...
Ik rook inderdaad wel minder want roken is verslaafd, begin er niet mee want je komt er nooit meer vanaf!

Nee inderdaad...

En dan die sites die je allemaal beloven dat je zo stopt met roken, krijg je e-mails met de woorden: Je kunt t zet door!!
Pfffff.... Ja makkelijk gezegd
Dus helaas rook ik ook nog

Hey  meiden, Ik heb zelf de eerste 16 weken van mijn zwangerschap gerookt. Wel flink geminderd maar niet helemaal gestopt. Het is niet goed voor je baby, maar dat weet je zelf ook wel. Ik vind dus ook niet dat iemand moet gaan oordelen en zeker niet iemand die zelf geen idee heeft wat roken eigenlijk inhoudt (lees: niet rokers). Je kunt pas stoppen als je er zelf voor 100% achterstaat en als je lekker in je vel zit. Ik zou zeggen blijf je "gezond" druk maken, want dan hou je het minderen in ieder geval vol en ga je niet meer roken en het stoppen komt wel als jullie er zelf klaar voor zijn. Ik ben inmiddels 5 weken gestopt en heb eerder 4 pogingen gedaan die mislukt zijn. Het enige wat je daarmee bereikt is dat je jezelf weer een mislukking voelt, omdat het weer niet gelukt is. Doe het gewoon als je je goed voelt en niet omdat je omgeving vindt dat het moet.

Sterkte ermee allemaal !!!

Danique
21w2d

Terug
Bovenaan