Roken en zwanger zijn.

Dag meiden

Pluimpje voor jullie openhartigheid, hoor!
Ik kan er wel vanalles van vinden (ik ben een niet-roker en ook nooit gedaan, dus makkelijk praten...) maar dat doet er niet toe. Iedereen doet zijn best om de slechte dingen te laten en de goede dingen te doen tijdens de zwangerschap. We doen nu eenmaal veel dat slecht voor ons is, maar niet meteen merkbaar. Met een murmel in je buik worden die dingen ineens cruciaal, maar dat wil nog niet zeggen dat stoppen makkelijk is. Ik kan er over meepraten omdat ik erg veel moeite heb met de wijntjes laten staan. Het lukt me wel, heb in 11 weken pas 3 keer een heel klein bodempje opgenipt. Hooguit 3 slokken per keer, alleen voor de smaak (weet diefje van het andere forum). Maar ik wordt er soms wel chagerijnig van

Wat ik eigenlijk gewoon wil zeggen, is dat ik jullie openhartigheid waardeer, ookal keur ik het roken niet goed. Ben ook blij dat alle goede stuurlui aan wal (nog) niet met oordelen hebben gestrooid en jullie dit met elkaar laten delen.
Overigens is stress en een hoge bloeddruk ook heel slecht, dus het is een keuze tussen 2 kwaden...

Veel succes allemaal met niet-roken!  

hoi,

Ik ben zelf ook pas sinds 5 weken echt gestopt met roken, daarvoor rookte ik 1 sigaret per dag na het avondeten. En heb de eerste paar weken van de zwangerschap iets minder gerookt dan normaal. Ik heb het nog steeds wel moeilijk hoor, aangezien iedereen in mijn omgeving rookt dus die verleiding is erg groot. Maar ik heb dan ook een heel slecht voorbeeld gehad in mijn omgeving van een grietje die stug door rookte een vol pakje per dag en er afentoe ook een blowtje tussendoor rookte, met als gevolg dat het kindje een maand te vroeg geboren is en veels te licht en zelfs even een paar dagen de conveuse in mocht. Dat is eigenlijk mijn punt geweest waardoor ik echt ben gaan stoppen. Moeilijk maar vind het nu wel de moeite waard, het is en gezonder voor mijn kindje en voor mijn portomonnaie

Voor de dames die proberen te stoppen heeel veel succes en zolang je niet een vol pakje per dag rook of meer dan je echt "nodig" hebt lukt het wel.

Groetjes Claudia
21 wkn 3 dgn 1e

Ik weet sinds afgelopen dinsdag dat ik zwanger ben.  Doordat ik helemaal geen zwangerschapskenmerken/kwaaltjes  heb gehad (en nog steeds niet), rookte is stevig door. Ik voelde niks, dus was niet zwanger, dacht ik. Ik heb altijd gezegd, dat als ik zwanger zou raken, ik meteen zou stoppen met roken. Dus toen ik dinsdag positief had getest hebben we samen besloten om per direct te stoppen. Nou dat feestje ging dus niet door! Ik ben wel heel erg geminderd (rookte een pakje per dag!), maar dat ene sigaretje na het eten en dat ene sigaretje s'ochtends vroeg  is zo lekker! Ik baal er stevig  van, dat ik niet sterker ben. Ik ben zo bang, dat er iets mis is/gaat met de kleine.  Besloten om vandaag toch maar weer helemaal te stoppen, hoe moeilijk het ook is. Zal mezelf nooit vergeven als er wel iets mis gaat. Je zal jezelf altijd afvragen of  het komt, doordat je hebt gerookt tijdens de zwangerschap...  Ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem! Sterkte iedereen!

liefs Tina

Hoi Diefje, ik begrijp precies hoe je je voelt. Toen ik zwanger was van mijn eerste was ik ook vastbesloten om te stoppen. Dat is na heel vaak proberen echt niet gelukt. Ik werkte ook in de horeca, waar dus flink gerookt werd en dan ruik je het ook nog eens de hele dag om je heen. Ik kon op een gegeven moment nergens anders meer aan denken, dan een sigaretje. In overleg met mijn verloskundige is toen besloten dat ik niet meer dan   5 sigaretten per dag zou roken. Volgens haar is de stress om het niet roken ook heel slecht voor de baby. En nu ik wist dat ik 5 sigaretten per dag "mocht" roken, rookte ik er meestal maar 2(!) en soms helemaal geen.
Nu ben ik 32 weken zwanger van de tweede en alweer heel veel pogingen gedaan om te stoppen. Maar helaas, weer niet gelukt. Dus ik hou me nu weer aan die 5 per dag.
Ik ben blij dat we er hier normaal met elkaar over kunnen praten. Want dat het slecht is weten we ook wel. Dat hoeft niemand ons te vertellen. En ik ben echt geen slechte moeder!
Trouwens, ik rook niet in het openbaar. Alleen thuis.
Liefs Maria

32 weken zwanger van 2e zoontje!

Hoi dames,

Hier nog zo'n roker. Inderdaad, ik weet dat het slecht is voor mij en de baby en ik vind het ook erg zwak van mezelf dat ik nog rook, maar helemaal stoppen lukt me echt niet.
Ik ben geminderd van 30 sigaretten per dag tot nu zo'n 5 tot 8.
De vorige twee zwangerschappen had ik dit ook zo gedaan.
In het begin van de zwangerschap vond ik het trouwens makkelijker om niet te roken dan nu, omdat ik in het begin echt kotsmisselijk werd van het roken, maakte ik de sigaret na 3 trekjes al weer uit.
Ben trouwens wel bang dat de gyneacoloog straks aan de placenta kan zien dat ik heb gerookt. De vorige 2 keer was dit niet te zien, bij de 2e zei hij zelfs: o, je hebt niet gerookt zo te zien! Toen was ik ook nog zo laf om niet te zeggen dat ik wel had gerookt.

Nogmaals, ik weet dat het slecht is en als er een pilletje bestond waardoor ik meteen zou stoppen dan zou ik meteen naar de apotheek rennen om het op te halen.

Ik rook ook niet in het openbaar, omdat ik zeker weet dat ik dan kritiek krijg.

Succes in de strijd!!

Liefs Annemarie (morgen 35 weken zwanger)

Hoi iedereen,
Ik wens jullie allemaal veel succes en doorzettingsvermogen met het stoppen en/of minderen met roken.
Ik las in 1 van die zwangerschapsboeken dat als je in rokerige ruimtes bent of dus zelf rookt dat het goed is om extra vit. c en zink te gebruiken. Dit neutraliseert enigzins waardoor voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden.
Ik weet niet hoe dat werkt en of je dat ook zomaar moet gaan doen maar wellicht toch een vraagje waard aan de verloskundige. Misschien werkt het inderdaad in het voordeel van de kleine.
Groetjes Guusje

Hallo allemaal,

Supergoed dat jullie dit bespreekbaar maken. In mijn omgeving zie ik ook rokende zwangeren. Ik kon dat vroeger ook niet begrijpen. Ik wilde al heel lang stoppen met roken en toen ik zwanger wilde raken was ik het roken ook erg beu. Ik ben het boek van Allen Carr gaan lezen en ben meteen gestopt. IK ben gestopt met roken en het boek bevestigde enkel datgene wat ik al wist. Maar om het nog eens op een rijtje te zetten kon ik de kracht vinden om door te gaan. Ik wilde niet langer afhankelijk zijn van een sigaret. Stoppen is absoluut niet makkelijk en de enige reden is als je er zelf aan toe bent. Alle andere redenen blijken dus niet goed genoeg. In jullie geval is de zwangerschap wel een reden maar niet goed genoeg. Er zijn mensen met astma of longkanker die gewoon doorroken. Ik kan je verzekeren dat die echt niet meer roken omdat het allemaal zo lekker is. Nicotine is namelijk verslavender en schadelijker dan heroine en cocaine. Dus zomaar zeggen dat iemand moet stoppen dat werkt dus gewoon   niet.( Ik heb met verslaafden gewerkt  )  Ondertussen heb ik een zoontje van 9 maanden en rook nu 20 maanden niet. Dat wil niet zeggen dat ik geen zin mee heb in een sigaret. Ik hou me vast aan het feit dat mijn eerste sigaret niet mijn laatste zal zijn, dus die eerste moet ik gewoon niet meer nemen. Ik hoop voor jullie dat er een moment komt dat ook jullie zullen stoppen met roken want het geeft je wel heel veel voordelen. Maar voel je niet schuldig als dat nu nog niet is. Ze zeggen dat rokers kleinere kinderen krijgen, om die reden had ik misschien beter wel kunnen roken want die van mij was 9 pond bij geboorte haha.

Ben trots op jezelf bij iedere sigaret minder. Ga absoluut niet light roken want de meesten gaan dan juist meer roken omdat ze denken niets binnen te krijgen. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid, roken blijft slecht, maar stress   is ook gevaarlijk voor je kindje dus als niet roken stress oplevert dan is af en toe een sigaretje misschien wel beter.

Succes en allemaal een fijne zwangerschap en natuurlijk een gezond kindje

Terug
Bovenaan