Rokende schoonfamilie

Heeft iemand advies?

Mijn halve schoonfamilie rookt. Ons kindje is bijna drie weken en nadat mijn schoonfamilie hem heeft vastgehouden stinkt hij naar hen. Ze wassen wel hun handen bij binnenkomst maar ik ruik alsnog sigarettengeur. Ze hebben hier ook een andere visie in, toen ik zwanger was rookten ze gewoon door binnenshuis dus kwam ik niet meer op visite. Ik heb nu besloten dat ze hem (tijdelijk) niet meer vast mogen houden en wil eigenlijk niet dat mijn kindje daar ooit op bezoek komt zolang er binnen gerookt wordt. Dat zou dan dus gelden voor 5 mensen in de familie... Mijn vriend is heel begripvol naar me toe, de bevalling is niet makkelijk geweest en ik heb gewoon meer tijd nodig voor ik ons kindje aan een ander geef.Maar ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan communiceren. En of ik ‘recht’ heb mijn kind bij ze weg te willen houden. Verder zijn het best lieve mensen dus ik vind het heel ingewikkeld.
 
Wat lastig zeg! Ik zou me hetzelfde voelen als jij. T belangrijkst is dat je partner het met je eens is, en of hij het kan aankaarten bij zjjn familie. Het is natuurlijk wel veel gevraagd als die mensen bij henzelf thuis binnen nooit meer mogen roken, omdat er toevallig een baby is geboren die af en toe op bezoek komt... Helaas is het nu winter, anders zou je nog kunnen zeggen dat je wel kunt komen als jullie buiten in de tuin zitten. Je kunt ook eventueel afspreken om buiten te wandelen met ze? Maar ik zou zeker de regel stellen dat er bij jullie thuis binnen niet gerookt mag worden.
Mijn schoonmoeder rookte gelukkig al lang niet meer binnen (ook bij haar thuis) en is een aantal jaar geleden helemaal gestopt. Ze is er zo blij mee! Ik zoh wensen dat iedereen de kracht had om te stoppen met roken.
 
Ik vind dat je er zeker het gesprek over mag aan gaan maar idd hoe staat je vrien hier in. Belangrijk dat je hier een lijn in trekt en dat hij anders bespreekbaar maakt. Er is in al die jaren nou toch wel genoeg aangetoond dat meeroken net zo schadelijk is als wanneer je zelf rookt. De lucht kun je niet veel aan doen vrees ik maar het is toch een kleine moeite om buiten even te roken als jullie op visite zijn. En als ze dat niet willen is de consequentie voor hen toch. 
 
Zelf vraag ik mijn schoonmoeder om, als ze weet dat we komen, goed te luchten bij haar thuis en wordt er buiten gerookt. Mn man rookt zelf ook, altijd buiten. Als vrienden komen ook buiten. Besluit met je vriend wat voor jullie acceptabel is en maak het gewoon bespreekbaar. Voor mij werkt het altijd juist om ipv te "eisen" uit te leggen dat je snapt dat t voor anderen overdreven lijkt maar dat jullie het toch lastig vinden dat... Etc en daarom besloten hebben dat... ivm gezondheid baby.. en dat je ervan overtuigd bent dat iedereen het beste wil voor de kleine ;) 
 
Mijn schoonfamilie rookt ook. Als de kleine daar is niet, even niet. Iedereen weet tegenwoordig dat rook slecht is. Zelfs al willen verstokte rokers dat liever niet erkennen. Ze willen wel graag de kleine zien.
Hebben ze dat voor over gelukkig. Niet vast mogen houden alleen omdat de kleine dan naar rook gaat ruiken? Een beetje overdreven.
Bij ons binnen mocht vroeger alleen op de rookkamer gerookt worden (met afzuiging) en toen mijn man stopte, alleen nog buiten. Dit respecteren ze altijd al.
 
Ik begrijp het helemaal! Het gaat namelijk niet alleen over naar rook ruiken. Er komen steeds meer onderzoeken over hoe slecht derdehands roken is. Rokers hebben op hun huid, in hun kleding en op hun haren allemaal kleine rookdeeltjes zitten die ze verspreiden. Ook als ze hun handen wassen. Gaat ook in alle meubels zitten. Google maar eens op derdehands roken, er staat een mooi filmpje op de website van puur rookvrij (kan de link hier niet delen om onduidelijke reden). Dus alleen je handen wassen en luchten helpt echt niet! Het beste voor de gezondheid van je kind is 0 contact met mensen die roken (en ja ik snap dat het een verslaving is en voor veel mensen niet makkelijk om te stoppen, maar puur objectief gezien is roken echt vergif voor je baby)
 
Ik ben het niet met Essil eens. Als jouw baby naar rookt stinkt nadat hij door anderen is vastgehouden dan kan dat wel degelijk schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is jouw goed recht om aan te geven dat je niet wilt dat ze hem vasthouden. Als je dit moeilijk vindt kun je er misschien voor kiezen om hem in een doek of dekentje te wikkelen voordat je hem aangeeft? Dan kan die daarna meteen af en in de was. 
 
Woowww het is alsof we het zelfde leven hebben. Hier zelfde probleem. Mijn schoonvader rookt ook binnen. Wij gingen daar 1x in de week eten en heb gezegt dat ik niet wilde dat hij binnen rookte als ik kwam. Dit deed die ook niet maar het zit natuurlijk in het hele huis. Bij mijn vriend zijn oma werd ook binnen gerookt hier ben ik amper geweest in de 9 maanden. Ons meisje is nu 3 maanden. Als we op visite gaan bellen we van te voren dat ze alle ramen open moet doen. Mijn schoonvader heeft haar nog maar 1x vast gehouden. Het klinkt misschien naar maar probeer het echt zoveel mogelijk te mijden. Ze roken ook nog eens cheque..... tis jammer voor hun maar dan zien ze ons meisje maar minder en als we langs gaan dan gaan we smorgens zodat het huis nog niet helemaal blauw staat. Gelukkig is mijn vriend het wel met mij eens.echt zoveel mogelijk mijden het is echt niet goed voor die baby's 
 
Terug
Bovenaan