Rokende schoonfamilie

En als mijn schoonmoeder ooit gaat oppassen wat ik probeer te mijden zal ik haar ophalen voor me schoonvader thuis is zodat ze niet in de rook zit
 
dankjullie voor het meedenken en de reacties. Mijn vriend rookt niet en is hetmet me eens dat het niet gezond is voor de baby. Maar hij zit in tweestrijd. Hij snapt ook dat zijn moeder ons kindje vast wil houden. Het zorgt (nu al) voor spanning tussen mij en mijn schoonmoeder. 
ik vind het zelf wel erg vervelend als onze baby niet meer naar zichzelf ruikt (heb trouwens ook moeite met mensen die veel parfum dragen en hem dan vast willen houden, maar dat is minder erg want niet schadelijk) dus zo'n dekentje is wel een goed idee.
zo lastig wel..Ik sta zo op scherp als bepaalde mensen hem vast houden, aan zn gezichtje zitten, etc. Ik heb zelf nooit gerookt dus kan niet zo goed begrijpen dat je dan met rookhanden perse een baby vast wil houden. 
Mijn vriend vond een artikel over derdehands roken en we denken er nu aan om dat naar de familie te sturen. Niet om wijsneuzerig te doen maar gewoon om ze bewust te maken van iets dat ze zelf nog niet serieus nemen.. 
 
[quote quote=10601580]Ik ben het niet met Essil eens. Als jouw baby naar rookt stinkt nadat hij door anderen is vastgehouden dan kan dat wel degelijk schadelijk zijn voor de gezondheid. Het is jouw goed recht om aan te geven dat je niet wilt dat ze hem vasthouden. Als je dit moeilijk vindt kun je er misschien voor kiezen om hem in een doek of dekentje te wikkelen voordat je hem aangeeft? Dan kan die daarna meteen af en in de was.[/quote]
Serieus? Een paar keer vastgehouden worden door iemand, die op dat moment niet rookt, veroorzaakt al gezondheid schade? Misschien bedoel je bij een baby met astma of zo?
Ben ook tegen roken, maar je draaft wat door.
 
Het gaat niet om mijn mening, hier is onderzoek naar gedaan. Er is allerlei informatie te vinden over derdehands rook. Maar het is prima dat je vindt dat ik doordraaf. Ik heb al veel reacties van je voorbij zien komen en je komt niet altijd even genuanceerd over. De vragensteller gaf aan wel blij te zijn met de reacties en de tip over het dekentje, dat vind ik het belangrijker ?
 
[quote quote=10601627] Serieus? Een paar keer vastgehouden worden door iemand, die op dat moment niet rookt, veroorzaakt al gezondheid schade? Misschien bedoel je bij een baby met astma of zo? Ben ook tegen roken, maar je draaft wat door.[/quote]
Essil dat kan wel degelijk! Vroeger werd er heel makkelijk over gedacht, en gedacht dat zolang je niet rookt er niks aan de hand is. Tegenwoordig is er veel meer bekend over derdehands roken. Kijk maar eens een filmpje op de website van puur rookvrij. Daar illustreren ze waar er allemaal rookdeeltjes zitten bij mensen die roken. Heeft niks met doordraven te maken. Dat je bepaalde kennis niet hebt wil niet gelijk zeggen dat iemand anders overdrijft
 
Ik snap je hoor daar kan ik nog steeds niet tegen en me kindje is nu 3 maanden. Mensen mogen haar geen kusjes geven en ook geen zware parfum liever in haar buurt ze zit soms onder de makeup van me moeder vkndt ik echt vreselijk en heb haar ook gezegt dat niet meer op te doen 
 
Derdehands rook van mensen die slechts even op bezoek komen, lijkt me gewoon zeer beperkt. Omdat die mensen ook weer weggaan. En de meeste mensen zichzelf en de baby en de omgeving regelmatig wassen.
Iets anders wanneer iemand in het huishouden zelf derdehands rook veroorzaakt.
Ik zeg niet dat derdehands rook in het geheel niet schadelijk is. Maar het lijkt me bijzonder sterk dat de baby van een kraamvisite meteen een veel hogere kans op longkanker heeft. Even ter nuancering.
We hebben recent een huurwoning van mijn schoonmoeder opgeleverd, waarin 20 jaar gerookt is. En bijzonder zelden is schoongemaakt. Daar hebben we behoorlijk sterke troep moeten gebruiken om de "derdehands rook" schade te verwijderen. En een paar lagen isoleer moeten aanbrengen, want je krijgt het er nooit meer helemaal uit.
Maar ik geloof echt niet dat als mijn schoonmoeder af en toe ( eens in de zoveel maanden) onze dochter vasthoudt, dat haar gezondheid enorm schaadt.
 
Goed dat je deze vraag stelt! Het is namelijk bekend dat meeroken tijdens de zwangerschap niet goed is, maar is het tevens daarna belangrijk dat kinderen rookvrij opgroeien. Één van onze experts heeft hier een artikel over geschreven:
 
Meeroken tijdens zwangerschap:
https://www.oudersvannu.nl/zwanger/gezondheid/meeroken-tijdens-de-zwangerschap/
 
Terug
Bovenaan