roze wolk met grijze spikkels

Mijn schoonzusje zei het al toen Joran een paar weken was: meid die roze wolk heb ik nog niet gezien hoor! (haar zoontje was toen 1,5.) Natuurlijk ben je blij en geniet je van je kind(eren). maar er zijn zeker als je kindje veel huilt echt momenten dat je je alleen maar zorgen maakt. Als de borstvoeding niet meer lukt, of als  je (zoals ik met kerst...) een borstontsteking krijgt. Er zijn heerlijke momenten, maar er zijn ook momenten dat je erg moe bent en even tijd voor jezelf zou willen. Wij hebben Joran nog nooit een nachtje laten logeren maar het is naar mijn idee geen schande als je zo nu en dan even 'op moet laden' en even tijd voor elkaar wilt hebben. Er zijn vast moeders die dit niet zo voelen, maar ik wel hoor! Het hangt er volgens mij ook vanaf hoe je alles geregeld hebt. ik zou best graag thuis willen blijven om voor Joran te zorgen, de dagen dat ik moet werken zijn erg zwaar, maar dit is financieel niet mogelijk. Dus je gaat maar door en je geniet van alle fijne momenten met je kindje en elkaar. Maar die roze wolk....?ik heb alleen nog maar kleine roze schapewolkjes voorbij zien komen, ik zat er niet middenin !

Ik wilde heel even kort reageren op  jou reactie op dit onderwerp.
Heel fijn dat je je zo goed voelt en dat je zo geniet van je kinderen!
Maar ook IK geniet 100.000% van mijn dochtertje hoor! Net als alle anderen hier denk ik...
Het is alleen zo dat er ook wel eens minder leuke dingen zijn, maar daar mag je bijna niet over praten en dat is jammer!
Jij schrijft nu ook:

"In mijn omgeving hoor ik juist niets anders dan.........die draken dit.......die draken dat. Gaan kinderen weer bij opa en oma logeren, omdat ze het zat zijn. Zitten ze nu al met hun handen in hun haren omdat de zomervakantie bijna begint....."

Maar je weet toch niet precies hoe het daar thuis elke dag aan toe gaat? (oke, bij die mensen misschien wel maar bij 99% van de andere mensen niet)
Mensen oordelen zo snel vind ik..Je zou je bijna schamen omdat je je kind een nachtje/dagje naar opa en oma brengt omdat je daar gewoon even zin in hebt!
Ik persoonlijk doe dit ook niet zo snel, heb haar 2 keer bij opa en oma laten slapen omdat wij een feest hadden, maar als je daar gewoon eens zin in hebt moet dat kunnen vind ik!
Ik kan me wel voorstellen dat het af en toe ook gewoon heel druk is (vooral met meerdere kinderen) en dat je dan als ouder wel eens even een dagje voor jezelf wilt hebben en wil "bijtanken". En dat zegt dan niets erover hoe erg jij wel of niet van je kinderen houd of geniet vind ik.

Met dit onderwerp word gewoon bedoeld dat het voor de meeste mensen niet ALTIJD een roze wolk is, dat er ook wel eens minder leuke of zware momenten zijn met het hebben van kinderen. Maar dat dat nog steeds door heel veel mensen ook niet gezegt durft te worden.

X 4dec

Ik blijf erbij dat ik me niet kan voorstellen dat je als moeder nooit een moment dat het allemaal niet zo leuk is. Ik denk dat alle moeders wel zulke momenten kennen.
En ik denk ook dat er nog steeds moeders zijn die dat dus niet toe willen geven..
Sil

huh..........zien jullie dat het eigenlijk nooit goed is?
Wanneer je zegt dat je wel van iedere minuut geniet is het ook niet goed, wordt er beweerd dat het eigenlijk niet kan........of dat je het niet durft........
Anne

Hoi Anne,

Zo wordt het   niet bedoeld hoor! Het gaat erom dat we ons geen voorstelling van kunnen maken (en het lijkt me erg sterk) dat geen 1 moeder/vader niet een grijze spikkels op die rose/blauwe wolk zit.
Elk kindje krijgt tandjes, wordt ziek, zijn moe (dus niet te nassen), hebben honger, zijn jengelig, maken ruzie, dromen/nachtmerries, plassen in bed midden (in de nacht bed verschonen), hebben koorts, enz.....

DAT zijn de momenten die wij bedoelen, je gaat mij niet wijsmaken dat je dat voor je lol doet (het is niet erg, zo is 't niet), of dat je het niet erg voor je kind  vind. Dat zijn die grijze spikkels die we bedoelen.
En het is niet altijd koek en ei, en in kannen en kruiken... elke ouder maakt ooit zo een moment vroeg of laat mee.

Precies B Elanna, dat is wat er bedoeld wordt.
Ik ben na de eerste depressief geweest en door opmerkingen als hierboven kroop ik nog verder in mijn schulp. Als ik het aankaarte bij iemand en ik kreeg zo'n antwoord als van Anne, dan wist ik zeker dat ik dan een slechte moeder was en werd ik nog onzekerder.
Inmiddels weet ik wel beter en weet ik dat iedere moeder zulke momenten kent.
En dat staat volkomen los van het feit of je geniet van je kinderen!
Sil

Hallo alllemaal,

Ik reageer niet vaak op dit forum, maar lees al wel een tijdje met jullie mee.....
Mijn dochter is 30 november geboren.
Ik ben blij om te lezen dat het inderdaad niet alleen maar roze wolken zijn die voorbij komen.Eigenlijk is het ook triest dat er bij veel mensen nog een soort van taboe op rust.......
Je bent tenslotte bevallen van een gezond kind en je mag kinderen krijgen, de kwaaltjes van na de bevalling worden maar voor lief genomen en laten we het dan al helemaal niet hebben over de gebroken nachten....."het hoort erbij" dus verder niet zeuren.
Op het moment dat iemand aan je vraagt hoe het gaat en je zegt dat het eigenlijk nog helemaal niet zo goed gaat, kijken veel   mensen je aan of je van planeet mars komt en weten eigenlijk maar weinig mensen hoe ze hier op moeten reageren, en daarom zeg je denk ik soms vlug dat het "goed" gaat, je zou je anders haast schuldig voelen.
Natuurlijk geniet ik ook enorm van mijn kleine meid en kan ik me al helemaal geen leven meer voorstellen zonder haar echt niet.
Maar het leven is niet alleen maar leuk, ook niet als je kinderen hebt......en dat is denk ik maar goed ook anders zou je de leuke dingen denk ik ook niet meer zo warderen.
Het wordt wat mij betreft ook de hoogste tijd dat het taboe rondom bevallen, en voor je kindje zorgen doorbroken wordt......
Mijn dochter heeft in het ziekenhuis gelegen toen ze 1,5 maand was, met het griepvirus, en geloof me, ik was toen bezorgt en verdrietig, en op dat moement staat je wereld even stil.
Dus ook ik ervaar een prachtig mooie roze wolk, maar zeker met spikkels...

Groetjes Loetje

Zo krijg er bijna tranen van in mijn ogen als ik dit lees!
Erg fijn om een af en toe weer eens een bevestiging te krijgen dat iedereen ( okay bijna iedereen....)het dus best wel eens zwaar vind en eigenlijk helemaal niet leuk. Ik voelde me daar, zeker in het begin (durfde niet eens hard op te zeggen dat ik een goede moeder was), heeel schuldig over. Ik heb in het begin echt wel eens momenten gehad dat ik dacht shit als ik dit geweten had....dan was  het nog geen 10 uur in de ochtend en stond ik tot aan mijn ellebogen in de poep met een huilende baby zelf ook  te janken dan dacht ik ech wel ppffff jemig is dit het nou?? heb ik daar mijn werk voor opgezegd het is al weken lang weinig slaap en  veel janken!  naturlijk kwam er dan snel genoeg ook wel weer een momentje dat het me intens gelukkig maakte om zo'n mooie dochter te mogen hebben. Maar ik heb het nog wel eens hoor dat ik baal van die 24 uur "diensten" Mijn vriend woont en werkt in london (is in nl van vr t/m zondag) en dus sta ik er vaak (dus ook altijd 's nachts) aleen voor. Ik kan nooit zomaar ff de stad in 's avonds met vriendinnen ook sporten is moielijk ik moet altijd gelijk een oppas regelen als ik een wat te gaan heb. Ben blij dat ik zo'n lieve mama heb die 1 avond en 1 dag in de week komt oppassen zodat ik die dag kan werken en die avond kan softballen ben ik gewoon even lottie en niet mama. Vroeger als iemand dat zei dacht ik HUH het is toch juist geweldig om bij je kleintje te zijn en dat is het ook maar soms dus ook lekker om even je zinnen te verzetten.

Laatst zei iemand tegen me "die jonge moeders van tegen woordig lijkt wel een ziekte als je een kind heb" het enige wat ik toen dacht was wacht maar als jij ooit nog kindjes krijgt, of het dan, met de hormonen die door je lijf gieren slaap te kort en alle zorgjes die je je maakt allemaal altijd wel leuk vind.

lekker je hart luchten dus en ook zoveel mogenlijk genieten dan zijn we die baal momenten zo weer vergeten!

grtjs lot (heus wel een goede moeder:)

Terug
Bovenaan