Safe T Sleep

Hallo!

Volgens de fysiotherapeute kon een scheef hoofdje geen kwaad voor de ontwikkeling. Dus ik denk dat het inderdaad alleen voor het oog is. Maar ook dat vind ik best belangrijk. Anders wordt ze straks misschien gepest.
Als ze veel haartjes heeft valt het niet zo heel erg op. Nina heeft namelijk al een enorme bos haar en we kunnen al staartjes maar dat doen we eigenlijk nog niet omdat het met staartjes wel wat duidelijker is.
Het is gewoon een moeilijke beslissing. Je weet er eigenlijk weinig over en toch moet je snel beslissen. Wij gaan de 13de dus hoofdzakelijk voor tweede mening en veel info. En ze kunnen ons niet dwingen. Het zou wat makkelijker zijn als een helmpje alleen snachts ook gaat. Ik weet namelijk niet of dat kan.
Want de zomer komt eraan en dan lekker warm met een bos haar.....lijkt me geen pretje. Heb wel gelezen dat er erg snel resultaat te zien is.
Het CB bureau heeft het volgensmij niet zo op helmpjes dus ze zullen dat niet snel adviseren. Maar de gok is of het inderdaad weer vanzelf over gaat.
Wat een dilemma`s!
Hou me op de hoogte, ben wel benieuwd eigenlijk.

Groetjes Monique
 
Hoi Monique,

Ik heb helaas nog geen reactie van het cb, maar zal je op de hoogte houden als ik wat meer weet. Veel succes de 13e. Ben benieuwd wat zij zeggen. Groetjes, Nienke
 
Hoi Monique,

Zat net even jullie website te bekijken van Nina. Leuk zeg, wat een lekker meissie! Ze heeft inderdaad een bos met haar. Ook leuk om even te zien wie jullie zijn.( Wij hebben jammer genoeg geen website, ben niet zo creatief :)).
groetjes, Nienke
 
Hallo!

Leuk dat je op de site gekeken hebt! Moet hem eigenlijk nog eens bijwerken.
Maar met dit weer ben ik liever lekker buiten met Nina.
Nog niks gehoord van het CB? Vind het wel en beetje schandalig zeg dat ze niet bellen. En je eigen wijkverpleegkundige of huisarts?

Hoe gaat het slapen? Ligt ze nog in de safe-T sleep? Of ging dat uiteindelijk niet?
Ligt ze wel graag op de buik? Dat scheelt ook al een hoop, Nina vond er in het begin niks aan maar nu vind ze het leuk. Ze draait zelf ook dus ligt zowiezo niet steeds op haar hoofdje.

Welke regio woon je eigenlijk als ik vragen mag. Ik woon in Zuid-Limburg vandaar dat we naar Maastricht moeten.

Groetjes Monique
 
Hallo Monique,

Het cb heeft ook vandaag niet gebeld. Ik wacht het nog een dagje af en dan ga ik zelf maar weer eens bellen. Misschien is mijn boodschap ergens niet goed aangekomen ofzo (laat ik eens positief denken).
Myrthe slaapt ondertussen weer gewoon in haar oude vertrouwde slaapzakje op haar rug. Ik heb geprobeerd haar te stutten met zandzakken enzo, maar niets helpt. Ik had het helemaal gehad met die Safe t Sleep en heb 'm maar gauw weer uit haar bedje gehaald. Ik zal bij het cb ook aangeven dat ze zo'n Safe t Sleep niet meer moeten adviseren om kinderen op hun zij te leggen. Zeker niet als ze al een paar maanden oud zijn. Volgens mij is Myrthe gewoon te sterk voor zo'n systeem. Daarbij is ze natuurlijk ook gewoon lekker eigenwijs.
Ik werk op een KDV voor gehandicapte kinderen en de fysiotherapeute aldaar zou wat informatie voor me opzoeken over voorkeurshoudingen. Hopenlijk heb ik daar nog wat aan, hoewel Myrthe geen last heeft van te korte spiertjes in d'r nekje of zo iets dergelijks. Haar duimpje is gewoon errug lekker.... Ik woon trouwens in Zuid-Holland. Ik geloof dat, als wij aan een helmpje moeten, we in Rotterdam terecht kunnen. Dat is gelukkig niet ver van ons vandaan.
Nou, we gaan morgen maar eens afwachten of het verlossende telefoontje komt van het cb. Ik hou je op de hoogte. Groetjes, Nienke
 
Hallo, ben ik weer.

Als Myrthe slaapt, slaapt ze dan vast of beweegt ze dan ook nog erg veel?
Misschien is het een idee om haar als ze eenmaal slaapt dan op haar zij te liggen en dan voor en achter te steunen. De fysio adviseerde toen met handoelrollen en evt volstoppen te de rand van het bed, zodat ze niet weg kunnen rollen. Ik dus de rollen vast gelegd door er knuffels tussen te klemmen maar dat was geen succes omdat Nina ze wegduwde.
Dat kussen is dus wel een uitkomst, hoef je niet vast te leggen. De driehoeken zitten aan elkaar vast en daar ligt ze dan tussenin. Kan dus niet schuiven. Als ze slaapt ligt ze lekker op haar zij maar als ze wakker wordt dan kan ze zo bewegen dat ze toch op haar rug komt.

Een echte voorkeurshouding is het bij Myrthe dus ook niet. Nina kijkt ook alle kanten op en daarom kon de fysio niks doen als adviseren om haar hoofd zo min mogelijk te belasten.

Nou, hoop dat je morgen contact krijgt met het CB. Dat wachten de hele tijd, erg he. Ik ben zowiezo geen fan van het CB. Ze hebben af en toe rare adviezen, dus als ik er niet achter sta dan doe ik het niet. Zo moestik tegen berg haar hele hoofd flink insmeren met vaseline......zie je het al voor je? Dat krijg ik nooit meer uit dat haar.
Ga er eigenlijk alleen naartoe voor de spuiten en om het gewicht te weten. Verder vraag ik wel rond en doe ik wat ik denk dat goed is. En het medische, dan ga ik wel naar de huisarts.

Groetjes Monique
 
Hoi,

Sorry dat ik hier even inbreek.
Zelf heb ik er geen ervaring mee. Alleen via mijn werk op een kdv. Waar we nu 3x een kindje met een helmpje hebben gehad. (hebben een erg groot centrum dus veel kinderen)

Wilde graag toch reageren op de safeTsleep ik snap niet helemaal waarom die geadviseerd werd want die zijn er toch juist om je kind op zijn/haar rug te laten liggen?

Bij een afgeplat schedeltje is het belangrijk dat er snel gereageert word. Vaak krijgen ouders het advies van het cb dat het vanzelf overgaat of bij trekt als kinderen gaan zitten maar dat is 9 van de 10 keer helaas niet het geval.
Door fysio is er al veel aan te doen. Denk bv aan het bedje verzetten bij voorkeurshouding naar licht of bij de fles geven op beide armen en met knuffelen zodat je de (niet voorkeushouding) stimuleert.

Een helmpje werkt het beste als die voor de 6 maanden aangemeten word. Het ziet er sneu uit maar kinderen wennen er heel snel aan. En kunnen er veel mee. Ouders moeten daar erg consequent in zijn en hem dan ook daadwerkelijk zoveel uur als nodig op doen.
Al snel zie je dan verbetering. En kunnen zich prima ontwikkelen met een helmpje

We hebben ook kinderen met afgeplat schedeltje die geen helmpje hebben gehad omdat ze het bv zielig vonden of het cb het afrade. Helaas zie je het nu nog bij deze kinderen die zijn nu in de  peuterleeftijd en hebben al veel haartjes. Het blijft een minder mooi gezicht.
Maar dat is mijn mening.

Misschien hebben jullie wat aan mijn verhaal.

groetjes

 
Hallo,

Myrthe is inderdaad nogal beweeglijk in haar bedje. Ik vind haar regelmatig met slaapzak en al boven in bed. Het is misschien wel een goed idee om te proberen haar in haar slaap te draien. Ik denk dat ik dan wel iets van zandzakjes ga gebruiken. Pas had ik een opgerolde handdoek achter haar rug gelegd en toen ik even bij haar ging kijken had ze die handdoek in haar handen. Dat vind ik ook weer gevaarlijk, stel je voor dat ze hem op har hoofd legt en hem er niet meer afkrijgt.
Jij geeft aan dat Nina in het zijligkussen ook nog op haar rug kan draaien. Ik denk dat zo'n kussen dan voor myrthe ook niet gaat werken. Ze heeft er namelijk ook een hekel aan om op haar zij te liggen. Ze overstrekt zich dan en ik denk dat ze pas gaat slapen als ze zich op haar rug gewerkt heeft. Misschien moet ik bij het spelen in de box Myrthe meer op haar zij gaan leggen, zodat ze er meer aan went.
Het cb heeft trouwens nog steeds niet gebeld. Ik wil volgende week toch even naar de huisarts, want Myrthe heeft nogal hardnekkige luieruitslag. Heb er al van alles opgesmeerd, mar het trekt er niet van weg of wordt nog erger. Misschien een schimmelinfectie? Als ik dan toch bij de huisarts ben, kan ik het gelijk even vragen van haar hoofdje. Ik was altijd wel positief over ons cb, maar begin na dit wachten toch wat minder enthousiast te worden. Ik doe inderdaad ook veel op mijn gevoel en pik ook een hoop dingen op van forums en internet in het algemeen. Dat is toch wel makkelijk.

Joyce, bedankt voor je reactie. Ik ben blij dat jij aangeeft dat je op latere leeftijd toch nog steeds het afgeplatte hoofdje ziet. Dit is voor mij wel een extra motivatie om wel te keizen voor een helmpje mocht het nodig zijn. Ik vind het wel raar dat cb's zo laks zijn in het doorsturen; je gaat er toch een beetje vanuit dat zij de meeste kennis in huis hebben. Da's dus wel een reden om inderdaad bij mijn huisarts aan te kloppen.

Meiden, weer bedankt voor het meedenken en tot de volgende keer! Groetjes, Nienke
 
Terug
Bovenaan