Slaap training, help!!

Nee we doen een dreamfeed... T is nogal een pittige tante dus als ze eenmaal wakker wordt van de honger, zijn de rapen gaar en is ze een uur wakker en boos... Dus zodra ze een beetje gaat woelen in haar slaap maak ik een flesje.... Dat is sinds een paar weken steeds rond half 3 's nachts.

En stel dat je ze om 22.00 lekker uitgebreid in bad doet en dan een flesje geeft? Misschien een idee hoor... want ik kan me wel voorstellen dat ze rond 4 uur echt uitgeslapen is als ze om 19.00 ligt.

[quote quote=10528231]Ja dat hebben wij dus ook geprobeerd maar dat heeft geen nut. Ze wordt elke ochtend tussen 4.00u en 4.30u wakker.[/quote]
En als je haar van 5 tot half 7 bijvoorbeeld in bed legt en haar dan eruit haalt tot half 10 wakker houdt?
Lastig hoor... Zo vroeg is wel heel erg vroeg...

Haha nou, het probleem is dat ik door die vroege ochtenden ook rond 20.30u in bed wil liggen ?? maar we kunnen het inderdaad proberen... Dat badje om 22.00u.... Maar we willen haar max 2x per week in bad doen dus hoe doen we dat dan de rest van de dagen?

Ik hoor (en lees) juist overal dat babys rond 19.00u naar bed moeten en dan meestal het klokje rond slapen, met 1 nachtvoeding... Dat klinkt echt prachtig, haha!

Ja dat klinkt wel behoorlijk als een slaapregressie, ik zit er momenteel ook míddenin. Alhoewel ik sinds twee dagen het idee heb dat ze langzaam wat minder vaak wakker wordt en het weer de goede kant op gaat. Ook hier is ze standaard ook rond 04.00-05.00u wakker (en vaker in de nacht hoor?) en gaat dan weer moeilijk slapen (eerst was ze binnen 5 min. weer weg na een flesje) Geven wel àltijd een voeding als ze duidelijk wakker-wakker is. Ze heeft even wat meer hulp nodig nu, soms nog 2-3 keer terug voor haar speentje, maar uiteindelijk slaapt ze nog wel zo’n 2/2,5 uur door.

Heb je het ook wel eens een aantal dagen achter elkaar geprobeerd? Niet wakker maken voor een dreamfeed maar echt pas als ze zichzelf meldt in de nacht? Niet voor elk kindje werkt een droomvoeding. ? Alleen de kunst is om het een aantal dagen ‘vol te houden’, maar dat is moeilijk hoor, zeker als je heel moe bent.. ?

Oh en die 19.00u naar bed… dat is en blijft persoonlijk en wat je baby nodig heeft. En forget it, een baby die klokje rond slaapt met maar één voeding op deze leeftijd is ècht zeldzaam, ookal lees en hoor je anders ?. Juist die verhalen hoor je vaak het meeste, maar dat is echt niet de standaard! ?
Stelt wellicht gerust! ?

[quote quote=10528283]Haha nou, het probleem is dat ik door die vroege ochtenden ook rond 20.30u in bed wil liggen ?? maar we kunnen het inderdaad proberen... Dat badje om 22.00u.... Maar we willen haar max 2x per week in bad doen dus hoe doen we dat dan de rest van de dagen?
Ik hoor (en lees) juist overal dat babys rond 19.00u naar bed moeten en dan meestal het klokje rond slapen, met 1 nachtvoeding... Dat klinkt echt prachtig, haha![/quote]

Ik haal je even uit die droom ? dat is meer uitzondering dan de regel hoor!
Het heeft bij ons lang geduurd hoor voor we eindelijk een beetje een ritme hebben waar we het allemaal "goed op doen". En inmiddels is ze 7 maand en gooit ze nog (te) vaak de planning om!

Wij doen het nu zo:
17.00 groente
17.30-18.30 powernap
19.30 fles
20.30/21.00 naar bed
23.00 eventuele droomvoeding en verschonen want anders lekt ze door.

De melatonine bij babys (en bij volwassenen) nemen vanaf 4 uur sochtends af, het is dan ook makkelijker om in het 2e gedeelte van de nacht wakker te worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben; honger, oververmoeid bij het naar bed brengen, ondervermoeid bij het naar bed brengen, of simpelweg gewoon een fase waar ze in zit.
Mijn zoontje is nu 8 maanden oud en we zijn vanaf een maand of 4/5 gestopt met een dreamfeed, voornamelijk omdat hij toch wel rond 4 uur wakker werd of we de fles nou gaven of niet om 11 uur. We lieten hem toen zelf komen (ook omdat ze in het eerste gedeelte van de nacht hun diepe slaap pakken, dat is ook de voornaamste reden waarom babys tussen 7 en 8 naar bed gaan, maar dat is natuurlijk een keuze, als voor jullie een late bedtijd werkt dan is dat prima). 
Proberen kan altijd voor een paar nachtjes, kijken wanneer ze zelf komt voor een flesje. Misschien de eerste keer als ze wakker word een normale fles, en dan de volgende keer een wat kleiner flesje. Als ze na het flesje nog een feestje van maakt zou ik haar gewoon lekker in bed laten liggen, tenzij ze natuurlijk heel hard huilt. Of eventueel cosleepen vanaf het moment dat ze echt niet meer wil slapen in haar eigen bedje?

Doorslapen is trouwens echt niet gebruikelijk voor heel veel babys, je hoort altijd alle goede verhalen maar een groot gedeelte van de ouders gaan nog wel een paar keer eruit in de nacht (gewoon even een speentje geven, of toch een flesje). 
Zelf heb ik nooit aan slaaptraining gedaan en hij heeft al een aantal keer doorgeslapen (een aantal nachten met paar keer terug voor een speentje, en zelfs al een hele nacht niks hoeven doen). Ook zitten er genoeg nachten tussen dat we 1 flesje geven en bijvoorbeeld vannacht 2 flessen en nog 6x eruit moeten voor een speentje... hoort erbij haha..

Terug
Bovenaan